Butiksbesøg: ”Vi har nærmest tre-fire generationer, der handler hos os”

Euroman opfordrer dig til at støtte din lokale tøj-pusher! Coronakrisen har presset mange af de mindre tøjbutikker i knæ, så vi vil gerne invitere dig indenfor hos én af de herretøjsforretninger, som kører god stil – både på bøjlerne, hylderne og med god service. Et af de steder er Mads Nørgaard i Indre København.

Mads Nørgaard
Offentliggjort

Mads Nørgaard

Mads Nørgaard, indehaver

Amagertorv 13-15, 1160 København K

Hvem handler hos Nørgaard?

”Det, at vi har en lang historie, gør, at vi har kunder fra meget ung til meget gammel. Vi har nærmest tre-fire generationer, der handler hos os. Det, der kendetegner dem alle, er, at de ønsker tøj, der ikke er så helvedes larmende. Jeg vil hellere støtte folks personlighed end at overdøve den.”

Hvordan afspejler butikkens atmosfære sig i kundebasen?

”For mig er det også et meget følsomt øjeblik, når man går ind i en tøjbutik og vælger noget, som man skal prøve på. At stå i prøverummet og se sig selv i spejlet – jeg synes i hvert fald selv, at det er ret følsomt – og der er det virkelig vigtigt, at man bliver mødt af en person, der har blik for, at man står og tænker, at man måske er lidt for stor eller lidt for lille. Vi prøver på at skabe en tryg ramme, hvor vi har respekt for kunden, medarbejderne og tøjet.”

Nørgaard 1.jpg

Hvad er din yndlingsting i butikken lige nu?

”Det er ligesom at vælge mellem sine børn. Man elsker jo dem alle sammen. Jeg vil sige, at i herrebutikken er det vores mørkeblå- og hvidstribede T-shirt. Der er intet nyt over den. På den anden side synes jeg også, at der er noget enestående i det nye. Vi har en vendbar overskjorte fra Aspesi, som jeg prøvede i går, og der tænkte jeg ’wow, den er virkelig fed’.”

Er der noget, du aldrig ville have hængende på stativerne i butikken?

”Vi har nogle ganske få principper. Jeg bryder mig ikke om ironisk tøj. Det er tøj, der egentlig er ret grimt, men hvis en rigtig smart dreng eller pige tager det på, så er det smart. Der føler jeg mig bare mere solidarisk med vores kunder, end jeg gør med det smarte. Vi sælger heller ikke camouflagetøj, fordi det er for tæt på krig. Normalt er det ikke så svært at opretholde det princip, men hver femte-sjette år, når camouflagetøjet dukker op igen, kan jeg godt tænke, at det er lidt ærgerligt, for det kan se virkelig godt ud. Men vi holder fast.”

Mads Nørgaard 2.jpg

Det skal du kigge efter hos Mads Nørgaard

► Mads Nørgaards herretøjsbutik åbnede oprindeligt på Amagertorv i 1986. I 2012 flyttede butikken ned på Strøget i forbindelse med Mads’ køb af faren Jørgen Nørgaards butikker, ’Nørgaard paa Strøget’ og ’Englebørn’. Det er klart stedet, hvis du er på udkig efter de ikoniske striber, tidløse snit og cool indspark til hverdagsgarderoben. I butikken finder du ud over Mads Nørgaards eget brand også det franske workwearmærke Vetra, svenske Our Legacy og selvfølgelig Commes des Garçons, som Jørgen Nørgaard i sin tid var den første, der fik lov til at købe til en international butik uden for Frankrig. Udover de ikoniske striber er Mads Nørgaard også kendt for sine mange kunstnersamarbejder. For nyligt har den danske kunstner FOS stået for hele interiørdelen i kvindeafdelingen. Den er klart et besøg værd.

Euroman hylder den lokale herretøjsbutik

Alle taler om, hvad vi har lært af coronakrisen, og hvordan vi skal ændre verden til det bedre. 

Fint nok. Den er vi med på. 

Vi vil bare gerne have de mindre og de helt små butikker til at bestå. Dem, vi kender, og dem, som kender os. Dem, der ikke ligger under for fast fashion og seks sæsoner hvert eneste år, men som bare fører den gode stil.

Derfor hylder Euroman den lokale herretøjsbutik i en serie over 15 afsnit – en ny butik hver dag. Vi er taget ud i landet og har mødt butiksejere, som er ved at kæmpe sig tilbage, og vi er kommet hjem dybt imponerede over deres entreprenørånd. 

Nu mangler butikkerne bare en ting. Din opbakning. Her kommer vores. Du kan tage det som en opfordring til forbrug, men så misser du pointen. Det er en opfordring til omtanke.

Se, hvad vi ellers skriver om: Shopping og Mads Nørgaard