Anklaget for greenwashing: Copenhagen Fashion Week og syv danske tøjmærker er anmeldt til Forbrugerombudsmanden

Blandt andre er Berner Kühl og Won Hundred anmeldt for at pynte lidt for meget på sagerne.

Fra Won Hundreds modeshow til Copenhagen Fashion Week i januar 2025.
Offentliggjort

Sammen med syv danske tøjvirksomheder er Copenhagen Fashion Week blevet anmeldt til Forbrugerombudsmanden for greenwashing. Det skriver mediet Føljeton.

Anmeldelsen kommer fra rådgivningsvirksomheden Continual og Forbrugerrådet Tænk og går blandt andet på modeugens 19 bæredygtighedskrav, der gælder, når man som brand skal tages i betragtning til modeugens showkalender.

Derudover er det brugen af udtryk som ’sustainable’, ’eco-friendly’ og ’responsible’, der af tøjvirksomhederne bruges i markedsføringen af deres produkter, der anklages, fordi det ifølge anmelderne kan skabe en falsk følelse af god samvittighed hos forbrugeren.

Frederik Berner Kühl er stifter og designer bag tøjmærket Berner Kühl, der er et af de syv danske brands, der er blevet anmeldt. Han udtaler i en kommentar til Euroman: ”Det er selvfølgelig beklageligt, hvis noget på vores hjemmeside kan opfattes som greenwashing, og det skal i så fald rettes med det samme. 

Jeg synes netop, at vi bestræber os på at forklare, hvor svært det er at ”claime” ’sustainability’, og derfor gør vi heller ikke dette.”

I anmeldelsen af tøjvirksomheden indgår et bilag i form af et screenshot fra bernerkuhl.com, som Euroman har fået tilsendt, og her kan man læse, at ordene ’eco-friendly’ og ’more sustainable’ er blevet skrevet på tøjmærkets hjemmeside.

Screenshot fra bernerkuhl.com, der indgår som bilag i anmeldelsen til Forbrugerombudsmanden.

”I det enkelte tilfælde omtaler vi en af vores tekstilleverandører, men vi skulle selvfølgelig ikke have brugt ordene ’more sustainable’ og ’eco-friendly’. ’Eco-friendly’ er Newlife’s (tekstilleverandøren, red.) egen beskrivelse, men det undskylder ikke, at vi har benyttet det, og begge dele er nu fjernet. Vi skriver ikke noget sted, at enkelte produkter er ’sustainable’ eller ’eco-friendly’. Ej heller at vi er det,” skriver Frederik Berner Kühl til Euroman.

2022 varslede Forbrugerombudsmanden, at man ville slå hårdere ned i sager om grøn markedsføring, og i værste fald risikerer de anmeldte parter, at sagen havner på bordet hos politiet.

”Vi er i gang med at gennemgå klagen med bilag. Vi kan derfor ikke på nuværende tidspunkt sige noget om, hvorvidt og i så fald hvordan vi vil tage en sag/sager op til behandling på baggrund af klagen,” skriver kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, Karen Søndergaard, i en mail til Føljeton.

Euroman har kontaktet Won Hundred for en kommentar, og de skriver, at de ikke har mulighed for at kommentere på sagen.