Både herhjemme og i udlandet kan de danske designere skabe køer og melde udsolgt på rekordtid. Store som små designere samarbejder med internationale brands og bliver forhandlet i eksklusive butikker verden over. Her får du et overblik over klassikere og nye bekendtskaber. Hvert brand har valgt en person, der inspirerer dem – en muse. Vi har valgt de looks, som vi særligt tror på i den kommende sæson. Bliv inspireret til et dansk forår, der er længe ventet.
Foto: Frederik Lentz Andersen Styling: Rikke Jung Larsen. Hår: Sidsel Marie Bøeg. Makeup: Sine Ginsborg. Fotoass.: Nikolai Thaning Rentzmann. Modeass.: Sofie Behrendsen. Makeupass.: Line Hjæresen. Billedbehandling: Klaus Rudbæk. Tøj, der ikke fremgår priser på, er personernes eget.
”Vi elsker at interagere med og lære fra andre talentfulde mennesker. Samarbejder er en stor del af det, vi laver, og Longfei har været min ven og mangeårige samarbejdspartner, fra før jeg startede Pseudonym. Han bryder med konventionerne og er virkelig en idiosynkratisk kunstner med meget forskelligartede interesser – meget lig vores egne værdier. Tjek ham ud!”
”Den er tricky. For at citere min yndlingskunstner: ’Jeg hader dem alle lige meget’.”
”Vores studio er et visuelt arkiv, som vi konstant udvikler. Vi laver ikke mood boards. Det starter altid med folkene omkring os, vores hverdagsmøder og -oplevelser. Og på et tidspunkt begynder alle disse idéer og observationer at samle sig i relation til hinanden. I og med at vi er så internationalt et hold, flyder idéerne altid. Vores seneste praktikant var semiprofessionel mountainbikerytter, og vi brugte derfor hans ekspertise, når vi designede activewear-delene til denne kollektion.”
Annonse
Freja Wewer, influencer
Frakke Soulland til 4.495 kr.
Skjorte Soulland 10.000 kr.
Bukser Soulland til 4.000 kr.
Sneakers Soulland x Nike SB til 800 kr.
SOULLAND
SILAS ADLER, STIFTER OG DESIGN
Annonse
”At det er godt. At det er fucking godt. Det er den korte beskrivelse. Vi prøver jo konstant at udforske, hvordan vi kan videreudvikle måden, man arbejder med tekstiler og print på. Hvordan man laver noget tøj, der er fremadskuende, men samtidig fordøjeligt. Vores mission er ikke at lave noget, alle kan lide. Det er ikke det, vi er sat i verden for.”
”Hun repræsenterer en ny generation og en ny energi i modeverdenen. Hun kan noget andet og ser verden på en anden måde end os, der har været her længere. Jeg går selv og tænker, at jeg er ung og lige startet, men realiteten er jo, at jeg har været i gang i cirka 15 år.”
Carsten Bjørnlund, skuespiller
Skjorte Hansen Garments til 1.000 kr.
Hat Hansen Garments til 750 kr.
HANSEN GARMENTS
AASE HELENE HANSEN, STIFTER OG DESIGNER
”Vi laver tøj, mere end vi laver fashion. For mig at se er der en stor forskel. Det har en længere levetid. Fashion er mere flygtigt.”
”Vores ternede jakkesæt i hør-bomuld fra Japan. Det er en meget mellow kollektion, men dette jakkesæt stikker ud. Det er nok vores image piece fra kollektionen.”
”Det må være farvesammensætningerne. De er meget mere stille og rolige denne gang. Lidt færre kontraster i farvespektrene. Mange lyse, beige, hvide toner.”
Per, murer
Læderjakke Han Kjøbenhavn til 7.000 kr.
Skjorte Han Kjøbenhavn til 1.100 kr.
T-shirt Han Kjøbenhavn til 600 kr.
Shorts Han Kjbøenhavn til 800 kr.
Sokker Han Kjøbenhavn til 150 kr.
HAN KJØBENHAVN
JANNIK WIKKELSØ DAVIDSEN, STIFTER OG DESIGNER
”Vi er enormt story driven i alt fra vores kollektioner til vores univers. Jeg synes også, der er en god portion socialrealisme.”
”Da vi begyndte at gå vores egne veje, lave nogle ting, som ikke så mange andre laver, og da folk reagerede positivt på de chancer, vi tog. Vi begyndte at formidle nogle historier, da vi begyndte at lave shows og film. Det var der, det skete.”
”Jeg prøver så vidt muligt at kigge indad. Mange af de fortællinger og de kollektioner, vi laver, baserer sig på egne erfaringer. Derudover er jeg enormt inspireret af film og kunst.”
Rosegold, hiphop-gruppe
Jakke Tonsure til 2.000 kr.
T-shirt Tonsure til 600 kr.
Bukser Tonsure til 1.300 kr.
TONSURE
MALTE FLAGSTAD, STIFTER OG DESIGNER
”Fordi de er super cool. Jeg kan godt lide, når nogen kommer ind fra højre, som man ikke har hørt om før. I det her tilfælde flyttede de til Danmark fra London. De er dygtige og brænder for det, de laver, og så har de en rigtigt fed stil. De følger ikke den stereotype hiphop-stil, men går klædt på en måde, der er ret moden. Der ligger meget bag ved.”
”Over alt hvor jeg kan hvile mine øjne. Jeg kan ikke pege på én kilde eller ét sted. På kunstudstillinger eller museer eller en tur ved bageren herhjemme. Tre-fire uger op til arbejdet med en kollektion går jeg i inspirations-mode, hvor jeg ikke laver andet end at gå og snuse og tænke og tage billeder. Det kan også være en tur til Wien. Fantastisk by. To-tre dage dér, og så er du totalt loaded.”
Jan Oliver Booth, designer
Ruskindsjakke Matinique til 3.700 kr.
Skjorte Matinique til 600 kr.
Bukser Matinique til 1.000 kr.
Stol Matinique x FDB til 5.999 kr.
MATINIQUE
JAN OLIVER BOOTH OG LOTTE BOYSEN GOLDSCHMIDT, DESIGNERE
”Jan har været en del af Matinique-teamet i over 10 år, og han er derfor en naturlig del af den daglige inspiration. Han er englænder og giver et godt internationalt input med sin personlige stil og måden, han bruger forskellige styles på.”
”Vi rejser meget, og en fast destination er Tokyo, hvor vi kan se alt med friske øjne, da hele udtrykket og livsstilen er markant anderledes end det, vi oplever i Europa. Mikset af det velkendte med et pust af noget nyt er en generel ledetråd for os. Vi har også et tæt samarbejde med vores leverandører for at sikre os, at vi hele tiden udvikler os i forhold til materialer og teknikker.”
”Vi er konsistente i Matinique-DNA’et i kollektionerne, og vi er tro mod vores signaturværdier i alle led af virksomheden – kvalitet, komfort, innovation, maskulinitet og kontinuitet.”
Claus Rix, restauratør
Jakke Henrik Vibskov til 2.200 kr.
Bukser Henrik Vibskov til 1.500 kr.
Strømper Henrik Vibskov til 180 kr.
HENRIK VIBSKOV
HENRIK VIBSKOV, STIFTER OG DESIGNER
”Alt fra igangværende projekter, der handler om noget helt andet, fra kostumer over balletter til kunstprojekter, som pludselig smelter sammen med tøjet, til mere intuitive, mere syrede ting. Så det er en blanding mellem research, arbejde og intuition.”
”Det ved jeg ikke. Men det gør vi.”
Annika Zobel Agerled, style editor hos Costume
Jakke Wood Wood til 1.500 kr.
Bukser Wood Wood til 1.000 kr.
WOOD WOOD
KARL OSKAR OLSEN, STIFTER OG DESIGNER
”Vi forsøger at lave en silhuet, vi kalder for ’contemporary streetwear’. Det går ud på, at vi står ved, at streetwear er vores fundament, men vi har altid prøvet at fortolke det i en retning, så det bliver en crossover med high-end fashion.”
”Jeg altid vidst, at vi har kunnet bidrage med noget specielt. Vi skabte en scene, der var i København i 00’erne, i høj grad i kraft af vores butikskoncept i byen. Vi var med til at definere København op gennem 00’erne, og det har sat sig i os.”
”Vi har et meget lille og godt sammensat designhold, som har nogle fællesinteresser. Men når det er sagt, har vi også hver vores præferencer. Jeg lytter fx meget til musik, så min inspiration er meget abstrakt. To af de andre designere kan godt lide at rejse steder hen og blive inspireret. En anden kigger mere hen mod steder, som ikke har noget med tøj at gøre. Men fælles for os alle er vores blik mod noget kreativt.”
Anders Forup, guldsmed
Skjorte (yderst) Les Deux til 900 kr.
Skjorte Les Deux til 700 kr.
LES DEUX
MATHIAS JENSEN, STIFTER OG DESIGNER
”Vi formår at holde det klassiske spændende. Vi har en stor respekt for vores kunder og forsøger at inspirere dem, fordi mange af dem kommer igen. Som virksomhed har vi en unik familiær kultur.”
”At den er afslappet. Den tager ret meget udgangspunkt i universet fra ’The Talented Mr. Ripley’.
Tomas Tex Cenius, kunstner og hospitalsklovn
Skjorte Le Fix til 800 kr.
LE FIX
BENNY BEE, STIFTER OG DESIGNER
”Farverig, retro, grafisk.”
”Jeg kan rigtigt godt lide et samarbejde, jeg har lavet med graffitikunstneren Spyo. Det har noget autoritet og noget virkelighed. Vi har lavet to T-shirts. Selve grafikken er taget fra et graffitimaleri i København, som er blevet fotograferet med en drone.”
Anders Bordinggaard, arbejder i vintagebutik
Læderjakke Won Hundred til 4.500 kr.
Skjorte Won Hundred til 800 kr.
Jeans Won Hundred til 1.100 kr.
Skammel Won Hundred x Fritz Hansen til 1.599 kr.
WON HUNDRED
NIKOLAJ NIELSEN, STIFTER OG DESIGNER
”Fordi han er en rigtig Copenhagen boy. Han repræsenterer meget godt den målgruppe, vi forsøger at ramme. Han arbejder i en vintagebutik, og vintagevaskede jeans er en stor del af vores æstetik. Anders er, hvad vi er, men også hvad København er. Og så er han jo også fra en generation, der tænker mere bæredygtigt. Det samme gør vi. 90 procent af alle vores jeans er bæredygtige, og målsætningen er 100 procent fra næste år.”
”Jeansene ’Bill’. Vi har normalt haft en meget smal silhuet, men det her er lidt en cadeau til Levi’s 501’eren, som jeg selv voksede op med. ’Bill’ har noget klassisk, men er også helt klart vores egen.”
Anthony Bogdan, influencer
Frakke SAND Copenhagen til 3.500 kr.
Blazer SAND Copenhagen til 3.300 kr.
Bukser SAND Copenhagen til 3.500 kr.
SAND COPENHAGEN
SØREN SAND, STIFTER OG DESIGNER
”Vi kigger frem, og vi kigger tilbage. Frem, hvor vi følger nye udviklinger af metervarer, teknikker og så videre, og tilbage for at finde inspiration fra 70’ernes og 80’ernes pladecovers og sceneoutfits fra koncerter af eksempelvis The Beatles og David Bowie.”
”Vi er internationale, vi bruger håndværksmæssige kvalitetsteknikker, producerer i Europa og anvender lækre italienske metervarer med en undertone af tidsløs, klassisk stil.”
Jay Børresen, model og musiker
Læderfrakke Søren Le Schmidt til 6.400 kr.
Jakke Søren Le Schmidt til 2.800 kr.
Bukser Søren Le Schmidt til 1.800 kr.
SØREN LE SCHMIDT
SØREN LE SCHMIDT, STIFTER OG DESIGNER
”Han er young og fresh. Han er helt rå og urban, og det, synes jeg, er ret cool. Hans tatoveringer giver et fedt ’I don’t give a fuck’-look, som jeg synes, er vildt fedt i sammenhæng med mine lidt renere silhuetter. Han henvender sig både til de helt unge og de mere rebelske ældre. Det er ret få, der kan det. Han rammer det lige i røven.”
”Jeg er enormt selvkritisk, og jeg tror ikke rigtigt på begrebet succes. Jeg tror, succes producerer magelighed, og det er farligt. Det passer jeg på med. Jeg hylder de medarbejdere, der stiller sig kritisk over for de valg, jeg træffer. Der er selvfølgelig højdepunkter i ens karriere, hvor man er mere stolt, men det, at jeg kan leve af min hobby, betyder meget for mig. Det skete for halvandet år siden.”
Kasper Willy, salgschef
Læderfrakke Martin Asbjørn til 10.000 kr.
Bluse Martin Asbjørn til 1.000 kr.
Bukser Martin Asbjørn til 1.800 kr.
Kastet Martin Asbjørn til 385 kr.
MARTIN ASBJØRN
MARTIN ASBJØRN, STIFTER OG DESIGNER
”Elegant, sensuel, frisk.”
”Det skete i en periode, hvor jeg begyndte at lytte til mig selv. Jeg har egentlig altid haft en stærk mavefornemmelse for det, jeg laver og vil. Men når man er kreativ, har alle en mening om det, man laver, og de føler en ret til at fortælle den til én. Det kan godt være svært ikke at lytte for meget. Da jeg begyndte at skære dét væk, begyndte vi at få god respons og komme ind i de gode butikker. Dér følte jeg mig god.”
”Brugen af farver. Jeg er uddannet skrædder, så jeg har altid ret meget tailoring med i mine kollektioner. Jeg hører tit, at det har noget maskulint over sig, men alligevel er der en hel del kvinder, der gerne vil gå med det. Det, tror jeg, har noget at gøre med farverne og pasformerne.”
Nikolaj Adam Møller, fotograf
Læderjakke Sunflower til 7.500 kr.
Skjorte Sunflower til 1.200 kr.
SUNFLOWER
ULRIK PEDERSEN, STIFTER OG DESIGNER
”At vi laver godt herretøj, uden det bliver kedeligt. Vi vil jo bare lave et godt, gedigent herrebrand med fokus på kvalitet og pasformer. For os er det vigtigt, at konceptet stemmer. At alt, vi laver, signalerer Sunflower.”
”Neon, cowboys, classics.”
”Læderblazeren, som Nikolaj har på til denne serie. Den binder på mange måder kollektionen sammen. Den binder samtlige produkter godt sammen. Den er super at style med. Om det så er med denim eller et par neongule bukser.”
Cecilie Bøcher Carlsen, model
Blazer Mfpen til 3.810 kr.
Vest Mfpen til 1.495 kr.
Jakke Mfpen til 2.240 kr.
Jeans Mfpen til 1.195 kr.
MFPEN
SIGURD BANK, STIFTER OG DESIGNER
”I forbindelse med denne kollektion gik bæredygtighed og æstetik op i en højere enhed, og jeg blev megastolt af det, jeg laver. Kollektionen er landet et sted, jeg gerne vil være. Alt det andet udefra – penge, og hvilke butikker vi lander i – kommer mere i anden række.”
”Der er et par bukser, der er virkeligt, virkeligt bredde. Jeg tror, at vi har ramt et maksimum for, hvad vi kan gøre i bredden. De er ret markante i hvert fald.”
Iswaal, rapgruppe
T-shirt MUF10 til 1.200 kr.
Bukser MUF10 til 1.400 kr.
MUF10
REZA ETAMADI, STIFTER OG DESIGNER
”Det var det år, jeg lavede bomberen med teksten ’Familie før para’. Det blev modeugens mest fotograferede jakke, og jeg blev kontaktet af Vogue i New York. Jeg var på det tidspunkt ved at give lidt op, men så lavede jeg den bomber, og det var åbenbart det, branchen manglede. Teksten var lidt hård, men den oversizede bomber gav den noget stil. En del feminine kvinder gik med den, og pludselig kom der mange bestillinger fra Japan og USA. Der fandt jeg ud af, at gaden og moden kan sættes sammen på fede måder.”
Nikolaj Mentze, designer
Jakke Samsøe Samsøe til 1.200 kr.
T-shirt Samsøe Samsøe til 800 kr.
Jeans Samsøe Samsøe til 300 kr.
SAMSØE SAMSØE
GITTE WETTER, DESIGNER
”Kollektionen er en hyldest til dansk modernisme og danske møbeldesignere fra 50’erne såsom Børge Mogensen, Finn Juhl og Hans Wegner. Derfor er vores muse fremtidens talent inden for modernisme. Nikolaj Mentze fra design- og arkitekturbureauet Studio 0405 skaber smukke indretninger og rene designs i både klassiske og utraditionelle materialer.”
”Vi bliver ofte inspireret af fortidens arkitektur og designidealer, hvor funktionalitet og kvalitet har været i fokus. Derudover har vi en stor forkærlighed for Japan, hvor vi lader os inspirere os af byens cool kids og ikke mindst japanernes minimalistiske tilgang til design, som på mange måder spejler sig i den skandinaviske designtradition.”
Steen Jørgensen, musiker
Jakke Selected Homme til 1.000 kr.
Skjorte Selected Homme til 400 kr.
SELECTED HOMME
PER HOLK REINERTSEN, STIFTER OG DESIGNER
”Vi oplever, at vi tager flere og hurtigere skridt i en bæredygtig retning sammenlignet med andre danske og internationale mærker i vores klasse. Vi har en ambition om, at enhver kollektion skal være mere bæredygtig end den forudgående. Fx er alle vores jeans fremstillet af økologisk bomuld, og så har vi en ambitiøs vaskestrategi, hvor vi bruger mindre vand og energi i vaskeprocessen. For os er bæredygtighed ikke en kapsel, som vi har i kollektionen. Det er en grundværdi, som vi bygger alt op omkring.”
Mads Emil Grove Møller, stylist
Frakke 7 Days til 3.200 kr.
Jakke 7 Days til 1.000 kr.
Bukser 7 Days til 800 kr.
7 DAYS
MALKIT SINGH, STIFTER OG DESIGNER
”Vi er et atleisure brand. I realiteten er vi et aktivt brand, men vi dikterer ikke nogen sport, og vi appellerer heller ikke til nogen professionel sport. Det skal være så rummeligt, at man selv kan bestemme, hvad man laver aktivt. Vores første tema var meget basket og gym. Det andet, vi laver, er lidt mere skibaseret, lidt mere outdoor. Kunden vælger selv, hvad tøjet skal bruges til.”
”Funktionel, farverig og fashionable.”
Anton Thiemke, model
Blazer (Di)vision til 8.000 kr.
Bukser (Di)vision til 1.150 kr.
DI)VISION
SIMON WICK, STIFTER OG DESIGNER
”Vi dekonstruerer tøj, og så syer vi tøjet hjemme hos os selv. Jeg har ingen uddannelse, så jeg griber det an en dag ad gangen. Det, synes vi, er vigtigt nu om dage. Og så skal vi vise vejen for de gamle og mere etablerede brands, mens vi har den størrelse, vi har nu. Give et nyt bud på, hvad luksus kan være.”
”Oprørsk, nytænkende, apokalyptisk.”
Mads Damsgaard Kristiansen, musiker
Frakke Libertine-Libertine til 2.500 kr.
Skjorte Libertine-Libertine til 1.000 kr.
Bukser Libertine-Libertine til 1.400 kr.
LIBERTINE-LIBERTINE
RASMUS BAK, STIFTER OG DESIGNER
”Vi har et fokus på kvalitet i vores produkter. Vi går meget op i detaljer og print. Vores grundinspiration er de gamle beat-forfattere, som gjorde en dyd ud af, at livet også skal være et kæmpe ride. Det flugter med vores egne frihedstanker. Vores hovedformål er at udfordre arketypen. Det kommer til udtryk i vores designs – i sammensætninger og i vores kontraster.”
”Vi kigger meget indad, på vores kerneværdier. Det handler for os om at se på nogle af de kunstnere, som har en løssluppen tilgang til livet, som ofte er bakket op af nogle store bedrifter, såsom John Coltrane, David Lynch eller Jack Kerouac. Vores tøj er ikke noget, der blafrer i vinden fra sæson til sæson. Afsættet skal være autentisk.”
Mads Stig, hår- og makeupartist
Jakke Jack & Jones til 1.000 kr.
Jeans Jack & Jones til 800 kr.
JACK & JONES
MIKKEL ALBREKTSEN, DESIGNER
”Det gør vores jeanswear. Vi er et jeans-brand helt ind til benet. Og alt, hvad vi bygger op, bygges op om vores jeanswear. For os er Jack & Jones et demokratisk brand, hvor der er plads til alle. Derfor har vi tre forskellige livsstile, som vi kalder for ’Premium’, ’Core’ og ’Originals’ – og så vores backbone, ’Jeans Intelligence’. Vi har ikke bare én retning. Vi skyder i forskellige retninger ud fra vores tre livsstile. Et jeans-brand til alle.”
”Vi arbejder en del med ham, og han går gerne selv i forskellige retninger. Nogle dage kører han teknisk tøj, nogle dage lidt mere formelt. Andre gange er det mere jeans. Han forstår at bruge de forskellige ting, vi har. Han er cool og easy.”
Andreas Bagh, kok
Blazer NN07 til 2.800 kr.
Jakke NN07 til 2.500 kr.
Bukser NN07 til 1.400 kr.
Stol NN07 x Engelbrechts til 4.500 kr.
NN07
VICTOR LINDH, STIFTER OG DESIGNER
”For os handler det om altid at forbedre det, vi allerede er gode til. Stay true to who you are. Vi har arbejdet på mere eller mindre det samme koncept i over 12 år nu, og hvorfor ændre det, hvis vi selv tror på det, og det beviseligt fungerer? Vi arbejder ud fra vores koncept om ’originals of tomorrow’, hvilket betyder et langsigtet syn på tøj. Vi taler stil i stedet for mode. Vi fremstiller tøj, der kun bliver bedre med tiden. Noget, som du bærer i lang tid.”
”Striber og stærke farver.”
David Risley, kunstner
Jakke Norse Projects til 2.200 kr.
Vest Norse Projects til 1.200 kr.
T-shirt Norse Projects til 600 kr.
Bøllehat Norse Projects til 600 kr.
NORSE PROJECTS
TOBIAS SLOTH, STIFTER OG DESIGNER
”Lige nu fokuserer vi på bæredygtighed og på at få det gjort til en kernedel af udviklingsprocessen. En stor del af vores produkter indeholder upcycled garn, og vi arbejder med fabrikker, der tænker bæredygtighed ind i hele processen, så spildevand, energiforbrug og forurening minimeres.”
”Tidsånden og naturen er de vigtigste elementer. Vi har et stærkt nordisk islæt, og vi kigger mere på arkitektur, design og formsprog end på trends og mode. Det betyder ikke, at vi ikke forholder os til trends – vi underpiller bare måden, vi fortolker dem på.”
”Jeg synes egentligt, vi har vores helt egen tilgang. Vi ser ikke på os selv som et modebrand, men som en slags antropologisk orienteret, eklektisk designvirksomhed, der arbejder i et tværfelt mellem menneskets behov og den kultur, vi mennesker skaber. Og vi vil gerne være en del af begge dele.”
Nikolaj Vonsild, musiker
Jakke Mads Nørgaard til 1.800 kr.
Sweatshirt Mads Nørgaard til 600 kr.
Bukser Mads Nørgaard til 750 kr.
Skammel Mads Nørgaard x Artek til 2.250 kr.
MADS NØRGAARD
MADS NØRGAARD, STIFTER OG DESIGNER
”Jeg elsker mode, men jeg har også et forbehold over for modeverdenen. Jeg prøver at gå imod, at alle skal være meget unge og meget tynde og bliver meget ens. Det tøj, vi laver, er ikke særligt højtråbende. Vi genbesøger hele tiden striber og sømandstøj, så vi ikke overdøver personlighed, men understøtter den.”
”Han udtrykker en moderne form for maskulinitet. Den er stolt, men også sårbar. Vi mænd kan godt være sårbare og samtidig maskuline.”
”Det har jeg aldrig vidst. Jeg er altid i tvivl.”
Jakob Clausen, 5. generations indehaver af P. Clausens Fiskehandel
Jakke Minimum til 1.300 kr.
Vest Minimum til 600 kr.
Jeans Minimum til 600 kr.
MINIMUM
MIE VINTHER, DESIGNER
”Vi har brugt Jakob i vores magasin Prolog både som model og som historie. Han repræsenterer noget lokalt i Aarhus og det gode håndværk. Han har et inspirerende drive. Han færdes på Aarhus Havn, og vores brainstorm i forbindelse med denne kollektion tog meget udgangspunkt i Skandinaviens kyster, så på den måde passer han godt ind.”
”Clean, maritim, urban.”
”Minimum har været gode længe. Men der har også været en forvirring over, hvor vi skulle hen. Jeg synes, denne kollektion, vi nu kommer med, bringer os tilbage på sporet og viser, hvad vi er gode til. Her har
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.