Køen ude foran festen var lang, og Besnik Miftari stod ikke på gæstelisten. Men han ville virkelig gerne være en del af modebranchen med sine printede T-shirts, som han vidste, kunne tage ham vidt. Og han havde ikke tålmodighed til at vente på den dag, hvor han selv stod på dørmandens liste.
”Noget af det sjoveste jeg gjorde i starten, var at snige mig ind til et DANSK awardshow, hvor bl.a. Kesi var inviteret. Jeg tog kokketøj på og gik om til bagdøren og sagde, at jeg skulle ind og lave mad. Jeg havde mit eget tøj med i en rygsæk, som jeg tog på ude i et omklædningsrum. Og så gik jeg bare ind og talte med Gucci-designere og festede blandt alle disse fine folk,” fortæller Besnik Miftari.
Hele idéen bag Besnik Miftaris printede T-shirts startede som en provokation mod den etablerede modebranche, da deres ’BLS’-logo var sat sammen på samme måde som det franske modehus Saint Laurents’ oprindelige YSL-logo.
Annonse
”Vi syntes, at mange i modebranchen tog sig selv meget højtideligt, og dem ville vi gerne provokere lidt. Desuden syntes vi, at mange af de etablerede danske brands lavede det samme slags tøj,” siger Besnik Miftari.
Den samme dag, som Besnik Miftari fik sine første T-shirts hjem poserede Lukas Graham i en af disse på Facebook. Det var den 24. august 2011, og der gik ikke mere end et par dage før vennen Oliver Kesi, som netop havde sendt sin første officielle single ’Slem Dreng’ på gaden også gik rundt i T-shirten
Besnik Miftari omringet af vennerne Lukas Graham og Gilli få dage efter de første T-shirts kom hjem. De to musikere var fra start af var med til at skabe opmærksomhed på BLS.
”Alle mine venner lavede musik eller noget andet kreativt, så jeg ville også gerne lave mit eget ved siden af skolen. Jeg havde desværre ikke talent som musiker, men stil og mode havde altid været min store passion, så det var oplagt at gå i den retning. Og da vi hele tiden sagde ’bedøvende lifestyle’, fik jeg den idé at printe det på T-shirts,” siger Besnik Miftari, der fra starten af fik hjælp af broren Burim Miftari.
Hurtigt var der også efterspørgsel fra andre danske kunstnere som Sivas, Gilli og Suspekt, som enten købte T-shirtsne eller byttede med et gratis stream af deres seneste album. Det blev startskuddet på Besnik og Burim Miftaris karriere i den danske modebranche med salg nok til 3 fuldtidsansatte, samarbejder med blandt andre butikken Storm og forhandlere i både Japan og USA.
Annonse
Nye designerene med en baggrund fra gaden dukker op overalt i verden for tiden. Og I USA springer hiphop-kunstnere ud som designere som aldrig før. Kanye West, Kendrick Lamar, Asap Rocky for at nævne nogle stykker. Og hvis ikke de selv laver tøj, gør deres venner.
Streetwear er generationens syn på mode, forklarer trendekspert Allan Kruse, der er konsulent for flere større virksomheder i mode- og tekstilbranchen.
”Streetwear er tidens mainstream stilretning. Alle går i sneakers, bomberjakker og sweatshirts, og alle designerne laver det. Streetwear-designerne er autentiske, hvilket skyldes at de kommer fra gaden eller fra en musikalsk subkultur, siger Allan Kruse.
BLS specialiserede sig tidlig på at lave kasketter, og det har især været dem, som har åbnet nogle døre op.
Faktisk dominerer streetwear det aktuelle modebillede så meget, at de store virksomheder og modehuse ofte hopper med på nye tendenser fra gaden uden at tænke over deres oprindelige identitet. Det er især troværdigheden, der er udslagsgivende for streetwear-mærkerne, mener Allan Kruse.
”Brands er vigtige og forbrugerne køber tøj ud fra brandets og produkternes historie, hvis den fortæller om noget ægtehed. Netop den værdi har streetwear, da mange af designerne kommer fra gaden, og hvis holdninger ofte skinner igennem i tøjet, noget som forbrugerne gerne vil forbindes med.”
Selve streetwear begrebet blev døbt i 1980’erne som en antifashion-bevægelse, hvor mode og design var bandlyst, og i stedet var sammensætning af forskellige subkulturer cool. Op gennem 90’erne blev alt, hvad der kunne tilknyttes hiphop-, skate- og surf-kulturer populært, og sådan har gadestilen blot gjort et større og større indtog på den traditionelle modebranche.
Annonse
For Besnik Miftaris vedkommende var det altafgørende for gennembruddet, at han blev en del af musikindustrien gennem sine venner Lukas Graham, Oliver Kesi og rapperen Gilli. De var med til at skabe noget opmærksomhed på hans nye tøj, og de introducerede ham for en masse mennesker i mode- og musikbranchen.
”Jeg tror, at mine T-shirts blev populære, fordi mange musikere kunne identificere sig med budskabet om en bedøvende livsstil. Folk fortolkede det på deres egen måde, så det gav mening for dem selv,” siger Besnik Miftari.
Besnik Miftari oplevede blandt andet, at venner kom til ham og ville købe en T-shirt, fordi de skulle slå op med deres kærester og ville vise, at de gik deres egne veje. Og han så Emil Simonsen (bedre kendt som Orgie E red.) fra Suspekt ligge og dovne den på en sofa i en BLS T-shirt, hvor han med sin Facebook-tekst udtrykte, at han var helt ligeglad. Sivas og Nik og Jay var også med på den selvsikre attitude og køber stadig flittig ind af Besnik Miftaris tøj.
Rapperen Oliver Kesi har gennem hele BLS' levetid støttet op om tøjet.
I dag er Besnik Miftari blevet en endnu mere integreret del af den danske musikscene, hvor han blandt andet designer merchandise for Lukas Graham, der stadig optræder i tøj fra BLS.
”For mig er det at være musiker det vildeste. De har livet alle drømme om, og de har større indflydelse på stil og mode end de fleste andre kendte mennesker, ”siger Besnik Miftari.
Her kan der ifølge Allan Kruse igen drages en parallel til det amerikanske, hvor en af tidens mest succesfulde designere, Virgil Abloh, både har gang i sit personlige tøjmærke Off White og er kreativ chef for Kanye West.
”Streetwear-designere som Kanye West og Virgil Abloh er gode beviser på, at de har overført musikindustriens fankultur til modebranchen. De har virkelig forstået, hvordan man som designer også kan skabe fans, der køber tøjet, som var det merchandise fra en musikers turné,” siger Allan Kruse og fortsætter:
”Hiphopperne kan skabe nye bevægelser i moden, som rockmusikerne kunne det i 60’erne og 70’erne.”
Musik fylder rigtig meget i Besnik Miftari liv. En ting er, at mange af hans venner er udøvende kunstnere, han lytter til hiphopmusik non stop fra tidlig morgen, til han lukker computeren i om aftenen. I opvæksten var kunstnere som P. Diddy, Mase og Jay Z store idoler, og han var vild med, når de rappede om alle de dyre tøjmærke, de gik rundt i.
”Mit første møde med mode var, da jeg sad derhjemme og så MTV. De outfits som P. Diddy og Mase havde på i deres videoer var for vilde, og jeg gad virkelig godt have dem selv,” siger Besnik Miftari.
I arbejderhjemmet på Frederiksberg, hvor Besnik og Burim Miftari voksede op, undredes forældrene sig over, når Besnik Miftari købte sneakers og jakker, han havde set i musikvideoerne til flere tusinde kroner. For Besnik Miftari var hans sneakers-samling hans fritidsinteresse, og han knoklede for at få råd til dem med to jobs i flere perioder.
”Jeg er opdraget til at man skal arbejde hårdt for tingene. Min farfar var gæstearbejder fra det gamle Jugoslavien i 1969 og tog denne arbejderkultur med til familien. Derfor har jeg haft et arbejdede siden jeg var helt ung teenager, ” fortæller Besnik Miftari.
Blandt andet derfor har Besnik Miftari aldrig været en gadedreng, der har lavet ballade og ikke vidst, hvad han skulle med sit liv, som ellers ofte er forhistorien hos mange streetwear-designere og hiphoppere. Han valgte efter sin gymnasietid at tage en markedsføringsøkonom-uddannelse på Niels Brock, inden han satsede fuldt ud på tøjprojekt.
Besnik Miftari viser en hættetrøje med det nye BLS-logo frem.
Seks måneder efter de første T-shirts blev båret af Lukas Graham og Oliver Kesi tog Besnik de første skridt i en ny retning. Det Saint Laurent-kopierede logo blev skiftet ud med et nyt og mere enkelt. Samtidigt blev ’Hafnia’ (Hafnia er den latinske betegnelse for København red.) tilføjet navnet, da Besnik syntes det var sjovt at tilføje lidt historiefortælling til brandet.
Det, som i starten var en provokation, var blevet til en respekt for designhåndværket og en modebranche, han nu havde indset, hvor meget det krævede at slå igennem i.
For at bygge videre på de hvide T-shirts succes begyndte Besnik også at designe sine egne kasketter.
”Jeg kan tydeligt huske, da jeg fik de første kasketter hjem på en kold vinterdag og satte dem til salg. Jeg fik solgt 40 på 1,5 time og tænkte, at her var et potentiale,” siger Besnik Miftari.
Herefter voksede BLS-kollektionerne, og jakker og sweatshirts blev tilføjet. Og i dag indeholder en kollektion op mod 15-20 forskellige modeller.
I januar måned kunne BLS præsentere deres første samarbejde med modebutikken Storm. Besnik Miftari havde sendt ejeren af butikken, Rasmus Storm, en mail, hvori han beskrev sit brand og viste billeder af sit design.
Samarbejdet mellem BLS og modebutikken Storm bød på en bomberjakke og sort kasket i vanlig BLS-stil.
”Vi investerer størstedelen af de penge, vi tjener i BLS på at rejse rundt til alle de vigtige begivenheder i modebranchen for at møde nye mennesker i og uden for branchen,” forklarer Besnik Miftari.
Det arbejde udmønter sig senere på sommeren i to kasketsamarbejder med det Los Angeles-baserede streetwearmærke Stampd, som vil være til salg i Colette Paris, Kith og Shoe Gallery i Miami, som er nogle af de mest anerkendte modebutikker i verden.
Men Besnik Miftari viser også, at man som brand godt kan gå i forskellige retninger, da han og resten af BLS-holdet til august præsenterer et samarbejde med læsedrikklassikeren Faxe Kondi. Et projekt, der konkret udmønter sig i et joggingsæt og en sort kasket.
”Jeg syntes, at det var en fed mulighed for at lave et projekt på tværs af to forskellige brancher. Normen er at finde et modehus eller et stærkt modebrand at arbejde sammen med, som vi har gjort med Stampd. Men jeg vil også gerne gå i den modsatte retning og prøve nogle grænser af, ” siger Besnik Miftari.
Faxe Kondi har altid været en fast bestanddel, når de i vennegruppen hang ud og så fodbold sammen. Og som Besnik Miftari beskriver det, drikker alle fra overklasseløg til ghettodrenge Faxe Kondi. Det er denne brede appel, som blandt andet tiltrak ham.
”Jeg ser en stor udfordring i at tage noget, som alle ikke ligefrem forbinder med det smarteste mode og så gøre det fedt,” siger Besnik Miftari.
Denne holdning lader flere af tidens andre populære streetwear-mærker at dele. Virgil Abloh præsenterede under juni måneds modeuge i Paris et samarbejde mellem sit Off White og sportsmærket Umbro. I samme boldgade har den russiske designer Gosha Rubchinskiy netop samarbejde med Fila, og sidste år gjorde det parisiske designkollektiv Vetements en gul T-shirt med DHLs logo printet henover brystet til det seneste nye.
Det er endnu en ny retning, som fylder meget i modebilledet i øjeblikket, slår Allan Kruse fast.
”I dag bliver designerne inspireret af hele det 20. århundredes forskellige stilarter. Ting fra 80’erne bliver sat sammen med noget fra 90’erne og moderniseret. Det hele bliver sat sammen på kryds og tværs for at fortælle nye historier, ” siger Allan Kruse.
Lukas Graham optrådte i den første BLS T-shirt på samme dag, som Besnik Miftari fik dem hjem. Siden har han trofast optrådt i BLS-tøj.
Og så handler de nye anderledes samarbejder ifølge, Allan Kruse om, at moden i dag i høj grad bliver dikteret af, hvad der sker på gadeplan. Hvis små miljøer beslutter sig for, at noget er sejt, kan de gennem de sociale vise det frem for resten af verden. Og på rekordtid tager en større gruppe det til sig.
Allan Kruse forudser, at vi vil se endnu flere designere udspringe fra gaden og genoplive ting, som ellers har fået prædikatet kikset og gøre det smart igen. Da de dominerende stilretninger ikke vil blive skiftet ud så hurtigt som før i tiden.
”Jeg tror, at streetwear-dominansen vil fortsætte. Vi vil se mange små brands blive ved med at dukke op, og selvom de alle ikke overlever i lang tid, synes forbrugerne, at de er fede, og det er med til at forlænge streetwear-bølgen,” siger Allan Kruse.
Besnik tror ikke, at BLS bliver et af de her små brands, som lukker hurtigt ned igen. Det motiverer ham, at blive ved med at arbejde hårdt, når han kan se, hvor langt han allerede er nået siden han begyndte for fem år siden.
Den 24. august 2011 fik Besnik Miftari de første T-shirts med det Yves Saint Laurent-inspirerede logo hjem.
”Da jeg i opstartsperioden blev indlagt med klyngehovedpine (en sjælden men intens hovedpinetype med borende smerte bag det ene øje red.) var jeg ved at blive smidt ud af hospitalet, fordi jeg havde taget mine T-shirts med og solgte dem fra sengekanten. Det var sygeplejerskerne ikke glade for, da jeg helst skulle ligge og hvile mig,” fortæller Besnik Miftari.
Han kan fortælle flere lignende historier, som understreger hans store arrangement i BLS. Som da han til en Kesi-koncert i Pumpehuset for et par år brækkede ryggen, fordi han gled i noget vand på gulvet og røg ud over et gelænder, skulle han være sengeliggende i fire måneder, men i stedet for at kede sig eller give op lærte han sig selv at bruge Photoshop og Illustrator.