Danske iværksættere vil sælge kvalitetssolbriller i et folkeligt prisleje

Den danske solbrilleproducent MessyWeekend har en mission om at sælge solbriller af høj kvalitet til under halvdelen af den pris, som kendte mærker tager for det samme produkt. Her fortæller de to iværksættere Marc Østerskov og Morten Heick, hvordan de med metoder fra finansverdenen og hårdt benarbejde i Kina arbejder for at gøre deres unge startup til en global solbrille-succes.

MessyWeekend
Offentliggjort

Det er 32 grader en sommerdag i Hong Kong, og Morten Heick sidder på bagsædet af en taxa på vej gennem storbyens tæt trafikerede gader. Han sveder i sit jakkesæt, og han har kvalme efter et restaurantbesøg aftenen før, hvor der var skrubtudse på menuen. Han er på vej til et møde, han har kæmpet længe for at få, med direktøren for en fabrik, der producerer solbriller for nogle af de største franske og italienske modehuse. Det er kommet i stand gennem en repræsentant fra Mazzucchelli – verdens førende producent af acetat, der anvendes til at producere solbrillestel – som Morten Heick har opbygget en god relation til i løbet af de næsten seks måneder, han har tilbragt i Kina. Han har rejst rundt for at finde de helt rigtige producenter til det solbrillemærke, som han og partneren Marc Østerskov, der sidder i Danmark, er i gang med at stable på benene. Og med kun to dage tilbage i Kina er det formentlig hans sidste chance for at lande en aftale, før han rejser hjem.

Fremme ved fabrikantens kontorer bliver Morten Heick ført ind og placeret for enden af et langt mødebord af mahogni. I den anden ende sidder direktøren, en midaldrende kinesisk mand i sit skræddersyede jakkesæt og hornbriller. Han fortæller Morten Heick, at han har 20 minutter til at præsentere sin idé, så skal han videre til næste møde.