Hvis man laver en geografisk indsnævring på omtrent 50 meter i omkreds i området omkring Møntergade og Vognmagergade, er det meget nemt at konkludere, at de fysiske butikker har det – tør vi sige det? – bedre end nogensinde. Over de seneste år har brands som Another Aspect og Tekla åbnet flagskibsbutikker, tennismærket Palmes har ad flere omgange haft pop up, og nu åbner to af landets mest spændende danske tøjmærker i Berner Kühl og Mfpen gudhjælpemig også deres første rigtige butikker på henholdsvis Gammel Mønt og Møntergade.
Vi har taget en snak med manden bag Mfpen, Sigurd Bank, om den gode butiksoplevelse, og hvorfor de har valgt at satse på en fysisk butik.
Mfpen har indtil nu haft butikken Apartment Shop i jeres kontorlokaler på Amagertorv. Hvorfor har I valgt at rykke ud derfra og åbne en mere klassisk butik?
”Vi har altid talt om, at det kunne være sjovt at åbne en rigtig butik på gadeplan, det var bare ikke meningen, at det skulle gå så hurtigt. Men da vi så lokalet, var vi ikke i tvivl. Vi har altid skudt vores lookbooks og afholdt shows i gallerier eller noget, der minder om, og vi kunne se, at lokalet passer perfekt til Mfpen og vores æstetik, så vi sprang til.
Da vi overtog lokalerne på Amagertorv, var i tre mand i teamet, som skulle sprede sig over 250 kvadratmeter, så derfor var det oplagt at kombinere det rum med en lille butik.
Responsen var også virkelig god, det var lidt ligesom at sidde på en restaurant med et åbent køkken. Men nu er teamet også vokset, vi er 11 inklusive det nye personale i butikken, så vi har pludselig også fået brug for kontorpladsen. På den måde passede det også ret godt at rykke. Og når alt kommer til alt, er det også bare fedt at have noget på gaden, et sted med store vinduer.”
Butikken ligger på Møntergade i et område, hvor der virker til at være gang i den i de her år med butiksåbninger fra flere markante danske brands. Har det også trukket I jer at blive en del af et område, hvor der sker så meget for tiden?
”Jeg har altid fundet området omkring Egmont meget smukt. Der er rimelig roligt og ikke særlig meget trafik. Og vi vil selvfølgelig gerne have, at det ligger i et fedt og centralt område, men stadigvæk lidt off og væk fra highstreetmærkerne. Men jeg er også af den opfattelse, og det lyder måske lidt kækt, at vores brand kan trække kunder uden at ligge et sted, hvor der også befinder sig andre gode butikker. Det synes jeg, at vores Apartment Shop beviste. Men altså, det er fedt, at København får sådan et lille område, ligesom der fx findes i Marais-kvarteret i Paris, hvor der sker en masse. En lille destination i sig selv.”
Digital tidsalder, online shopping. Det er jo ingen hemmelighed, at man i løbet af de seneste håndfulde år har talt meget om de fysiske butikkers trængsel. Noget tyder på, at den udvikling også er ved at vende igen. De store multibrandonlinebutikker er i knæ, og flere og flere brands finder det interessant at åbne fysiske butikker for ligesom at tage ejerskab over ens eget salg igen. Har det også spillet ind for jer i denne her beslutning?
”Nej, det er ikke en agenda for os. Herhjemme har vi i forvejen en ret begrænset distribution, vi bliver forhandlet i fire butikker, fordi vi godt kan lide, at folk også handler hos os selv, om det er online eller i vores butik. I bund og grund handler det om, hvor fedt det er at åbne en butik, så lad os gøre det. Men jeg er da også ret sikker på, at folk, der går op i tøj, bedst kan lide at handle i fysiske butikker som, hvis det er vellykket, er et rum, der er præget med dufte, musik, stemninger, som alt sammen kan tilføje noget ekstra til tøjet. Og sådan et rum glæder jeg mig til at skabe.”
Kan du sætte nogle ord på, hvilken type butiksoplevelse du bedst kan lide, når det kommer til særligt service?
”Vi har talt meget om, at hvis kunden gerne vil have service, skal de selv lidt opsøge det. Når jeg selv går ind i en butik, foretrækker jeg ikke at blive henvendt til mere end højest nødvendigt. Hos os skal man have lov til at kunne passe sig selv.
Vi vil gerne skabe et rum, hvor der er en fed playliste, noget flot interiør og noget godt tøj, som i sig selv gør, at man forhåbentligt får lyst til at købe noget. Og hvis man har brug for hjælp til en størrelse, eller man gerne vil høre om metervaren eller historien bag, er vi der selvfølgelig til at hjælpe med det. Man skal ikke være bange for at starte en samtale, vi er bare af den overbevisning, at tøjet skal gerne kunne sælge sig selv uden en sælger, der forsøger at prakke noget én på.”