Arbejdsjakken er tidens vigtigste item. Sådan kan du bære din egen

Arbejdsjakken er tidens vigtigste item. Sådan kan du bære din egen

Den blå arbejdsjakke har gået sin sejrsgang de seneste år, og det er til at forstå. Vi fortæller her om dens oprindelse, hvorfor den bør hænge i enhver mands garderobe, og hvordan en amerikansk fotograf ved et tilfælde blev en af tidernes største stilikoner.

Offentliggjort

Lyt til artiklen her.

En ældre, lettere krumrygget mand triller på sin herrecykel ned ad Greene Street i New York City med et 35mm-kamera hængende ved brystet. Omkring ham vimser velklædte mænd og kvinder rundt i håb om, at han knipser et billede af dem, så deres mange timers hårde arbejde foran spejlet bliver foreviget. Og det forstår man egentlig godt. Manden på cyklen er nemlig ikke hvem som helst: Det er Bill Cunningham, det nu afdøde fotografikon, der gennem en menneskealder cyklede New Yorks gader tynde på sin røde cykel for at tage billeder af fashionable mennesker til The New York Times’ spalter. Scenen udspiller sig i dokumentaren ’Bill Cunningham New York’ fra 2011, der hylder hans bidrag til modeverdenen. Men selvom hele Cunninghams karriere handlede om at tage billeder af mennesker i deres tøj, og selvom han nærmest opfandt konceptet street style lang tid før Instagram og blogs, var det hans egen brug af én specifik påklædningsgenstand, der har gjort ham til et ikon, som næppe vil blive glemt i eftertiden: Den blå arbejdsjakke.

Bill Cunningham i sit ikoniske og letgenkendelige attire. Og som altid med et kamera i hånden.

I takt med at påklædningskoderne stadig bliver mere afslappede, er uformelle tøjtendenser også blevet flere. En tendens, som Cunningham selv overværede fra første parket. Vi har tidligere på disse sider beskrevet den utilitaristiske trend, der har været dominerende den seneste håndfuld år, og som fokuserer på tøjets anvendelighed. Men sandheden er, at trenden i virkeligheden går på to ben. For hvor det ene ben (gorpcore) gør klar til at overleve en dystopisk fremtid iklædt Gore-Tex, Thermore og zip-off-bukser, har det andet været mere bagudskuende. Her hylder man det robuste workwear, eller arbejdstøj, og bringer klassisk håndværks-påklædning ind i modebilledet. Og selvom der ikke er noget nyt i, at denim, ternede skjorter og strikkede fiskertrøjer er en væsentlig del af mange mænds garderobe, har den seneste tilføjelse af den koboltblå arbejdsjakke, som Bill Cunningham troligt bar, placeret arbejderklassens gevandter helt fremme i modens førerfelt.

Jeppe Dencker, lædersmed og ejer af Dahlman1807

”For mig handler det om at have en jakke, der har kvaliteten til at kunne tåle noget slid. Jeg kan godt lide arbejdsjakken, fordi man både kan dresse den op og ned, og jeg har gået med den hele min karriere. Det er helt sikkert en af hovedtingene i min garderobe. Min første arbejdsjakke var en gammel blå jakke, jeg købte på et loppemarked i Sverige. Den var tidligere blevet brugt af en arbejder fra det stenbrud, der ligger tæt på mine forældres hus, og den var så gedigen. Jeg har en kærlighed til Paris og tager tit derned. For 12 år siden kom jeg tilfældigt forbi Le Mont Saint Michel og så, at de havde en jubilæumsudgave hængende. De havde lavet 50 af dem, og jeg var så heldig at få nr. 44. Den er sort og passer perfekt til de hvide skjorter, som jeg næsten går med hver dag. Jeg har ryddet lidt ud i garderoben, så jeg er kommet ned på at have 4-5 stykker. Det er især min sorte fra Le Mont Saint Michel, jeg bruger, men Mark Kenley Domino Tan har også lavet en hvid arbejdsjakke, som jeg er svært glad for. Det er første gang, jeg har en arbejdsjakke i hvid. Det er måske ikke så praktisk, og så er det vist også en damejakke, men den er rigtig flot. Arbejdsjakken er en no nonsense-ting: Man får det, man ser. Det er et ekstremt ærligt produkt.”

Som navnet antyder, blev arbejdsjakken – eller le bleu de travail, som den originalt hedder – oprindeligt designet til de franske arbejdere, der knoklede på marker, gårde, fabrikker og jernbaner. For at beskytte arbejderne mod landets blæsende og vådeste måneder blev jakken lavet i hårdfør bomuld i koboltblå, også kaldet ’hydron’, og udformet med løs pasform for at øge bevægelsesfriheden til de fysiske opgaver. De ikoniske frontlommer blev lavet store nok til at opbevare værktøj og løsdele fra maskiner. Muligheden for at knappe den helt op i halsen og ved håndleddene havde til formål at holde arbejderne varme og tørre de vigtigste steder på kroppen. Arbejdsjakken var altså ene og alene tænkt ud fra et funktionelt, praktisk perspektiv og ikke som en ekviperingsgenstand, der skulle se godt ud. Men ligesom med det gode håndværk, bærerne af jakken udførte, lærte folk efterhånden også at sætte pris på selve jakken.

Le Mont Saint Michel ’Genuine Work Jacket’ 1.675 kroner hos lemontsaintmichel.fr.

Ikonisk tøj hænger uløseligt sammen med populærkultur – tænk blot på Robert De Niro i rollen som Travis Bickle i ’Taxi Driver’ fra 1976, hvor han udødeliggjorde M65-jakken. På samme måde blev arbejdsjakken introduceret for det brede publikum i diverse film op gennem 1960’erne, formentlig mest ikonisk båret af Paul Newman i filmen ’Cool Hand Luke ’fra 1967. Men på trods af diverse filmstjerners forsøg på det store lærred var det den ydmyge Bill Cunninghams brug, der for alvor gjorde arbejdsjakken til en modeinstitution på linje med den hvide oxfordskjorte og de blå jeans. For ham var jakken ikke et fashion statement; han bar den af praktiske årsager – selvfølgelig. Lommerne havde den rette størrelse til hans kameralinser og filmruller, og han sled så meget på sit tøj, at det skulle være så modstandsdygtigt som overhovedet muligt. Outfittet blev som regel fuldendt med khakibukser og sorte gummisko.

Erik Sviatchenko, fodboldspiller for FC Midtjylland

”Jeg er vild med det historiske aspekt, der knytter sig til jakken. Men det er jakkens brede pasform og lommerne, der gør det til en af mine yndlingsjakker. Min far (kunstner Sergei Sviatchenko, red.) var i Paris for 10 år siden, hvor han købte en arbejdsjakke i en butik, der sælger de originale. Han havde set dem, der fejer gaderne i Paris, gå rundt i jakkerne og besluttede sig for at købe én med hjem. Det er vel otte år siden, at jeg selv begyndte at få øjnene op for arbejdsjakken. Det tykke bomuld og det afslappede look kan kombineres med det lidt mere formelle, fx skjorte og slips. Jeg spurgte efterfølgende, om jeg måtte låne min fars jakke, men det er endt med, at jeg har tyvstjålet den fra ham. Jeg har en del efterhånden – nok omkring 10-15 stykker – som spreder sig ud på forskellige mærker, farver og pasforme. Jeg er glad for Vetra, der laver nogle rigtig fine udgaver. Derudover indeholder samlingen også Barena og Arket, der har virkelig gode jakker til prisen. Det er vigtigt, at jakken sidder behageligt og har det her boxy fit. Jeg kan også godt lide at finde nogle, der er lidt anderledes ved fx at have club collar (rund krave, red.)  Min søn har allerede fået sin første arbejdsjakke, så det er helt sikkert noget, der kommer til at gå fra

generation til generation.” 

Selvom Bill Cunningham efter sigende købte sine no brand-jakker i diverse genbrugsbutikker for 20 dollars, er der særligt ét fransk mærke, der har stærke forbindelser til le bleu de travail: Le Mont Saint Michel, der blev grundlagt i 1913 i Pontorson i Normandiet. De første 10 år fungerede Le Mont Saint Michel som et familieværksted, men op gennem 1920’erne og 1930’erne begyndte de at sælge jakker til arbejdere fra især Bretagne og Normandiet, det hårde Frankrigs land. Gennem avisannoncer gjorde de opmærksomme på deres slidstærke jakker, og så begyndte det at tage fart. I dag finder man arbejdsjakkerne fra Le Mont Saint Michel i modebutikker verden over og herhjemme blandt andet hos Adélie og KJR Copenhagen. Jakkerne sys i den kraftige bomuldstekstil moleskin, sådan som man altid har gjort, og de er efter sigende vævet så tæt, at de nærmer sig at være vind- og vandafvisende. I dag er det i forskellige forholdsvis franske genbrugsbutikker stadig muligt at finde Le Mont Saint Michel-jakker, der daterer sig helt tilbage til 1930’erne.

Paul Newman var om nogen med til at introducere arbejdsjakken for det brede publikum i en række film i 1960’erne. Som her i ’Cool Hand Luke’ fra 1967.

Men hvad er det så, arbejdsjakken kan? Den kan bruges. Af alle og til de fleste lejligheder. Og hvor den hvide skjorte og de blå jeans kræver sans for proportioner, snit og styling for ikke at blive ligegyldige, er den blå arbejdsjakke mere taknemmelig at arbejde med. Bær den alle dage og gerne til forskellige lejligheder. Gør den til en uniform, en genstand, og miks og match den med din øvrige garderobe som det passer dig: Under en frakke i de kolde vintermåneder, over en enkel hvid T-shirt, når solen står højt på himlen. Den kan være åben, den kan knappes helt op, du kan endda slå kraven op, selvom du vil møde modstand og skeptiske blikke på din vej. Brug den som et uformelt jakkesæt i kombination med skjorte og slips. Den passer til de fleste og til det meste – bare se Bill Cunningham: En slank, krumrygget herre, der stjal showet fra alle New Yorks påfugle, når han mødte op i sin blå arbejdsjakke. Som den berømte chefredaktør for Vogue, Anna Wintour, siger i dokumentaren om Bill Cunningham: ’We all get dressed for Bill.’ Tillad mig at omformulere: ’Let’s all get dressed like Bill.’ Arbejdsjakken er tidens vigtigst item.

Aspesi ’Tadao Workwear Jacket’

Det var italienske Alberto Aspesi, der startede Aspesi i 1969. Siden da har der været gang i forretningen, og i dag forhandles mærket hos nogle af klodens bedste butikker. Det er især på jakkefronten, at Aspesi skiller sig ud fra mængden af brands, og deres arbejds-jakker er blandt de mest populære styles. 

Til 2.900 kr. hos aspesi.com.

Vetra ’Work Jacket’

Hvis du går op i traditioner, men alligevel gerne vil skille dig lidt ud fra mængden, er franske Vetra et oplagt valg. Brandet blev stiftet i 1927 i Paris og har dermed en næsten lige så lang historie som Le Mont Saint Michel. Navnet kommer af en sammentrækning mellem de franske ord ’vetements de travail’ og kan oversættes direkte til arbejdstøj på dansk.

Til 1.212 kr. hos northern-fells.com.

Universal Works ’Oxford Dockside Overshirt’

Universal Works har bygget hele deres brand op omkring klassisk arbejdstøj. Denne jakke er ingen undtagelse. Pasformen er bred, materialet er oxford, og derfor er den heller ikke lige så slidstærk som den traditionelle arbejdsjakke. I stedet er den lettere og kombineret med den beige farve et oplagt valg til de varmere måneder. 

Til 1.005 kr. hos endclothing.com.