Glem alt om butiksdød: En ny bølge af små, selvstændige modebutikker er skyllet ind over København
Unge, selvstændige og uafhængige brands åbner egne butikker i København i stedet for kun at satse på de store webshops. Resultatet er et levende butiksliv, der tegner et optimistisk billede.
RYGTERNE OM BUTIKSDØDEN er stærkt overdrevne. I hvert fald hvis man skal tro den københavnske modescene, hvor der i disse år sker en interessant udvikling.
Her åbner unge modebrands nemlig butikker på stribe, selvom høje huslejer og illoyale kunder, der bliver fristet af tilbud på de store webshops, burde være historien om det modsatte.
Lad os få et overblik:
Annonse
Denne sommer åbnede de to brands mfpen og Berner Kühl egne butikker i Indre By i København.
De ligger i umiddelbar nærhed af Another Aspect, der har skabt liv i den ellers relativt døde arkade over for Byens Kro, som indtil deres ankomst alt for længe havde været præget af tvivlsomme butikskoncepter og lagersalg.
Nu er der leben, kombi-café med de aarhusianske kaffemestre fra La Cabra og en af de smukkeste butikker i Nordeuropa.
Spørger man manden bag Berner Kühl, der bærer samme efternavn som sit brand og hedder Frederik til fornavn, er forklaringen på hans butiksåbning denne:
”Med butikken vil vi meget gerne forsøge at tage noget af kontrollen tilbage og selv definere vores fortælling og invitere slutforbrugeren ind i et univers kurateret af os selv. Wholesale er efterhånden en truet art, og selvom jeg altid vil være fortaler for den kanal, så ser man flere og flere mindre brands åbne egen butik. Det er ganske enkelt svært at bygge forretning kun ved wholesale i det segment, vi arbejder i. At det samtidig skaber enormt mange andre synergier, er blot et ekstra plus,” siger Frederik Berner Kühl.
Han fortæller også, at de store onlineforhandlere bruger de små brands som krydderi til at skabe kant i deres udvalg, inden de rykker videre til det næste nye spændende.
Han anerkender dog, at det er naturligt i modebranchen, at man kigger mod det næste:
”Men lige nu virker det i visse tilfælde som udnyttelse af de små brands,” siger han og henviser til England, hvor uafhængige modebutikker er stort set uddøde på grund af Fraser’s Group, der har opkøbt alt interessant for blot at lukke det og gøre egne butikker flere og større.
Slentrer man videre i Indre By, vil man bemærke, at Tekla, som laver håndklæder, sengetøj og sleepwear, og som de seneste år har været hovedansvarlig for, at pyjamasskjorter og -bukser nu bliver anvendt in the wild, i 2023 åbnede deres første flagskibsbutik i samme karré som Another Aspect.
Længere nede ad gaden, på Gammel Mønt 7, åbnede NN.07 for et par år siden en af byens flotteste butikker bygget i samarbejde med Københavns Møbelsnedkeri. Og skråt overfor slog alle sneakerpigers yndlingsbutik, Naked, tidligere i år dørene op til en af de travleste modebutikker i byen.
Annonse
Apropos: Skal du være ekstra god ved din kæreste i nær fremtid, er det brugbar viden, at et af de mest toneangivende uafhængige brands i verden, Toteme, nu også åbner i lokalerne ved siden af Tekla, når den ellers ganske modebevidste gardinforretning Arne Aksel flytter til evigt upcoming Nordvest.
Tager man cyklen fra hjertet af hovedstaden og ud til den sovende kæmpe Carlsberg Byen, vil man senere på året kunne opleve tennis-goes-city-slacker-drengene fra Palmes slå dørene op til deres første permanente butik.
Efter at have drevet midlertidige locations siden opstarten for blot et par år siden tager de nu skridtet fuldt ud med kombineret kontor og butik.
Det var de nye. Og det vil ikke være retfærdigt at nævne dem, uden samtidig også at nævne de uafhængige multibrand-butikker, de står på skuldrene af, og som stadig holder modefanen højt. Faste læsere af Euroman kender Goods på Østerbrogade, der siden 2009 har ikke bare klædt københavnere på, men også skabt en silhuet, der nærmest er blevet synonym med den danske mand i det internationale modebillede.
I sidste måned var indehaver Kasper Hostrup desuden blandt Danmarks bedst klædte mænd i vores årlige kåring af disse. Gennem mange år har også Norse Store været eksponent for international mode fra mindre brands med særligt fokus på Japan, England og Italien.
På Frederiksberg er det klassisk hos Garodkin, ligeledes velklædt sørger man for, at kunderne er hos Strøm i Hellerup, mens Lagune er seneste bud på en multibrand-butik i Krystalgade, hvor rødderne til skateboarding og streetkultur er tydelige.
Den danske modebranches gudfar, Mads Nørgaard, er nærmest synonym med sin fysiske butik på Strøget – så meget at placeringen indgår i navnet, Nørgaard På Strøget, og hvor man i øvrigt stadig kan blive ekspederet af et voksent menneske, der sætter en ære i sit arbejde.
De store webshops bliver stadig større, men det er ikke uden kamp fra de mindre, uafhængige butikker, der byder på den personlige service og muligheden for at kontrollere kundeoplevelsen. Butikkerne kan ikke stå alene, online er også nødvendigt, men de er afgørende for en levende by og et livligt handelsliv. Det er værd at hylde.
Jeg har altid været begunstiget af, at der er nogle, der har troet på mig og hjulpet mig. I alt, hvad jeg har gjort. Men det kræver, at man opsøger det. Og det har jeg tydeligvis været god til.