Der er kø foran Gucci på Strøget: Hvem køber luksustøj i krisetider?

Coronakrisen kradser, men hos luksusmærker som Gucci, Saint Lauren og Givenchy går det bedre end frygtet.

Der er kø foran Gucci på Strøget: Hvem køber luksustøj i krisetider?
Offentliggjort

Hvis du henover sommeren har slentret en tur ned ad Strøget i Indre København, har du måske lagt mærke til det: Klemt inde mellem efterladte butikslokaler med ”til leje”-skilte på facaden og tomme turistbutikker med urørte køleskabsmagneter og postkort slanger menneskekøerne sig ud fra luksusbutikker som Gucci, Louis Vuitton og Givenchy. Modsat tidligere er det ikke kinesiske og russiske turister, der fylder butikkerne – det er i stigende grad danskere, svenskere og nordmænd, der er på jagt efter tasker, tøj og sko til mange tusind kroner.

I efterdønningerne af coronakrisen, hvor mindre erhvervsdrivende er presset til det yderste, klarer velkendte luksusbrands sig bemærkelsesværdigt godt de manglende turister taget i betragtning.

”Vi kan mærke og læse på markedet, at luksusprodukterne kommer bedre igennem krisen end de produkter, der groft sagt er en del af ’brug og smid væk’-kulturen. Folk vil hellere købe noget klassisk i høj kvalitet, der holder i lang tid. Det kan vi se på de varer, der bliver solgt for tiden. Det er klassiske ting, der ikke er sæsonbetonede, og som køberne vil have de næste mange, mange sæsoner.”

Sådan lyder det fra Marius Møller, som med sin bror Thomas ejer Group 88, der bestyrer og forhandler en lang række luksusmærker som Valentino, Gucci og Loewe i Skandinavien. De har med stor bekymring observeret konsekvenserne af den manglende turisme på de københavnske hovedgader, men har været positivt overraskede over de skandinaviske kunders loyalitet og velvilje til at investere i luksusprodukter under den forsømte coronasommer.