Another Aspect: “Det skal være vigtigt for dig, når du køber et stykke tøj hos os”
Another Aspect blev grundlagt med missionen om at skabe et bæredygtigt herretøjsmærke, der transcenderer diverse modebølger. Euroman har talt med de tre mænd bag, Anders Poulsen, Daniel Brøndt og Nicolaj Thomsen, der kunne fejre et års fødselsdag tilbage i juli. Her reflekterer de over det at skabe et moderne tøjbrand, som skal kunne mere end at sælge tøj.
Vi møder de tre ejere i deres butik i Oehlenschlægergade på Vesterbro i Købenavn. Indretningen er spartansk med to tøjstativer, pudsede vægge og et opbevaringsmøbel, der ikke rummer andet end et par bøger, et maleri og en vase. Her er ikke mere end højst nødvendigt, og det afspejler på mange måder Another Aspects tilgang til det at lave tøj.
“Vi har valgt at fokusere på at lave produkter, der kan have den længste levetid som muligt. Det gør vi ved at ignorere trends og tendenser og i stedet have fokus på multifunktionalitet, og den måde tøjet sidder på. Vi har taget meget udgangspunkt i begrebet Capsule wardrobe, hvor man ser mandens garderobe som ret lille, men alligevel alsidig, så man kan variere i outfits. For os handler det om at designe bæredygtigt, så vi holder det klassisk og i nogle farver, der går godt med hinanden og med meget andet. Vi tilføjer selvfølgelig vores egne detaljer og perfektionerer tøjet, så det skiller sig ud, men vi vil ikke have det til at skrige,” forklarer Anders Poulsen.
Han er manden, der fører pennen, når tøjet skal designes, og hele fundamentet for Another Aspect bygger på hans bachelor, der tog udgangspunkt i den danske arkitekt Jan Gehls syn på byudvikling.
Annonse
“Jan Gehl opstillede nogle kriterier, der afgjorde, om byen er god for mennesker at leve i. Det inspirerede mig til at skabe tøj, der kan underbygge en persons hverdag i byen, så når man går ud om morgenen, kan man klare sig hele dagen. Jeg havde selvfølgelig en mere radikal tilgang til hele designdelen i bacheloren, men det store fokus på multifunktionalitet lagde ligesom grundstenen for, hvad vi gerne vil med Another Aspect.”
Another Aspect
Stiftet i juli 2019 af Anders Poulsen og Daniel Brøndt som en modreaktion på deres eget overforbrug. Nicolaj Thomsen gjorde dem selskab i december 2019.
Forhandles blandt andet i Voo Store i Berlin, MATCHESFASHION og i deres egen butik på Oehlenschlægersgade 13. 60% af kollektionerne går igen hvert år.
Anders Poulsen
Alder: 29 år
Bopæl: Vesterbro
Bachelor i Sustainable Design fra KEA i København og AMFI i Amsterdam
Daniel Brøndt
Alder: 29 år
Bopæl: København NV
Har arbejdet som art director hos herretøjsbutikken Goods
Nicolaj Thomsen
Alder: 27 år
Bopæl: Vesterbro
Spiller til daglig professionel fodbold i F.C. København
Daniel Brøndt (tv.), Nicolaj Thomsen (midten) og Anders Poulsen (th.)
Anders Poulsen søgte råd om opgaven hos sin gamle ven Daniel Brøndt, som han kender fra Frederikshavn, hvor de begge to er født og opvokset.
“Helt tilbage fra tiden i Frederikshavn har Anders og jeg skilt os ud med vores stil og æstetik i forhold til de andre unge, der boede i Frederikshavn på det tidspunkt, og det så folk lidt ned på. Vi har nok hele tiden vidst, at vi gerne ville starte noget sammen, for vi delte de samme interesser og drømme. Da Anders præsenterede mig for sine tanker, var jeg ansat hos herretøjsbutikken Goods, hvor jeg arbejdede med e-commerce, men jeg vidste hurtigt, det var et projekt, jeg ville med på. Det er en kombination af vores forskellige erfaringer, som har mundet ud i Another Aspect,” lyder det fra Daniel Brøndt.
Der skulle ikke gå længe, før de fik et prominent navn med i ejerkredsen. Fodboldspilleren Nicolaj Thomsen, der til daglig slår sine folder i F.C. København, kender Anders Poulsen og Daniel Brøndt gennem fælles venner fra Nordjylland, og da de alle flyttede til København begyndte venskabet for alvor at spire.
“Vi talte tit om tøj og mode, når vi alle tre var sammen, og jeg hjalp også til, da de skulle tilpasse deres tøj, for jeg er en meget klassisk størrelse medium. Jeg var ikke i tvivl, da Daniel luftede ideen om at få mig med ombord på projektet, for de tilbød mig på en måde også et frirum fra fodbolden, der altid har fyldt meget i mit liv. Det er fedt at være med i noget ved siden af, der har et længere perspektiv, for min karriere løber måske kun i ti år mere. Ingen af os har startet en virksomhed, så vi er lidt på en rejse sammen, hvor vi afprøver forskellige sjove idéer, og så nyder jeg bare, at jeg kan arbejde med mine venner,” fortæller Nicolaj Thomsen.
Han har især spillet en stor rolle i de små artikler, som Another Aspect begyndte at udgive henover foråret. Artiklerne indeholder interviews med personer, som de finder inspirerende, og de har blandet andet talt med den New York-baserede kok Flynn McGarry, der blev kendt for hans evner i et køkken fra en meget ung alder. Det har været en helt klar prioritet for de tre medstiftere at skabe et andet ben, de kan stå på.
Annonse
“Vi laver ikke bare et brand for profitgraden. Vi vil gerne tilbyde vores kunder noget andet og skabe et større univers. Derudover er det bare virkelig givende for os selv, for vi får muligheden for at arbejde sammen med en ny fotograf hver gang, og vi får lov til at tale med en spændende person om de ting, der interesserer os. Vi har altid læst diverse mode- og livstilsmagasiner, og vi delte altid den slags artikler med hinanden, som vi selv er begyndt at lave nu, så det er opstået ud fra vores eget behov, kan man sige,” forklarer Nicolaj Thomsen.
Bæredygtighed for klodens eller forretningens skyld?
Det er ikke nogen hemmelighed, at tekstilbranchen er en af de mest forurenende brancher, og det kan synes absurd, at forbrugerne skal tage stilling til endnu mere tøj. Alligevel dukker der nye tøjmærker op hist og her, der gerne vil have en fod indenfor. Er der virkelig behov for endnu et tøjbrand?
“Hvis vi ser det én til én, så er der ikke behov for endnu et nyt brand, men vi vil gerne give forbrugeren mulighed for at købe et bedre og mere bæredygtigt stykke tøj, i stedet for ti stykker tøj fra H&M. På den måde kan man godt sige, at vi gerne vil forsøge at forandre branchen indefra,” lyder det fra Nicolaj Thomsen, der suppleres af Daniel Brøndt:
“Man kan sagtens argumentere for, at det er meget naivt, at tre drenge, der ikke har den største erfaring med modebranchen, gerne vil forandre den, men folk vil stadigvæk blive ved med at købe tøj, og vi er af den overbevisning, at det er bedre, de køber et stykke tøj, der holder længere, som vores gør, i stedet for at brænde en masse penge af på fast fashion.”
Men hvor meget betyder bæredygtighed reelt for jer?
“Det er klart, at man ikke kan starte et brand i dag, hvis man ikke har tænkt bæredygtighed ind i strategien, for så eksisterer du ikke om fem år. Så på den måde bliver det også en metode til at skabe en rentabel virksomhed, som selvfølgelig er et mål for os. Men vi ser også, at begrebet bliver misbrugt. H&M kalder sig bæredygtige, og vi kalder os bæredygtige, men der er jo ingen tvivl om, at vi er langt mere bæredygtige end H&M, der stadigvæk overproducerer tøj i en helt ekstrem grad. Vi forsøger ikke at være hellige, for vi får stadigvæk produceret vores økologiske bomuld, så vi kan jo heller ikke kalde os selv komplet bæredygtige. Men det er også vores opgave at oplyse om, hvad det betyder, at vi bruger økologisk bomuld, så vores metoder og processer bliver helt transparente for forbrugeren,” siger Daniel Brøndt, inden Anders Poulsen tager over:
Annonse
”Men det bæredygtige aspekt er jo også meget inspirerende. Jeg nyder i hvert fald at få lov til at dykke ned i deadstock metervarer (restmaterialer red.), hvor man virkelig får muligheden for at lede efter nogle spændende materialer, der kan give et helt unikt udtryk til tøjet, selvom det er klassisk designet. Vi har blandt andet fået lov til at gå i Kvadrats restlager og lave noget ud af det, og det glæder vi os meget til at vise frem i det nye år. Jeg kan få lov til at arbejde meget detaljeret med metervarer og fit, hvilket måske adskiller sig fra andre designere.”
Another Aspect har planer om at udvide deres bæredygtige princip. Det skal ske gennem programmet Another Life, som de er ved at rulle ud. Her vil de give kunden mulighed for at komme ned og få repareret deres tøj fra Another Aspect, og hvis tøjet ikke kan bruges mere, vil de købe det tilbage for at skabe noget nyt ud af det. Programmet har til formål at underbygge missionen om at give tøjet den længste levetid som muligt og skabe en sluttet cirkel om produktet.
“Hvis man køber et smykke, og der sker noget med det, vil man aldrig smide det ud. Man vil i stedet få det fikset, fordi det har en eller anden værdi for dig. Hvorfor gør man ikke det med tøj? Den værdi, som et smykke har, vil vi gerne forsøge at give til tøjet. Det skal være vigtigt for dig, når du køber et stykke tøj hos os, og vi vil gerne være med hele vejen,” slutter Nicolaj Thomsen.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.