For få år siden ville det have været et meget usædvanligt syn at se publikum til et modeshow på Hotel D’Angleterre klædt i hættetrøjer. Det lod de hiphop-artister og skatere gå med. Men det har ændret sig drastisk i 2016.
En af tidens mest populære streetwear-designere, amerikanske Virgil Abloh, har med sin titel som kreativ chef for Kanye West og sit eget tøjmærke Off White opnået en dominerende rolle i international mode. Og han slår i den grad et slag for hættetrøjen.
”Engang var der couture, men det var der ingen, som gik med – så man opfandt ready-to-wear, og nu dominerer streetwear. I dag er en hættetrøje mere eller mindre den nye blazer,” sagde Virgil Abloh tidligere på sommeren i et interview med magasinet GQ.
Annonse
Virgil Abloh er en af tidens største fortalere for hættetrøjen og bruger den flittigt i sine kollektioner.
Den danske designer Reza Etamadi, der er vokset op i københavnske ghettoer, forsøger ligesom amerikaneren, at forene gadetøj med mere traditionelt high end mode. Han har med sit tøjmærke Muf10 opnået voksende opmærksomhed i det internationale billede det seneste års tid. Og det glæder ham, at se hvordan tøj fra han opvækst er blevet legalt i modebranchen.
”Jeg ser hættetrøjer overalt. Både på drenge og piger. Selvom jeg gerne vil have, at Muf10 ikke kun bliver forbundet med sorte hættetrøjer, som vi slog igennem med, holder jeg fast i dem. Andet ville være dumt, ” siger Reza Etamadi.
Det var netop ghettostilen, som blev kombineret med fx læderjakker, pæne frakker og skjorter, som var grundstenen i opbyggelsen af Muf10 og var medvirkende til, at mærket er blevet et billede på tiden.
Under forårets modeuger rundt om i verden var hættetrøjen vidt repræsenteret, både på og uden for catwalksne. Herhjemme viste mærker som Han Kjøbenhavn og Ellen Pedersen hættetrøjer i deres shows, og de blev kombineret med lange frakker, bomberjakker og skjorter blandt publikum.
Hættetrøjen er ikke kun udbredt blandt de fremmeste designere og internationale modefolk. En bred palet af de mest populære internationale brands har alle kastet sig over trøjen i deres efterårskollektion, som netop har ramt butikkerne.
Annonse
De tæller selvfølgelig de mærker, som altid har dyrket streetwear-stilen, men også pænere mærker som Acne Studios, AMI og Maison Kitsuné har satset solidt på hættetrøjen i år. Det samme gælder for en lang række af danske mærker som Soulland, Wood Wood og Libertine-Libertine.
Streetwear-bølgen ser ud til at blive ved med at vokse, derfor virker det oplagt, at hættetrøjen nu bliver taget ind i modebilledet efter de sidste års mange bomberjakker og sweatpants, som ligeledes stammer fra gademiljøer.
Euroman.dk guider her til 17 forskellige hættetrøjer i varierende farver og prisklasser.