Endelig gør kvinderne indtog i urbranchen

Endelig gør kvinderne indtog i urbranchen

Ur-industrien har altid været en mandeklub. Mænd har lavet ure, mænd har markedsført dem, mænd har båret dem. Kvinder i branchen og ure til kvinder findes, men de har spillet en mindre rolle. Det bliver der lavet om på nu.

Offentliggjort

Under dette års Watches & Wonders stod to ting klart for deltagerne på urmessen i Gèneve. Urbranchen har fået fokus på bæredygtighed og på køn. Begge dele har været under opsejling i årevis, men nu bliver de italesat på én og samme tid.

Måske fordi de i bund og grund hænger sammen. Det handler ikke kun om den grønne omstilling af hensyn til planetens knappe ressourcer, men om at skabe en bæredygtig forretning, der taler til mere end bare mændene: urenes traditionelle fanskare og loyale målgruppe. Det nye fokus skyldes ikke kun et anfald af politisk korrekthed fra schweizernes side, men en erkendelse af, at stadig flere kvinder er begyndt at interessere sig for armbåndsure og selv køber dem. Kvinderne venter ikke længere på at få drømmeuret i morgengave.