For mange klubbers vedkommende er det lidt af et æstetisk og brand-mæssigt kompromis, de bliver nødt til at indgå, når de skal sikre sig den seriøse sum penge, som en trøjesponsor på solar plexus ofte medfører.
Det er i hvert fald sjældent, at man kigger på et hvidt print af Team Viewer eller lyseblå FUN88 og tænker: ’Nej, hvor er det dog flot, og hvor det dog klæder trøjen. Den må jeg hellere købe.’
Og når vi rangerer trøjer, spiller mavesponsoren da også en væsentlig rolle i den samlede bedømmelse, skal vi være ærlige at indrømme.
Annonse
Nu kommer der så en trøje med en sponsor, som vi slet ikke ved, hvor vi skal placere.
Ifølge den catalanske radiostation RAC 1 kommer selveste FC Barcelona nemlig til at træde ind til kampen mod ærkerivalerne fra Real Madrid den 29. oktober, en kamp, der er bedre kendt som ’El Clásico’, iført deres hjemmebanetrøje, som i denne anledning er blevet pyntet med det mest ikoniske logo i musikkens historie: Rolling Stones’ ’Hot Lips’.
Illustration: Mathias Frejdahl Marker
Har det så noget at gøre med meddelelsen om, at Rolling Stones snart udgiver deres første album i 18 år, ’Hackney Diamonds’?
Det har det nok.
For FC Barcelonas trøjer er normalt prydet med den svenske musikstreaminggigant Spotify, og det er netop en del af det sponsorat, at FC Barcelona fremhæver nogle af Spotifys vigtigste artister, når de på den ene eller anden måde er aktuelle. Præcis som de gjorde med Drake og hans ugle-logo seneste efterår (tre uger inden Drakes ’Her Loss’-album blev udgivet), og som de gjorde tidligere i år med Rosalia og logoet fra hendes album ’Motomami’.
Annonse
RAC 1 melder, at der stadigvæk er forhandlinger i gang, men skulle det ske, at FC Barcelona går rock’n’roll til en af verdens største fodboldkampe, vil én ting i hvert fald være sikker: Den bliver ikonisk, på den ene eller anden måde.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.