Er det her verdens mindst overraskende samarbejde?
Modebranchens flirt med sportsverdenen bliver varmere og varmere med nyheden om, at LVMH bliver ’Premium Partner’ for OL.
Foto: Getty Images
Til næste sommer kan vi igen blive uforklarligt forelsket i synkronsvømning, syvkamp, hammerkast, 49’er-sejlads og andre obskure sportsgrene, de fleste af os ikke skænker en tanke, når hverdagen stamper afsted.
Der er nemlig de Olympiske Lege, OL, på programmet, hvor Paris denne gang er værter.
Og som du sikkert kan gætte dig til, skal et arrangement af den størrelse jo bruge nogle penge. Endda mange af dem.
Heldigvis vil en af verdens største virksomheder gerne lege med. I mandags blev det nemlig annonceret, at LVMH-koncernen, hvem der ejer brands som Louis Vuitton, Dior, Rimowa, Dom Perignon, Givenchy og så videre og så videre, skal være ’Premium Partner’ for de olympiske og paralympiske lege.
”Dette hidtil usete partnerskab med de Olympiske og Paralympiske Lege i Paris 2024 vil bidrage til at øge Frankrigs tiltrækningskraft rundt om i verden. Det er kun naturligt, at LVMH og dets Maisons (modehuse, red.) er en del af denne exceptionelle, internationale begivenhed. Sport er en enorm kilde til inspiration for vores Maisons, som vil forene kreativ ekspertise og atletisk præstation ved at bidrage med deres savoir-faire og dristige innovation til denne ekstraordinære fejring,” udtaler Bernard Arnault, formand og administrerende direktør for LVMH, og desuden verdens næstrigeste mand, i en pressemeddelelse.
Er det så noget overraskende i det nye partnerskab? Næ, egentlig ikke.
Vi har tidligere skrevet om, hvordan modebranchen har koketteret over for sportsverdenen ved at udpege alverdens atleter til kampagnemodeller for nogle af de største tøjbrands.
Senest blev den nyudnævnte vinder af Wimbledon, 20-årige Carlos Alcaraz, udpeget til house ambassador for, ja, Louis Vuitton. Og for lige at blive ved den historiske og prestigiøse Grand Slam-turnering, så vi også den unge italiener Jannik Sinner være den første til at få lov til at bryde Wimbledons strikse, hvide dresscode, da han entrerede den grønne plæne med en beige, monogram-præget Gucci-taske over skulderen.
Intet trumfer dog fodboldens varme kinddans med modebranchen. I maj fik vi de første billeder af de fodboldstøvler, som Prada og Adidas har designet i fællesskab, og inden for det seneste år er spillere som Marcus Rashford, Jack Grealish, Kylian Mbappé og Karim Benzema blevet ambassadører for henholdsvis Burberry, Gucci, Dior og Fendi, ligesom Juventus har haft et samarbejde med Palace og Loro Piana og Barcelona med Thom Browne for blot at nævne et udpluk.
Vi taler sågar om bloke-core (vintage fodboldtrøjer, Adidas Samba og de andre ’fodboldsneakers’, som vi har døbt dem) som et modefænomen, en stilretning, der har lagt sig som en tyngdedyne over den globale beklædningsscene.
At LVMH og de Olympiske Lege, de to måske største aktører inden for henholdsvis mode og sport, har fundet sammen i et partnerskab er en af de hegnspæle, vi vil se tilbage på, når vi om et par år ikke kan skille sport og mode ad fra hinanden.