Et dufttræ-firma sagsøger Balenciaga for plagiering
Det kopidrillende Balenciaga har gjort sig upopulære med en læder nøglering hos Car-Freshner Corporation, der siden 1952 har haft rettighederne til dufttræ-designet.
Demna Gvasalia, den georgiske chefdesigner hos både Balenciaga og Vetements, er kendt for at vende vores forhold til kopier på hovedet, når han tager dagligdags genstande og produkter og gør dem til high fashion med et svimlende højt prisskilt.
Men denne gang er han måske gået for langt i at provokere. Han har i hvert påkørt det forkerte træ.
Balenciaga er blevet sagsøgt for plagiering af firmaet Car-Freshner Corporation. Det skriver TMZ.
For nogle uger siden lancerede Balenciaga en læder nøglering, der var udformet som et træ.
Car-Freshner Corporation mener, at nøgleringen til forveksling minder for meget om duftræet i bilen, som de siden 1952 har haft ophavsretten til.
Tidligere har firmaet givet andre licens til at bruge designet, herunder Buffalo Wild Wings, Discover Financial Services, Kia Motors og Capital One, men ifølge Car-Freshner Corporation har Balenciaga ikke spurgt om tilladelse.
Car-Freshner Corporation mener, at både designet og farvevalget minder så meget om hinanden, at folk automatisk vil forbinde Balenciagas nøglering med dufttræet.
Annonse
De kræver derfor, at Balenciaga betaler dem overskuddet fra salget af nøgleringene, som koster 1.800 kroner. Til sammenligning tager Car-Freshner Corporation 20 kroner for en pakke med dufttræer.
Bedøm selv, om de to designs minder for meget om hinanden:
Jeg bliver måske lidt irriteret på mig selv over, at det stadig er så svært for mig at få Mette frem. Det er nok mest, når jeg er på skærmen. Jeg oplever ikke, det er så svært, når jeg er ude at møde folk.