Euroman guider: Rolex for begyndere

Du bærer ikke et Rolex, et Rolex bærer dig. Det schweiziske urfirma har i over 100 år sat sine konkurrenter til vægs med en kombination af stil, kvalitet og præcision. Men hvad gør Rolex så specielt? Hvad siger det om dig? Og er det pengene værd?

Offentliggjort

MAN VED, AT et brand har universel appel, når det er det første, man tilbyder en fremmed livsform. Som Danny DeVito gør i Tim Burtons sci-fi-pastiche ’Mars Attacks!’ fra 1996, hvor DeVito, kort før han bliver zappet til atomer af det uimponerede rumvæsen, tilbyder sit armbåndsur i gave med ordene: ’Here, you want my watch? Take it! Go on, it’s a Rolex!’

Rolex har altid haft en særlig plads i popkulturen, som statussymbol og identitetsmarkør. Hvem husker ikke ’American Psycho’ af Bret Easton Ellis, hvor hovedpersonen Patrick Bateman omtaler sit Rolex Datejust 26 gange i løbet af romanen. Det er noget særligt. Eller, som en alarmeret Bateman siger til en prostitueret midt under et samleje: ’Don’t touch the Rolex!’ Men Rolex er ikke kun et statussymbol. Det kan også være en god investering og fungere som rede penge i en snæver vending. I ’Leaving Las Vegas’ fra 1995 går Nicholas Cage ind hos en pantelåner for at pantsætte sit ur – ’500 dollars for a ’93 Rolex Daytona? I’ll do it!’ – hvilket kun er med til at understrege karakterens deroute. Han er langt ude. Dengang var uret 5.000 dollars værd, i dag handles modellen brugt for 40.000 dollars. I den forstand er Rolex ikke kun en universelt gangbar valuta. Det er et sprog, alle kan forstå. Også dem, som slet ikke interesserer sig for ure.