Far og søn bag Andy Warhol, Paul Rudd og Johnny Depps foretrukne brillemærke: “Derfor begyndte så mange berømtheder at besøge vores butik”

Få brands kan bryste sig af en historie som det New York-baserede brillebrand Moscot. I 1915 åbnede den hviderussiske immigrant Hyman Moscot sin første butik i eget navn på Manhattans Lower East Side – 16 år efter, at han var flyttet til området og begyndt at sælge hjemmelavede briller fra en lille trækvogn. I dag er Moscot et af de mest kendte brillebrands i verden med butikker i Nordamerika, Europa og Asien, der alle har den samme distinkte æstetik. Moscot drives nu af Harvey og Zack Moscot, der er henholdsvis 4. og 5. generation i det store familieforetagende.

Far og søn bag Andy Warhol, Paul Rudd og Johnny Depps foretrukne brillemærke: “Derfor begyndte så mange berømtheder at besøge vores butik”
Offentliggjort

Hvorfor tror I, at solbriller er blevet det måske mest ikoniske tilbehør, vi har?

”Fordi briller er det første, man ser, når man kigger på en andens ansigt – hvis de altså har nogle på. Folk ser dine briller og dine solbriller, før de ser dine sko eller dine bukser. Det, du vælger at bære på dit ansigt, er uden tvivl det mest fremtrædende tilbehør, fordi det er essensen af din stil og din smag.”

Hvordan har I det med solbriller indenfor?

”Det er et no go. I stedet kan du med fordel bære briller med vores Custom Made Tint™, så man stadig kan se dine øjne. Tilføjelsen af lidt farve i glasset kan være med til at skabe en vis stemning og give noget mere til din stil. Jeg selv (Harvey, red.) bærer lige nu nogle briller med changerende glas, hvilket vil sige, at de skifter, alt efter om jeg er indenfor eller udenfor, og det er helt klart en oplagt vej at gå. ”

I forlængelse af det: Hvad er jeres holdning til at bære briller uden styrke i?

It’s the best thing ever, ha ha. Briller kan absolut bruges uden styrke som en æstetisk accessory. Vi har mange Moscot-kunder, der bærer vores briller uden styrke for at tilføje noget ekstra til deres samlede garderobe og look. Da jeg (Harvey, red.) startede i branchen, var briller kun noget, der blev brugt til at udbedre folks synbesvær. Siden har det udviklet sig til et fashion statement, og den udvikling har taget alt for lang tid, hvis du spørger mig. Det startede først for alvor i 80’erne, da alle de store brands som Armani og Calvin Klein begyndte at møve sig ind i branchen. Har man ikke lyst til at have et par briller uden nogen form for funktion ud over æstetik, kan man jo altid købe nogle Bluelight-briller, der kan være med til at beskytte ens øjne, hvis man bruger mange timer foran en skærm.”

Hvad tror I bliver den næste store trend, når det kommer til solbriller?

”Hvis vi skal tage udgangspunkt i vores eget brand, så er det tydeligt at se, at vores Custom Made Tints™ er blevet virkelig populære. Folk elsker at forfine deres udseende og stil med alle mulige forskellige linsefarver til forskellige begivenheder og aktiviteter. Fra happy hour til solnedgang til en elegant begivenhed. En anden farvetone kan ændre dit look.”

Hvilken subkultur er Moscot tættest knyttet til?

”Vi startede på Lower East Side af Manhattan i de år, hvor en masse immigranter kom til New York og især det område. Det var et kvarter med få penge, og vores butik tiltrak en del af de her fattige, upcoming kunstnertyper. Om de var kreative direktører, stylister eller kostumedesignere, så hjalp vi dem, når de kom med deres idéer, og det glemte de ikke, da de blev succesfulde, hvilket mange af dem gjorde. Det var også på den måde, at vores briller og solbriller begyndte at blive repræsenteret i film og tv, og det var det, der medførte, at mange berømtheder begyndte at besøge butikken.”