Far og søn bag Andy Warhol, Paul Rudd og Johnny Depps foretrukne brillemærke: “Derfor begyndte så mange berømtheder at besøge vores butik”
Få brands kan bryste sig af en historie som det New York-baserede brillebrand Moscot. I 1915 åbnede den hviderussiske immigrant Hyman Moscot sin første butik i eget navn på Manhattans Lower East Side – 16 år efter, at han var flyttet til området og begyndt at sælge hjemmelavede briller fra en lille trækvogn. I dag er Moscot et af de mest kendte brillebrands i verden med butikker i Nordamerika, Europa og Asien, der alle har den samme distinkte æstetik. Moscot drives nu af Harvey og Zack Moscot, der er henholdsvis 4. og 5. generation i det store familieforetagende.
Foto: PR Zack Moscot (tv.) er Chief Design Officer i Moscot. Far Harvey Moscot (th.) er CEO.
Hvorfor tror I, at solbriller er blevet det måske mest ikoniske tilbehør, vi har?
”Fordi briller er det første, man ser, når man kigger på en andens ansigt – hvis de altså har nogle på. Folk ser dine briller og dine solbriller, før de ser dine sko eller dine bukser. Det, du vælger at bære på dit ansigt, er uden tvivl det mest fremtrædende tilbehør, fordi det er essensen af din stil og din smag.”
Hvordan har I det med solbriller indenfor?
”Det er et no go. I stedet kan du med fordel bære briller med vores Custom Made Tint™, så man stadig kan se dine øjne. Tilføjelsen af lidt farve i glasset kan være med til at skabe en vis stemning og give noget mere til din stil. Jeg selv (Harvey, red.) bærer lige nu nogle briller med changerende glas, hvilket vil sige, at de skifter, alt efter om jeg er indenfor eller udenfor, og det er helt klart en oplagt vej at gå. ”