Fem ting, vi lærte af modeugerne i Milano og Paris

To af sommerens mest imødesete modeuger for herretøj er veloverstået i henholdsvis Milano og Paris, og vanen tro var Euromans assisterende modedirektør Agnes Buch på plads for at samle op på de mest gennemgående tendenser.

Milano Paris modeuge
Offentliggjort

1. Cowboy og indianer

”Western-tematikken var at finde på mange catwalks. Hos Prada så vi cowboy-slips, GmbH brugte lakerede cowboy-støvler, mens Valentino trak kraftige tråde til indiansk kultur med mønstrede skjorter i brune nuancer. Oilskindsjakker, ruskindsfrynser og westernskjorter kan meget vel komme til at fylde mere i modebilledet i 2020.”

2. De grønne fingre fandt vej til catwalken

”Fendi og Louis Vuitton afholdt begge shows under åben himmel, og var tydeligt inspirerede af gartner-uniformer og havearbejde. Der var havehandsker, stråhatte, regnfrakker, naturfarver, sydvest-hatte, blomsterprint og blomster i taskerne. Den meget omtalte outdoor-tendens omfatter omfatter altså ikke kun beklædning til den rå natur, men også mere nedtonede gartner-temaer.”

3. Pastelfarverne fortsætter deres sejrstogt

”Pastelfarver er stadig populære. Hos mærker som Paul Smith, Acne og Valentino så vi pastelfarver i alle nuancer, hvor især lavendel-temaerne trak en del opmærksomhed. Det er dog ikke i år, du skal finde dine stramme lavendel-farvede jeans fra. Pasformerne er stadig meget boxy og generelt oversize.”

4. De undertrykte highschool-kids er blevet voksne

“Dem, der var unge i 00’erne, er blevet voksne, og nogle af dem er øjensynlig også blevet designere. Alt tyder i hvert fald på, at 00’ernes emo-æstetik, hvor stilen ser billig og nærmest apatisk ud, er på vej tilbage. Hos svenske Eytys optrådte emo-rapperen Yung Lean og understøttede perfekt kollektionens bevidste ikke-æstetik. Også modeverdens foretrukne hadeobjekt, Vetements, inddragede t-shirts med print og emo-makeup.”

5. Oversize-minimalismen kombinerer komfort og æstetik

"Ikke alt var destruktivt, overdrevet og uæstetisk. Også den japansk-inspirerede minimalisme tiltrak stor opmærksomhed hos brands som Loewe, Hermès og OAMC. Her kombineres rolige farver som beige og råhvid med løse boheme-pasforme. Rent, smagfuldt og komfortabelt.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Stilguide, Modeuge og Moderedaktøren anbefaler