"Der var mange, som kørte en 70'er-agtig inspiration med jakkesæt med bredt revers og skjorter med lange flipper, og som var knappet langt ned og meget åbenstående. Bukserne var lidt højtaljet med et diskret svaj, nærmest lidt bootcut, nede ved fødderne. Gerne kombineret med en cowboystøvle eller en anden form for chelsea boot. Dette western-look blev set meget på gaden under modeugen, mens det til selve showsene især var et mærke som Sunflower, der var store på det."
2. Sporty og farverig 80'er tøj
Annonse
"Det var også populært med en 80'er ting som neonfarver og store jakker med skulderpuder. Muf10 havde blandt andet en stor jakke i sølv, som nærmest blev som en kjole på Nadja Bender, der åbnede showet. Men det er en unisex-jakke, som man sagtens også kan bruge som mand og næsten køre den sådan David Bowie-agtigt."
"En anden 80'er-jakke, som gik igen, var coach-jakken, som er en let jakke i nylon og med trykknapper."
"Det nystartede active wear-mærke 7 days dyrker dette miks, når træningstøj også bliver noget, man har på til hverdag. Det kunne været et par cykelshorts, man kombinerer med en blazerjakke."
3. Beige og boheme
"En tredje stil, som også har noget at skulle have sagt, er denne kunstner/boheme-agtige. Det kunne være skjorter og jakkesæt i hør, der hænger lidt og slasker og i brune og råhvide nuancer. Stilen er ren, smagfuld og komfortabel."
"Samsøe Samsøe havde en del ting i jordfarver som bøllehatte, store jakker og kanvas-stof. Henrik Vibskov er en anden designer, som også tapper ind i denne japansk-inspirerede minimalisme. Vibskov er dog mere farverig, men har store silhuetter, brede bukser og disse både simple og skøre konstruerede jakker."
Annonse
4. Anderledes modeller udefra blev en ting
"Ved denne modeuge gik flere af mærkerne efter personligheder, som normalt ikke arbejder som model, og som skiller sig mere ud. Det kunne blandt andet ses hos 7 days, hvor Malkit Singh brugte influencer Jeanette Madsen, sangeren Burhan G og stylisten fra Office Magazine, Simon Rasmussen. Ligesom forfatteren Martin Kongstad også gik for Soulland."
"Det er blevet en tendens i modebranchen, at der skal være plads til flere. Det giver showet og tøjet noget ekstra, når det er en type, som man kender i forvejen og måske bedre kan relatere til. Man forbinder også den person, der går showet, med en speciel attitude og stil, som smitter af på mærket. Hvor modeller normalt godt kan være lidt anonyme, fordi de går så mange forskellige shows og skal passe ind i flere sammenhænge. Personlighederne udefra kan bedre afspejle mærkets DNA."