Il Maestro, Mozart, The Professor eller bare Andrea Pirlo. Den italienske elegantier, der stoppede sin fodboldkarriere for seks år siden, var gennem hele sin karriere en fuldfed æstetisk oplevelse at betragte.
Han besad den misundelsesværdige lethed, som gennem tiden har fået fans og seere til i ramme alvor at påstå, at det, han kan og kunne, kan de også – måske lige på nær sparketeknikken.
Det var den samme ubesværede tilgang, som Andrea Pirlo gebærdede sig med uden for banen (har nogle set bedre ud, mens de har drukket rosé på en strandseng?), og som var medvirkende til, at han var at regne for en af de bedst klædte fodboldspillere i sin tid.
Det er ikke, fordi Andrea Pirlo selv har vist stor interesse i at kombinere fodbold med mode, men derfor er det godt, at han har en søn, Nicoló, som har det på en lidt anden måde end sin far.
Vi har tidligere skrevet om den såkaldte ’blokecore’-bølge, hvilket dækker over modeverdenens integration af stilelementer fra fodboldens verden (særligt fodboldtrøjer og gummisko inspireret af fodboldstøvler), og Nicoló Pirlos netop lancerede tøjmærke Ventidue lægger sig lige i haserne på den populære trend. Ja, de to fodboldtrøjer (en hjemmebane- og en udebanetrøje), som udgør mærkets første lancering, hører endda under en kollektion, der har fået navnet ’Bloke Core’.
I et opslag på Instagram lægger Nicoló Pirlo ikke skjul på, at det er en stor arv at løfte, og som en hyldest til sin far, men også med et bevis på ønsket om at gå sin egen vej har Nicoló valgt at tilføje tallet ’22’ til trøjerne, som desuden bæres af ham sig selv og Andrea i lanceringskampagnen – selvfølgelig – der også får selskab af en transfervideo fra Fabrizio Romano.
Trøjerne kan køber på Ventidues hjemmeside. Here we go.