Han Kjøbenhavn gør klar til endnu et show i Paris: ”Man får intet foræret i den her branche”
Lørdag eftermiddag præsenterer Han Kjøbenhavn sin Spring/Summer-kollektion for 2020 i Paris. Euroman har talt med kreativ direktør, Jannik Wikkelsø Davidsen, der har som ambition at skabe en helhedsoplevelse frem for et klassisk catwalk-show.
Foto: Billeder fra Han Kjøbenhavns backstage-lokaler
Efter Han Kjøbenhavns AW 2019-show ’Fairytale Denmark’ i januar blev modtaget med klapsalver til brandets første Paris-show, har Jannik Wikkelsø Davidsen og resten af holdet bag Han Kjøbenhavn arbejdet intenst på den svære toer. Igen er arbejdsklasse-Danmark central for valg af materialer og silhuetter. Vi fangede brandets kreative direktør på en telefon i Paris, og spurgte, hvad modebranchen kan forvente af Han Kjøbenhavns show lørdag klokken 17.
”Det er vigtigt for os, når vi laver et show, at vi ikke bare laver en runway, hvor modeller går frem og tilbage, men at vi opbygger en historie, hvor gæsterne får en helhedsoplevelse. Det er vores ultimative mål. Når vi laver det i Paris, er det så lidt mere udfordrende end i København, hvor vi har så mange kontakter og netværk, vi kan trække på.”
I havde debut i Paris i januar. Hvad har I lært af den oplevelse?
Annonse
”Vi har lært, at det er rigtig hårdt at lave shows i Paris. Der er nogle ting, der skal tilpasses i forhold til, hvordan vi normalt gør det i Danmark, og der er nogle flere retningslinjer, vi skal følge. Vi har også lært, at efter 11 år i Danmark har vi en vis størrelse, hvor vi i Paris konkurrerer mod nogle virkelig seriøse spillere på markedet. Men det er også det, jeg kan godt kan lide. Det er en kæmpestor udfordring, som er virkelig spændende at skulle løse. Vi er en lille fisk i et stort bassin herovre.”
Hvad gør I så for at skille jer ud?
"Vi skal gøre det, vi altid vi gør, men det er selvfølgelig bare sværere at gøre det. For eksempel er det en større udfordring i Paris at få first option på modeller. Dette er en lidt mindre udfordring i Danmark. Her i Paris er casting-processen langt sværere. Der er 30-40 shows med nogle af de tungeste brands i verden, og de vil ofte gerne have mange af de samme modeller, vi gerne vil have.
Det er vigtigt for os at vælge et venue, hvor de folk, vi gerne vil have til at se vores show, alligevel er. Konkurrencen hernede er benhård i forhold til plads i kalenderne hos de folk, vi gerne vil eksponeres for. Derfor skal det være belejligt for de relevante branchefolk at få øje på vores show. Der skal vi være kloge.”
’Fairytale Denmark’-showet fra Paris i januar havde meget karakter af at være en historiefortælling. Hvordan er det nye show bygget op?
”Det er igen en historie, hvor vi leverer mere end bare en klassisk catwalk. Igen er det et tema, der har en personlig betydning for mig. Showet har arbejdstitlen ’working class couple’, som er baseret på min egen opvækst. Det er vigtigt for mig, at temaet er personligt, men at det også er åbent nok til, at folk kan se sig selv i det. Historien skal selvfølgelig eksekveres på en meget følelsesladet og visuelt stærk måde. Det skal være en hel verden, folk træder ind i.”
Annonse
Hvilke udfordringer følger med et så højt ambitionsniveau?
”Der er mange elementer, der skal gå op i en højere enhed. Der er rigtig meget produktion, der skal løses i processen, og derfor har vi denne omgang taget vores egne håndværkere med til Paris, der kan hjælpe til at det hele går glat. Ellers kan vi ikke levere på det niveau, vi forventer af os selv.”
Hvordan er ’working class couple’-tematikken inkorporeret i showet?
”Vi laver en konstellation med nogle store flag og faner, der repræsenterer arbejdsklassen. I installationen har vi bygget nogle store ventilationssystemer, som aktiverer bevægelserne i fanerne. Det hele er én stor, kreativ installation, der forstærker symbolikken i tøjet.
Derudover viser vi vores nye samarbejde med Airtox frem på en række indgange. Vi er glade for samarbejdet med Airtox, og for det produkt, der eksisterer og passer ind i den verden, vi portrætterer. Det vigtigt for os, at det, vi laver, er autentisk og ærligt.”
Hvad kan du mere fortælle om spring/summer-kollektionen?
”Vi arbejder meget med morens garderobe, farens garderobe og teenagerens garderobe. For eksempel arbejder vi i morens garderobe med fake læder, fake reptil og den slags, fordi det repræsenterer en arbejdsklassemors garderobe, da jeg voksede op. Vi har farens blazer og arbejdstøj og teenagerens gear fra den lokale sportsklub. Det er de kontraster, jeg hele tiden arbejder med, og som man vil kunne opleve på catwalken i Paris.”
Annonse
I fik meget ros for jeres debutshow i Paris. Kan du mærke, at forventningerne er skruet op denne gang?
”Ja, uden tvivl. De definerende medier har været hurtigere til at melde deres ankomst denne gang. Det viser også bare, at der er sket noget fra sidste gang, hvor vi præsterede. Man får ikke noget foræret i den her branche, og det synes jeg, er fedt. Til denne modeuge laver vi et lidt mere intimt show, så allerede efter halvanden dag var listen fuld. Vi kan godt mærke, at det første show har været en god platform at arbejde videre på.”
Mærker I også, hvordan efterspørgslen efter skandinavisk design i udlandet er stigende?
”Ja, men vi opfatter ikke os selv som et brand, der hører under klassisk, skandinavisk design. Vi fortæller en lidt anden historie. Hvis du spørger en udenlandsk modeperson, hvad skandinavisk design er, vil de nok fremhæve clean brands, rene linjer og så videre, hvor vi forsøger at ramme noget lidt mere nuanceret. Vi mærker selvfølgelig, at der er stor respekt omkring dansk design alle vegne, men vi bliver ikke hældt over i den kategori, der hedder klassisk dansk design. Det har faktisk taget et par sæsoner, før folk for alvor har forstået, hvad vores mission er.”
Hvad er succeskriteriet for jeres show i morgen?
”For mig personligt som kreativ chef, så er det, at jeg føler, at showet er en totaloplevelse, der på en eller anden måde understøtter og komplimenterer kollektionen. Derefter skal det jo gerne komme ud og rejse og få noget opmærksomhed for at bidrage med noget, der manglede i modebilledet. Til syvende og sidst kan vi jo håbe, at det smitter af på salget. Så har det været den ultimative succes. Vi vil være en del af bybilledet.”