Han Kjøbenhavn til Milanos modeuge: ”Målet er at bygge et modehus, der kan konkurrere internationalt”
Danske Han Kjøbenhavn har netop vist deres helt nye AW20-kollektion på catwalken under Milanos prestigefyldte modeuge. Vi har mødt dem til en snak om ambitioner, fremtiden, og hvordan de gerne ser den danske modebranche tage det næste skridt.
Milanos polerede overflade er skrabet af. 16 stop fra den turistede og smukke Duomo har Milanos sporvogne ført mig til mændene bag Han Kjøbenhavn. Jernbaneskinner, tomme containere og gamle lastbiler står udenfor det rå lokale, hvor Jannik Wikkelsø Davidsen og Daniel Hummel går roligt rundt, da jeg møder dem nogle timer før deres første show i Milano.
Ved første øjekast er de et noget umage par. Jannik er dækket af tatoveringer fra top til tå. De er dog gemt væk bag huen og hætten, bag den mørkeblå carcoat, de farvede træningsbukser og hvide sneakers. Daniel er klædt enkelt i sort jakke, sorte bukser og sorte sko.
Daniel er tidligere administrerende direktør i Falck Global Assistance. Han elsker logik og kassesortering, mens Jannik, på trods af sin lidt hårdere fremtoning, ikke kan sige ordet ’forretning’ uden også at snakke om noget med ’følelser’. De to har været venner i over 30 år.
Annonse
Jannik: ”Ideen var at lave to forskellige shows. Vi ville ikke tage den nemme løsning med to identiske shows, så selvom koncept selvfølgelig skulle være det samme, da kollektionen og historien jo er den samme, ville vi have to udtryk. Det kræver mange ressourcer, så da vi så kalenderen i København og satte det op mod netop vores ressourcer, kunne det ikke gå op. Vi valgte derfor at prioritere Milano. Det er super ærgerligt, for vi ville gerne have været i København.”
Jannik: ”Der er noget godt i gang hos modeugen i København. Det nye team bag Copenhagen Fashion Week, som blev sat for omkring halvandet år siden, og de er allerede nået lysår i forhold til for bare to år siden. Nu skal de bare gå det sidste skridt, der handler om for alvor at turde sige nej til dem, der bør have et nej.
Det er dejligt, at man også er begyndt at skulle gøre sig fortjent til at holde show i København også. Det har vi manglet. Vi skal hele tiden bestræbe os på at løfte bundniveauet. Det var faktisk også grunden til, at vi stoppede med at vise i København i sin tid. Vi har så mange talenter i Danmark, men der er simpelthen stadig for mange, der vil for lidt. Selvom det lyder sådan, så er det ikke ondt mod nogle personligt.”
Daniel: ” Det handler om ambitionsniveauet og her har vi alle et ansvar for at trække det så højt op som muligt.Vi er pissegode, når det kommer til møbler, der er vi virkelig stærke internationalt og dansk design har en stærk position derude. Inden for mode skal vi passe på at vi ikke udelukkende tænker mainstream, men at vi også har noget på hjertet og kreative ambitioner. Vi har masser af talent i Danmark og vi skal huske på, at vi under den københavnske modeuge viser verden, hvad vi kan.”
Jannik: ”Vi er hverken arrogante eller smarte og hvis vi ikke dukker op til alle diverse ting så er det af den simple årsag, at vi begge er fædre til 3. Hvis vi ikke dukker op, er det simpelthen fordi, vi er derhjemme med et feberramt barn eller den slags.”
Daniel: ”Jannik tager sig af det kreative, jeg tager mig af forretningen og økonomien. Det er ret skarpt opdelt, men på den måde arbejder vi med det, vi er bedst til. Der er selvfølgelig områder, hvor de to smelter sammen. Er vi ikke enige, så tager vi diskussionerne og går med den bedste løsning uden at pege fingre. Det lyder let, det er det ikke altid. Jeg vil have ting ned i kasser, og selvom det for mig er logikken, der tæller, så er det kreativiteten, der skaber Han Kjøbenhavn. Den er vigtig og skal have lov til at leve.”
Annonse
Jannik smiler: ”Det er en svær balance. Vi har store ambitioner, men vi skal også tjene penge. Normalt når danske brands skal tjene penge, går de ned i segment for at komme bredere ud. Det vil vi ikke, vi vil op i segment, det er vi enige om. Vejen dertil ser vi dog sjældent ens.”
Daniel: ”Her er vores styrke vores venskab. Det kan være nogle hårde kampe for nogle, der er sat sammen udefra, men vi har kendt hinanden, siden vi var 10 år. Vi er meget forskellige, men vi stoler vi på hinanden. Det har vi gjort i 30 år, og så kan man godt tage nogle hårde boksekampe.”
J: ”Det går ikke stille for sig. Hver sæson de seneste to år er vi gået omkring 30-50% frem i salg. Årene før Daniel kom ind var en presset tid, hvor Han Kjøbenhavn kæmpede med ryggen mod muren, men vi har flyttet os, ikke kun økonomisk men også kreativt. Og den nye struktur har kun gjort os stærkere. For mig er det misforstået købmandskab, hvis der ikke er en balance. Det er jo ikke udelukket khaki og mørkeblå chinos, folk køber.
Er du en dygtig købmand, skal du bygge tingene på en måde, så det giver mening. Det, de store internationale huse sender på catwalken, er jo heller ikke de ting, som de tjener pengene på. Det bygger bruger de til at bygge deres brand på, og i stedet tjener de pengene på T-shirts, parfumer og accessories.”
Jannik: ”Vi havde brug for at se noget nyt. Jeg har altid haft noget med Milano. Italienerne er jo langt mere traditionelle end os, og jeg glæder mig til at vise dem, at vi sagtens kan følge med deres kvaliteter og konstruktioner, samtidig med at det bliver holdt i vores ånd. Igen handler det om balancen. Vi skal have os selv med. Og faktisk tror jeg, at italienerne med deres flamboyante indre godt kan lide vores fandens i voldskhed.”
Daniel: ”Vi har hvert fald fået en fantastisk velkomst. De har placeret os på en flot tid på kalenderen. Det er egentlig ret vildt. Og så er det efterfølgende gået op for os, at det ikke har været helt dumt, at den ligger så tidligt. Det giver en god start på sæsonen kommercielt, og så er du ligesom bare klar.”
Jannik: ”Vi er kulturrelevante. Vores kollektioner omhandler socialrealisme og nærvær, og så er vi på grund af vores storytelling i øjenhøjde. Vi kan give dem lidt mere kant, end det de har. Det var også noget af det, vi skrev i vores ansøgning.”
Annonse
Jannik: ”Mere vil have mere. Nu er vi her blandt en udvalgt skare, og det kunne vi godt fejre og dvæle lidt ved, men vi vil gerne videre. Vi har begge en rastløshed i os, der gør, at vi har en trang efter at blive ved med at udvikle os. Det er måske også vores styrke. Vi skal videre.”
Daniel: ”Målet er kort sagt at bygge et reelt modehus, der kan konkurrere internationalt.”
”Vi vil rigtig gerne København. Vi vil gerne støtte det, der sker med modeugen. Det er vores hjemmemarked, og vi bruger så meget af kulturen i vores historier og design, så det vil kun give mening, hvis vi også er der. ”
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.