Han Kjøbenhavn til Milanos modeuge: ”Målet er at bygge et modehus, der kan konkurrere internationalt”

Danske Han Kjøbenhavn har netop vist deres helt nye AW20-kollektion på catwalken under Milanos prestigefyldte modeuge. Vi har mødt dem til en snak om ambitioner, fremtiden, og hvordan de gerne ser den danske modebranche tage det næste skridt.

Han Kjøbenhavn i Milano
Offentliggjort

Milanos polerede overflade er skrabet af. 16 stop fra den turistede og smukke Duomo har Milanos sporvogne ført mig til mændene bag Han Kjøbenhavn. Jernbaneskinner, tomme containere og gamle lastbiler står udenfor det rå lokale, hvor Jannik Wikkelsø Davidsen og Daniel Hummel går roligt rundt, da jeg møder dem nogle timer før deres første show i Milano.

Ved første øjekast er de et noget umage par. Jannik er dækket af tatoveringer fra top til tå. De er dog gemt væk bag huen og hætten, bag den mørkeblå carcoat, de farvede træningsbukser og hvide sneakers. Daniel er klædt enkelt i sort jakke, sorte bukser og sorte sko.

Daniel er tidligere administrerende direktør i Falck Global Assistance. Han elsker logik og kassesortering, mens Jannik, på trods af sin lidt hårdere fremtoning, ikke kan sige ordet ’forretning’ uden også at snakke om noget med ’følelser’. De to har været venner i over 30 år.

Jannik: ”Ideen var at lave to forskellige shows. Vi ville ikke tage den nemme løsning med to identiske shows, så selvom koncept selvfølgelig skulle være det samme, da kollektionen og historien jo er den samme, ville vi have to udtryk. Det kræver mange ressourcer, så da vi så kalenderen i København og satte det op mod netop vores ressourcer, kunne det ikke gå op. Vi valgte derfor at prioritere Milano. Det er super ærgerligt, for vi ville gerne have været i København.”