Det kan godt være, at fodboldens væsen – for nogens vedkommende – lider under vægten af de mange mellemøstlige oliepenge, der har lagt sig som en hurtigkvælende dyne over sporten, men lad os så komme med en positiv melding, du kan lune dig lidt ved, kære fodboldfan: Det æstetiske niveau er i år tårnhøjt blandt de europæiske topklubber, ligesom det længere nede i hierarkiet også ser godt ud flere steder – fx hos klubber som Venezia – selvfølgelig – Real Valladolid, CD Castellon, Swansea (udebane), Feyenoord, der alle kan være stolte af deres trøjer.
Vi har dog mest kradset i overfladen og indsnævret vores liste, som kun tæller klubber top-30 på UEFA’s koefficientliste.
Her er seks af de pæneste, vi er stødt på, og tre af de værste.
Annonse
Real Madrid, hjemmebanetrøje (Adidas)
Den er umådeligt flot, Real Madrids nye hjemmebanetrøje. Det er sådan en klub, der påstår at være den største og bedste i verden, skal tage sig ud på banen, hvis de mener det seriøst. De gule detaljer blandet med den mørkeblå spiller en subtil, men ekstremt afgørende rolle for hele trøjens udtryk, ligesom trøjenumrene er utroligt flotte (dem kan du ikke se her).
Og så gør det vel ikke noget dårligt for trøjen, at Jude Bellingham render rundt i nummer 5 som en moderne Zidane og allerede er godt i gang med at spille sig ind i top-3 over de bedste midtbanespillere i verden. Det er et godt look.
Manchester City, udebanetrøje (Puma)
Når man laver tre trøjer, kan man håbe på, at én af dem rammer plet. Sådan har det dog ikke altid været for Manchester City, og særligt ikke efter de skiftede Nike ud med Puma for fire år siden. Men denne gang har de altså lavet en udebanetrøje, der sidder lige i skabet med bordeauxrøde detaljer og guldtryk (det må man godt, når man har vundet the treble) på maven. Så må Arsenal-fansene lige sluge, at der nok er blevet skelet lidt til deres udebanetrøje i 07/08-sæsonen.
Internazionale, hjemmebanetrøje (Nike)
Annonse
Inter har alle forudsætninger for at lave en flot trøje, men det har deres rivaler fra AC Milan også, og se, hvor galt det kan gå (længere nede). Vi ved også godt, at Paramount+ ikke er Pirelli, og at Adriano ikke kommer til at bære den på banen iført sine guldfarvede Nike Mercurial Vapor II – uh, hvor nostalgien river i os – men det her er en virkelig flot trøje, hvor Inter heldigvis ikke leger med nuancerne i klubbens blå og sorte-farver, som de nogle gange har for vane. De gule detaljer og lidt ukurante striber sammen med skuldrene er dog det, der tager trøjen til næste niveau.
Chelsea, hjemmebanetrøje (Nike)
Chelseas hold virker på mange måder ufærdigt, og nogle kan måske have det på samme måde med deres hjemmebanetrøje denne sæson, der er uden mavesponsor. Det var egentlig heller ikke med London-klubbens gode vilje, at det skulle være sådan, men nu hvor de fik jokket godt og grundt i spinaten rent økonomisk, kan de i det mindste glæde sig over, at det pynter på deres trøje, som tilmed har eksperimenteret – succesfuldt – med et changerende klub- og Nike-logo. Ja, kald du det bare a blessing in disguise, for det funker.
SL Benfica, udebanetrøje (Adidas)
Hvad skal vi næsten sige, som du ikke selv kan se. Benfica og Adidas har begået en udebanetrøje, de kan hænge op som førsteklasseeksempel på, hvordan man integrerer de mange farver fra et klublogo i en trøje, uden det kammer over. Havde den blot været sort med hvide detaljer, havde den aldrig indfundet sig på den liste – ikke at den ikke også havde været flot, den havde bare også været lidt kedelig.
Napoli, hjemmebanetrøje (Emporio Armani)
Jamme bell’, jà! Det kunne være gået så galt, da Napoli i 2021 skiftede Kappa ud med tøjmærket Emporio Armani, et undermærke til Giorgio Armani, som ikke har for vane at designe fodboldtrøjer, og det er da heller ikke, fordi Napolis trøjer de par forgange sæsoner har været øjenfryd et og to. Vi ved ikke, om det er klubbens første mesterskab i 33 år, de har valgt, at de skal fejre med at lave en af nyere tids pæneste fodboldtrøjer, og det er sådan set også ligegyldigt, hvad årsagen, processen eller anledningen er. Lad os blot konstatere, at Napoli har lavet en trøje, der gør klubben og dens fans ære.
Annonse
Tre af de værste:
Juventus, hjemmebanetrøje (Adidas)
Nedturen fortsætter for Juventus og deres trøjedesigns, som har været langt fra fordums styrke den seneste store håndfuld år.
Sort, hvid og gul burde i princippet fungere. Det kan vi i hvert fald konstatere ved at kigge på Den gamle dames trøjer op gennem 00’erne, der var domineret af gule detaljer, både i form af trøjesponsorer, men også trøjenumre.
Denne gang er det dog kammet over. Den gule farver larmer mere, end godt er, og de sorte striber får Juventus-spillerne til at ligne de mest rædselsslagne zebraer på den italienske savanne.
AC Milan, hjemmebanetrøje (Puma)
Alting var ikke bedre i gamle dage, men AC Milans trøje var. I hvert fald hvis vi kun bruger denne sæsons trøje som sammenligningsgrundlag for de ’nye tider’. Det er nemlig helt skidt, hvad de har gang i her, og det behøver vi ikke engang uddybe. Bare kig på den.
Arsenal, udebanetrøje (Adidas)
Der var alligevel en del om buddet, som vi kunne have valgt i denne kategori. Manchester United har lavet en skævert af en hjemmebanetrøje, der ikke hjælpes på vej af de sorte Adidas-striber og det hvide Team Viewer-logo på brystet. City har lavet en tredjetrøje, som må næsten gøre fysisk ondt at iføre sig. Det ser i hvert fald slet ikke sejt ud. Dortmund har også lavet noget værre juks, men det har de efterhånden for vane at gøre.
Arsenal, derimod, der havde vi forventet mere og bedre. Vi taler trods alt om en klub, der står bag nogle af de flotteste trøjer i moderne tid og indiskutabelt de flotteste udebanetrøjer op gennem 00’erne. Men den tradition har de ikke tænkt sig at samle op i år med en trøje, der ligner en blanding mellem et syrebad og Medusas hovedpude. Og så har vi ikke engang talt om farvekombinationen mellem neongulgrøn og … lyseblå?! Heldigt at ingen andre hold i Premier League spiller i røde dragter.