Hvordan ser en Louis Vuitton-taske til 7 millioner kroner ud? Det giver Pharrell svaret på

Louis Vuittons nye kreative direktør har haft travlt med at gøre sig bemærket.

Hvordan ser en Louis Vuitton-taske til 7 millioner kroner ud? Det giver Pharrell svaret på
Offentliggjort

Det stikker af i toppen af modepyramiden for tiden.

Sidste uge sendte den britiske modedesigner Phoebe Philo, der er tidligere kreativ direktør for Celiné, en kollektion på gaden i eget navn med komplet groteske priser. Du kunne blandt andet få en dobbeltradet sherling-jakke til lige over 100.000 kroner eller en forholdsvis enkel læderjakke med lynlås til 42.000 kroner. Behøver jeg at fortælle, at størstedelen af kollektionen allerede er udsolgt?

Ja, man skulle næsten få den mistanke, at nogle glemmer at fortælle modeverdenen, at vi lever i krisetider. Eller også har nogle fortalt det, og så bruger diverse modehuse det som undskyldning til at skrue gevaldigt op for priserne. Begge bud synes plausible.

Krisen har selvfølgelig til dels sat sig i æstetikken, som modehistorien tilsiger, at den vil gøre.

Det seneste år har idéen om quiet luxury, som vandt frem med tv-serien ’Succession’ og dækker over ekstremt dyre og luksuriøse tøjgenstande, der ikke ’larmer’, fra mærker som Loro Piana og Brunello Cucinelli, vundet indpas og forvandlet sig til et husbegreb i modeverdenen.

Men derfor skal du ikke tro, at den mere ekspressive del af luksusmodeverdenen blot tager til takke med en plads i skyggen. Langt fra endda.

Det er den seneste nyhed fra et af de helt store luksustøjmærker, nærmere bestemt Louis Vuitton, et godt eksempel på.

Louis Vuitton og Pharrell Williams, hvem der blev det franske mærkes kreative direktør for herretøj i februar i år, har nemlig valgt at lave en taske, der efter sigende kommer til at koste én million dollars, altså rundt regnet syv millioner danske kroner.

Tasken, der tager udgangspunkt i Louis Vuittons velkendte ’Speedy’-model, er håndlavet af krokodillelæder og er blandt andet pyntet med diamanter og detaljer, såsom Cuban-kæden, i gulguld, og Pharrell Williams viste den første gang frem til verdenen, da han ankom til Dior Hommes modeshow under den parisiske modeuge i juni.

Men nu virker det altså til, at den også bliver tilgængelig for ’menigmand’ og sågar også i rød, grøn, blå og brun.

Vi ved endnu ikke, hvornår og hvor de kan købes, men det kan jo også være lige meget.

Se, hvad vi ellers skriver om: Louis Vuitton, Luksus og Herremode