Judith Borowski: “Urverdenen er for ensidig, og det skal ændres, hvis vi vil at sælge ure til yngre mennesker og kvinder”

Syv skarpe spørgsmål til Judith Borowski, CBO i det tyske urfremstillingsfirma Nomos Glashütte, om at være kvinde i en mandsdomineret branche og om kvindernes fremmarch i urbranchen.

Judith Borowski: “Urverdenen er for ensidig, og det skal ændres, hvis vi vil at sælge ure til yngre mennesker og kvinder”
Offentliggjort

Hvor tungt sidder mændene på ur-industrien?

’’Vores branche er stadig meget mandsdomineret. Der er kvindelige ledere i urbranchen, og der findes også moderne ure til kvinder, der elsker ure. Men der er bare for lidt af det hele.”

Hvilken rolle har kvinder spillet?

”Industrialiseringen af urbranchen ville næppe have været mulig uden kvinder og deres arbejdskraft. Kvinder er mere fingernemme end mænd, hvilket har betydet, at de nemmere kunne arbejde på små, fine komponenter.”

Har det slet ikke ændret sig i tidens løb?

”Jo. Hos Nomos har vi altid gjort tingene lidt anderledes. Her er mere end halvdelen af medarbejderne i dag kvinder. Jeg påstår ikke, at vi i Nomos ikke skal arbejde videre med kønsspørgsmål, men vores salg og marketing og dele af produktionen er domineret af kvinder.

Faktisk har vi lige så mange kvinder i lederstillinger som mænd. Og de fleste af vores ure er kønsneutrale. Jeg ser næsten ikke nogen Nomos-ure, som kvinder ikke ville kunne bære.”

Er mænd mere interesserede i ure, end kvinder er?

”Interessen for teknologi virker mere udtalt hos mænd. Hvad der er medfødt, og hvad der kommer fra miljø, og hvordan samfundet former os, ved jeg ikke. Mænd har også mindre frihed med hensyn til garderobe end kvinder, der kan udtrykke deres personlighed med tøj og smykker. Det forklarer måske mænds interesse for ure. Uanset hvad, er jeg glad for, at vi hos Nomos sælger en voksende andel af vores ure til kvinder. Jeg håber, at det til sidst bliver 50/50.

Jeg tror, at kvinder undervurderer effekten af et ur. Mænd er meget opmærksomme på håndleddet. Det gælder også kvinders håndled. At vi kvinder også laver et statement med vores ure – hvad angår værdier, kvalitetsbevidsthed og stil – er noget, som mange kvinder endnu ikke helt har forstået.”

Hvem er kvindernes svar på Nicolas Hayek (stifter og CEO i Swatch Group, red.) eller andre af de store historiske urbosser?

”Der er stadig meget få kvinder i højtstående stillinger i ur-industrien. Der var Betty Fiechter (CEO i Blancpain fra 1933-1950, red.). I nyere tid er der Catherine Rénier, der i dag er CEO for Jaeger-LeCoultre, og Kim-Eva Wempe, som er fjerde generations leder af Wempe. Men det er ikke til at komme uden om: Strukturelt set er det stadig en mandeverden, og kvinder optræder sjældent blandt de 10 bedste i branchens ’Who’s Who’.”

Hvem er de mest spændende kvindelige urdesignere?

”Hvis jeg ikke skal fremhæve kvinderne i vores egen designafdeling, så findes de mest interessante kvindelige designere for mig ikke i ur-industrien, men i møbelindustrien. Måske kender vi bare ikke disse dygtige kvinder endnu, fordi de har en tendens til at arbejde mere bag kulissen end mænd.”

Hvordan er det som kvinde at arbejde i en mandsdomineret branche?

”I tilfældet Nomos har det som sagt ikke spillet nogen større rolle. Men helt overordnet kunne jeg godt tænke mig at se vores branche blive lidt mere moderne, mere mangfoldig og dermed også mere kreativ. Urverdenen er alt for ensidig. Det skal vi have lavet om på. Især hvis vi ønsker at sælge ure til yngre mennesker og kvinder.”