Luksusfælden: Hvad betyder det for urverden, at få koncerner ejer de fleste brands?

Luksusfælden: Hvad betyder det for urverden, at få koncerner ejer de fleste brands?

De fleste urbrands startede som familieejede virksomheder, som lavede ure i egne atelierer. Sådan er det ikke længere. I dag sidder en håndfuld koncerner på mærkerne: Swatch Group ejer fx Omega, Longines og Breguet, mens LVHM, som også ejer modehuset Louis Vuitton, sidder på TAG Heuer og Zenith. Hvad betyder det for urverdenen og for forbrugerne, at nogle få ejer det meste?

Offentliggjort

DET SKABTE OVERSKRIFTER, da et ur af den schweiziske urmager Philippe Dufour i 2021 blev solgt på auktion til over fem millioner dollars. Nu var det godt nok et Grande et Petite Sonnerie-guldur fra en af verdens mest respekterede urmagere, men det var en anomali, ikke kun fordi prisen var så absurd høj, men også fordi det slog rekorden som det dyreste ur nogensinde fra en uafhængig urmager.

Dufour er på mange måder den sidste mohikaner i en branche, der siden 1980’erne har været domineret af en håndfuld luksuskoncerner og deres globalt markedsførte brands. Ja, der findes stadig små, uafhængige urmagere, men de går under radaren hos alle andre end urnørder.