I 1980’erne prydede mærket NR Ennerres logo brystet af Diego Maradona, Michael Laudrup og det meste af verdens dengang stærkeste liga, italienske Serie A, inden det forsvandt sporløst overnight. Nu er Maradonas foretrukne brand genopstået med en street nyfortolkning og en eksakt kopi af hans ikoniske trøjer fra storhedstiden i Napoli.
Det kan godt være, at både italiensk fodbold og økonomi har kendt bedre dage, men det er stadig svært at slå italienerne i stil og håndsyet kvalitet på deres gode dage. Og det er netop én af de rigtig gode dage, som det genopståede brand NR Ennerre rammer nu – igen. Efter 30 års glemsel. Ikke mange fodboldtrøjer i historien overgår i design og stil Serie A-klubbernes fra 1980’erne og 1990’erne, som samtidig falder sammen med italiensk klubfodbolds guldalder. Dengang italienerne, godt hjulpet på vej af resten af verdens største stjerner, både kunne vinde trofæer og se godt ud på samme tid. En tid, hvor det stadig var større og vigtigere for italienske hold at vinde det nationale mesterskab Scudetto’en end at vinde i Europa, men hvor Juventus, AC Milan, Napoli, Inter, Roma og Sampdoria med flere tog de europæiske finaler på skift, bare fordi de kunne. Italienske mærker som Kappa, Fila, Diadora og Lotto blev kendt for at levere de lækre trøjer til at se godt ud i – fare bella figura, som er det første bud i den uofficielle italienske grundlov.
Men NR, et indtil for nylig glemt brand, var før og større end de fleste og stod bag nogle af de smukkeste og mest ikoniske trøjer i fodboldhistorien. Den tidligere Serie A-spiller Nicola Raccuglia havde skabt sit eget sportsmærke op gennem 1970’erne, som han kaldte Ennerre. Logoet NR var to grønne bogstaver omkranset af hvid og sort kant, og det satte sig tungt på brystet af spillere fra fx AC Milan, Napoli, Lazio, Sampdoria, Fiorentina og Roma.
Romas tyske angrebsstjerne Rudi Völler med krøller og moderne skovsnegl i klubbens purpurrød-gule (og lune) NR-trøje fra sæsonen 1987-88.
Annonse
Nicola Raccuglia havde i 1970’erne set fremtiden og luret, at det ikke var nok at spille i farver, der skilte sig ud fra modstanderens. Trøjerne skulle have personlighed og skille sig ud i sig selv, det ville fans elske. I begyndelsen af 1970’erne ansatte han fire nonner i et kloster beliggende 800 meter over havets overflade uden for Pescara til at sy trøjerne, og Pescara og Lazio blev de første i NR-trøjerne, fremstillet i fine materialer, med rygnumre og klublogoer syet på stoffet. Det karakteristiske NR-design med den lille V-udskæring og krave skilte sig elegant ud fra alle andre på markedet. Farverne var ofte klare og lysende.
Mauro Tassotti var en del af AC Milans berømte forsvarsmur i slut-1980’erne og start-1990’erne. Her er han i NR-trøjen fra 1983-84.
10 år senere havde Italien netop vundet VM, da Nicola Raccuglias design af Lazio-trøjer i 1982-83 gjorde NR til det mest stilfulde mærke i verdens dengang stærkeste liga. Raccuglias design af Lazios lyseblå og hvide trøje fra 1982-83 med klubbens ørn, der ’omfavner trøjen’ og elegant inkluderer klubbens sponsornavns (elektronikfirmaet Seleco), er i fodboldtrøjernes hall of fame. Trøjen blev i øvrigt refereret i forrige sæsons Lazio-trøje, som var en hyldest til den oprindelige NR. Naboklubben AS Romas (finalister i det, der nu hedder Champions League, 1984) gule og purpurrøde trøje med sponsorlogoet Barilla fra 1986-91 ligger højt på alle æstetisk fintunede trøjesamleres ønskeliste. Verdensmestre som Bruno Conti, Francesco Graziani og Rudi Völler og ’Prinsen af Rom’, Guiseppe Giannini, samt Klaus Berggreen spillede i Ennerre-trøjen for klubben.
Nu er den her! Genopstået som en anden frelser: Maradonas ikoniske Napoli-trøje fra NR.
Der var mange fine NR-trøjer i de årgange. Michael Laudrup spillede i lyseblå NR i Lazio i to sæsoner, og Brasiliens formidable landsholdsanfører Sócrates stillede op i Fiorentinas violetlilla trøje sammen med den argentinske anfører og verdensmester fra 1978, Daniel Passarella, og den elegante italienske verdensmester Giancarlo Antognoni. Franco Baresi og AC Milan spillede også i NR, indtil Kappa, der også var leverandør til Juventus, overtog mod slutningen af årtiet. I Sampdoria optrådte Roberto Mancini og Vialli i NR.
Fra midten af årtiet ønskede Nicola Raccuglias partnere i NR – i lighed med konkurrenterne – at fremstille trøjerne i 100 procent polyester frem for NR’s fine blanding med vekselvarmeeffekt, men mange spillere klagede deres nød direkte til den gamle Palermo-wing, som selv havde prøvet at stå i deres støvler. De nye kunststoffer vandt, men når AS Roma skulle til frostbidte norditalienske stadions, trak de fortsat i de gamle trøjer, der med uldblandingen lanetta holdt på kropsvarmen en januarsøndag i tiden før klimaforandringer og genpresfodbold var opfundet.
Annonse
AC Milan med Mark Hateley i midten skiftede til Kappa, men ’Prinsen af Rom’, Guiseppe Giannini (t.h.), og Marco Baroni fra AS Roma så bedst ud i NR.
I 1985 var NR Ennerre leverandør til de regerende italienske verdensmestre, og firmaet havde nu over 200 ansatte og blev forhandlet i 700 forretninger – kun i Italien. NR var teknisk leverandør til halvdelen af Serie A, og det var klubberne selv, der betalte firmaet for tøjet. En af 1980’ernes største klubber, Napoli, havde i årevis haft et tæt samarbejde med Nicola Raccuglia, der blev personlig ven med klubbens præsident og stjernen Diego Maradona. På det tidspunkt blev Napolis kampbolde leveret af Puma, Maradonas personlige sponsor, men efter det argentinske geni havde prøvet NR’s læderbolde, bad han om at få leveret 50, der herefter blev kampbolde ved en række hjemmekampe på Napolis stadion San Paolo. NR-boldene var lige så behagelige at berøre som spillertøjet og træningsdragterne, sagde Maradona.
Lyngbys finest, fighterfænomenet Klaus Berggreen, er kommet hjem fra VM i Mexico og kører NR-stilen op til sæsonen 1986-87 for AS Roma.
Gennem sit venskab med den tidligere Lazio- og New York Cosmos-stjerne, Giorgio Chinaglia (der var Michael Laudrups klubpræsident i Lazio), blev Nicola Raccuglia leverandør til Cosmos, men ellers leverede NR næsten udelukkende til det italienske marked. Mærket var ejet af Lazzarini-familien, der også står bag skotøjs- og fodboldstøvlefirmaet Pantofola d’Oro. Men uenigheder omkring valg af materiale og kvalitet førte til et brud, og Raccuglia forlod sit livsværk, som stille og roligt sygnede hen.
Sampdoria med de italienske landsholdsstjerner Gianluca Vialli og Roberto Mancini spillede også i NR. Og helst uden benskinner. Som her i sæsonen 1988-89.
Konkurrencen fra branchens giganter, der fik masseproduceret fodboldtrøjerne langt billigere, var for hård, og NR forsvandt for at ende på obskure, japanske hænder. Indtil 2017 hvor Nicola Raccuglia genvandt rettighederne. Og her, tre-fire årtier senere, rører NR på sig på ny med genudgivelser og nye samarbejder – nu med Nicola Raccuglias søn som direktør.
I juni kom først samarbejdet med det hollandske streetmærke Patta, en nyfortolkning af Maradonas Napoli-trøje fra sæsonen 1988-89, hvor klubben vandt UEFA Cuppen. Pattas navn står med samme typer som Napolis daværende trøjesponsor Mars (chokoladebaren) og har også erstattet Napolis klublogo. Men NR’s næste skridt er den næsten ægte vare, som var det selve Maradona, der gjorde comeback som sit oprindelige, geniale selv: Genskabelsen af den mest ikoniske af alle NR-trøjer, Diego Maradona og Napolis himmelblå udgave fra sæsonen 1987-88, hvor de syditalienske underhunde netop havde vundet klubbens første mesterskab og pokalturneringen Coppa Italia. NR har lavet en eksakt 1:1-kopi med mesterskabs- og Coppa Italia-mærkerne samt Maradonas rygnummer 10 zigzag-syet på trøjen, mens sponsornavnet Buitoni er påmalet stoffet helt som i 1987. Trøjen er fremstillet i akryl af højeste beskaffenhed, og prisen er heller ikke uden krydderier (199,95 euro).
Annonse
Brasiliens legendariske landsholdsanfører Sócrates i Fiorentinas NR-trøje i 1984.
Det er kvalitetsbevidste Classic Soccer Jerseys med base i Belgien, der er blevet betroet at sælge den grænsehellige trøje i det strækbare materiale – i begrænset udvalg. Præcis ligesom for 33 år siden kommer NR-trøjen i to størrelser – én der passer small, medium og large og en større, der passer selv en 60-årig Diego Maradona i 2020 (XL-XXL).
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.