Pharrell Williams skal være chefdesigner i verdens største modehus

Louis Vuitton er i dag verdens med afstand største luksusbrand. Og det er svært at få øje på andre end netop Pharrell Williams, der kan lykkes med at løfte arven efter afdøde Virgil Abloh.

Pharrell Williams skal være chefdesigner i verdens største modehus
Offentliggjort

Den amerikanske musikproducer med mere Pharrell Williams skal være creative director for herremoden hos Louis Vuitton. Williams overtager rorpinden hos det franske luksusbrand, efter Louis Vuittons tidligere chefdesigner Virgil Abloh pludseligt afgik ved døden i 2021. Louis Vuitton har ageret uden creative director på herresiden siden Ablohs død, men det er nu slut.

Louis Vuitton er verdens med afstand største luksusbrand, og blot nummer to efter Nike, hvis man kigger på tøjmærker generelt. Det kræver sin creative director. Og at Louis Vuitton har ladet valget falde på Pharrell Williams, er på samme tid meget overraskende og meget oplagt.

Det er overraskende, fordi Pharrell Williams på trods af massiv flirt med moden gennem hele sin karriere aldrig har ageret creative director på det niveau. Men det er samtidig svært at få øje på andre, der både kan afkode tidsånden, agere originalt og samtidig skabe en ultrakommerciel forretning, som han kan.

Pharrell Williams skal løfte arven fra Virgil Abloh, der i løbet af sine tre år god Louis Vuitton katapulterede sig selv op i designernes absolutte superliga. Abloh blev aldrig selv uddannet tøjdesigner (han var uddannet arkitekt fra Illinois Institute of Technology), men det gjorde absolut intet.

Virgil Abloh beviste nemlig, at en succesfuld designer i dag ikke kun skal forstå beklædning. En designer skal også forstå sin samtid, digitale muligheder, politiske strømninger, influencere, visuelle indtryk, musik og andre populærkulturelle referencer, og være i stand til at sample det sammen til noget, man kan sælge til en evigt voksende gruppe af ekstremt købelystne kunder. Det kan Pharrell Williams.

Selvom det formentlig er titlen som musikproducer, der vejer tungest på Pharrell Williams’ visitkort, så er han langtfra nogen novice udi mode. Pharrell stod fra 2005 bag tøjmærket Billionaire Boys Club og skomærket Ice Cream med sin japanske forretningspartner Nigo.

I 2008 slog han pjalterne sammen med netop Louis Vuitton om en kollektion af solbriller og smykker, ligesom han også har designet solbriller for det italienske modehus Moncler.

Williams har også samarbejdet med Chanel og Adidas om sneakers samt med G-Star Raw om denim lavet af genanvendt plastik fra havet. I 2020 lancerede Pharrell sit eget hudplejemærke kaldet Human Race.

Louis Vuitton er ejet af LVMH Moët Hennessy og dets grundlægger Bernard Arnault, der er verdens rigeste mand. Pharrell Williams’ første kollektion for Louis Vuitton bliver vist i Paris i juni 2023.