Pludselig havde en lille, italiensk klub en af verdens mest populære fodboldtrøjer. Vi har talt med manden, der fik det til at ske
Venezia FC gik fra at være et ligegyldigt fodboldhold til at blive kaldt verdens mest fashionable af slagsen.
Foto: PR
Selvom Italien er et af de mere traditionsbundne lande på det europæiske kontinent – på madfronten: familiemiddag om søndagen, ingen mælkebaseret kaffe efter frokosttid, ingen ost på pasta med fisk eller skaldyr, ja, der er vel traditioner for det meste – har der underligt nok over årene været en villighed til forandring, når det kommer til italienernes elskede fodboldklubber og deres tilhørende logoer.
Juventus har på lige under 20 år ændret logo hele fire gange, Inter det samme, blot på 16 år, og Roma ligeså, men på 23 år. Nogle ændringer er større end andre, i visse tilfælde er der måske mere tale om modifikationer, men ikke desto mindre: Omstillingsparatheden er på et højt niveau i italiensk fodbold (Serie A vil også være den første liga til at afspille dialogen mellem dommerne under en VAR-dom på stadion).
Nogle rebrands, som det hedder på marketingsprog, har fået mere opmærksomheder end andre. Fx vakte det meget røre, da Juventus for seks år siden skiftede deres daværende stribede emblemlogo ud med J-logoet, som de bærer på brystet nu.
Alligevel synes der at være én rebranding, som har trukket mere opmærksom end de andre.