Præcise værker og anderledes urskiver: Kender du det japanske svar på Rolex?

Præcise værker og anderledes urskiver: Kender du det japanske svar på Rolex?

Grand Seiko var længe en slet skjult hemmelighed blandt ur-entusiaster og i årtier forbeholdt det japanske hjemmemarked. Nu vil Seikos luksusbrand konkurrere på udebane med Rolex og Omega.

Offentliggjort

Det er bestemt ikke alle reklamer forundt at få deres helt egen Wikipedia-side. Men når man ser reklamefilmen for Lexus LS400 fra 1989, er det ikke svært at forstå, hvorfor filmen dannede skole. I den stilrene video optræder en sort sedan fra det dengang spritnye japanske luksusbilmærke på et rullefelt, som man bruger på autoværksteder til at måle motorens effekt. På bilens kølerhjelm er der opstillet en pyramide af champagneglas, mens Lexus’ens store V8-motor kommer i stadigt højere omdrejninger i takt med, at speedometeret rammer 230 km/t.

Inde i kabinen høres kun en sagte hvislen, og på kølerhjelmen står champagneglassene uden så meget som at dirre. En voice-over hamrer pointen hjem med ordene: ’The Lexus LS400 is designed to stir the soul … and not much else.’