Vil du gerne købe et Rolex? Her skal du begynde

Underspillet, diskret, elegant. Hvis den beskrivelse ikke passer til din forestilling om Rolex, så er det, fordi du ikke kender Air-King ref. 5500. Det er synd. Det er et flot entry-level Rolex, der stadig er til at betale.

Vil du gerne købe et Rolex? Her skal du begynde
Offentliggjort

Hvis der er en mand i Hollywood, der kan sætte ild i Internettet, er det Ryan Gosling.

Som da han i 2017 vandt en Golden Globe for bedste mandlige hovedrolle i musicalen ’La La Land’ og holdt en rørende takketale iført en cremefarvet dinner jacket med rød nellike i reverset, en lilla fløjlsbutterfly og et patineret Rolex Air-King reference 5500.

Det underspillede Rolex, med dets off-hvide urskive, arabertal og beskedne størrelse på 34mm, passede perfekt til Ryan Gosling, der selv er et underspillet stilikon. Selvfølgelig skulle han ikke bære et stort, blinget ur, nej, han gik vintage og så oveni hatten med det mest underspillede Rolex, der findes.

Et ur så diskret, at mange ikke ville ane, at det var Rolex, hvis man slog dem oveni hovedet med det. Et ur, som magasinet GQ hævder, har en ”universel tiltrækningskraft, som minder om den man får i et par godt slidte Levi’s 501 eller en hvid button-down shirt.” Et ur, der kort sagt klæder alle.

Air-King er også et ur med en lang historie. Det har været en del af Rolex’ sortiment siden 1940’erne og blev oprindeligt udviklet som en hyldest til 1930’ernes store luftfartspionere: Folk som Sir Douglas Douglas-Hamilton og David McIntyre, som i 1933 var de første til at flyve over Mount Everest i to britiske Westland-fly med et åbent cockpit og en fotograf, der besvimede undervejs på grund af iltmangel.

I tiden under og efter 2. verdenskrig producerede Rolex en række Oyster-modeller med navne som Air-Lion, Air-Tiger, Air-Giant og altså også Air-King, som endte med at trække stikket som eftertidens officielle navn for det stilrene pilotur med en vandtæt ’Oyster’ kasse, automatisk optræk og letlæselig urskive. Nå ja, og så var uret 34mm, som dengang blev betragtet som stort.

Der findes en håndfuld forskellige referencer Air-King, men det mest ikoniske er måske reference 5500, som blev lanceret i 1957 og fik lov at køre stort set uændret i mere end 30 år. Det vidner ikke alene om dets bundsolide urværk, men også om dets tidsløse design. Og selvom nogle vil indvende, at 34mm er ”småt”, så kan man overveje om en krigshærdet RAF-pilot ville gå med et ”boy size.”

Det klassiske Air-King på 34mm blev taget ud af produktion i 2014 men fik et overraskende comeback to år senere, da Rolex lancerede den nuværende, moderne udgave: Air-King er nu vokset til 40mm og udstyret med en urskive med nok informationer til at holde en flyveleder beskæftiget. Elsk det eller had det, en ting er sikker: Dét Air-King kommer Ryan Gosling aldrig til at gå med.

Euroman har talt med ur-ekspert Mads Urup Gjødesen, der er forfatter til ’Den ultimative Rolex-guide’. I bogen giver han et indblik i Rolex’ sportsmodeller i stål fra 1960-2020, både for urnørder men også for investorer på udkig efter en god investering.

Hvad er det billigste Rolex?

”Et entry level 36mm Rolex Datejust fra 70’erne og 80’erne fås fra 25.000 kroner. Har man ikke noget imod lidt mindre ure kan et 34mm Air-King fra samme periode fås til samme penge.”

Hvorfor er prisen på et vintage Air-King ikke stukket af?

”Air-King er med sin kassediameter på 34mm lille i nutids-størrelse som herreur, og 9 ud af 10 mænd synes, at det er for lille. Derfor vælger mange det ganske enkelt fra, og det påvirker priserne negativt.”

Bliver priserne ved med at være ’lave’ på denne model?

Er et Rolex altid en god investering?

”Ja. Det har det været de sidste 20 år. Folk ved godt, at det er mange penge, de binder i et ur, men de ved også, at det bliver ved med at stige. Det er bedre end penge i banken. Du får glæden ved et fedt ur, og du taber ikke nogen penge, hvis du en dag vil sælge det. Der er ikke ret mange ting, du kan købe i livet, hvor du kan sige, at du både får glæde af det og samtidig får en fornuftig værdistigning."

Hvad skal man være særligt opmærksom på?

”Det er klogest at holde sig til modeller fra ca. 1965 og frem. Hvis de er ældre, kan de være svære og dyre at få serviceret, og man begynder at se ting som sarte urskiver og visere. Men efter 1965 kan du vælge alt. Tommelfingerreglen er, at man skal købe stål frem two-tone. Men uanset hvad du vælger, er fordelen ved Rolex, at urene er let omsættelige og værdifaste. Du risikerer ikke at brænde inde med et Rolex, hvis du vil af med det igen.”

Hvilke Air-Kings er mest eftertragtede?

”Reference 5500 er den mest eftertragtede med den sorte Explorer-skive og Mercedes-visere. Derefter den ældre hvide variant med 3-6-9 på skiven (den model som Ryan Gosling bar ved Golden Globe-showet, red.). De mindst eftertragtede er de nyere varianter med klassiske bjælke-markeringer.”

Kan en Ryan Gosling få priserne til at gå amok på visse Air-Kings?

”Det kan sætte skub i interessen og måske få visse samlere til at gå i den retning. Vi kalder det ’John Mayer-effekten.’ Han har om nogen sat skub i visse modeller, som den grøn-skivede Daytona reference 116508, som han hypede på Talking Watches på Hodinkee som et fremtidigt samlerikon (Talking Watches er en serie interviews med samlere og kendisser på det amerikanske ur-site Hoodinkee, red.)

Hvad skal man være opmærksom på, hvis man vil have et gammel Air-King?

”Følg samme købsproces som med alt andet vintage Rolex. Få tjekket at alt er 100 procent originalt. Især kasse, skive og visere er vigtige, da det er urets ’ansigt udadtil’. Er der nyere dele, er samlerne ikke interesserede i det, og så er der blot tale om et decideret brugs-ur uden samlerpotentiale. Så skal prisen bare afspejle dette og naturligvis være et brugs-ur, man er efter. Personligt ville jeg betale lidt mere og gå efter et, der fremstår med oprindelige dele.

Køb desuden med lænke frem for rem. Langt de fleste vil have Rolex på lænke, hvilket gør det til et mere efterspurgt ur, som holder værdien bedre. Gå udenom de slidte lænker, da det koster og er besværligt at få renoveret, og en spritny lænke ligger i små 10.000 kr. Få tjekket værket inden køb, så man ikke skal servicere det som det første og bruge 4-5.000 kr. på det. Ellers skal det indregnes i prisen. Er man ny i gamet, så søg uvildig professionel hjælp til at få urets dele tjekket. Det koster måske lidt, men de penge er givet godt ud kontra at købe et sminket lig.”

Er den moderne 40mm Air-King et godt investeringsobjekt? Og har den noget til fælles med den gamle ud over navnet?

”Nej, ud over navnet har de intet til fælles. Det nye tager afsæt i Milgauss. Mange associerer Rolex med klassiske designs, og her deler den store 40mm Air-King 116900 vandene. Som markedet ser ud nu, hører den til blandt de mindst efterspurgte.

Min vurdering er, at flertallet er ikke begejstret for skivedesignet. Det er ikke et Rolex, jeg ville sætte mine penge på som en fremtidig klassiker. Den har ofte været forsøgt hypet under dække af, at den nok snart udgår, fordi den ikke sælger så godt. Desuden viser det sig ofte, at disse ’grimme ællinger’ senere bliver de mest eftertragtede samlermodeller. Men lige denne tror jeg ikke rigtig på. Her ville jeg i stedet kigge på Milgauss 116400, som stort set er det samme ur, men i et mere klassisk og efterspurgt design.”