Hvordan skal vores sko se ud i 2019? Det har vi bedt en række danske mode-mænd om at hjælpe os med. Men svaret er ikke entydigt. Går du efter komfort? Nostalgi? High-end-trends? Elegance? Eller blikfang? Der er mange tendenser og muligheder indenfor sneakerland og klassiske herresko.
De tre eksperter er Virgil Nicholas, der har livsstilsbloggen Virg The Bird, Mads Emil Grove Møller, der er stylist, sneakerssamler og vært på PodPassion på Heartbeats, og vores egen moderedaktør Frederik Lentz Andersen.
Her er deres bud på, hvilke sko der bliver de mest populære i 2019:
Annonse
De klassiske sneakers
Mads Emil Grove Møller: ”Der er tre lejre indenfor sneakers; der er typen, som følger meget med i fashion og er præget af de tendenser, som rykker der, hvilket er sko, som er meget larmende og crazy. Så er der den almindelige mand, som går på arbejde fra kl. 09-17 og som er til de klassiske sneakers, som aldrig dør. Til sidst har vi den hardcore sneaker-fan, som følger med i det hele, men har en tendens til at dyrke nostalgien og glæder sig til genudgivelserne."
"Jeg tror, at vi sidst på året vil se en modreaktion til alle de larmende high-end-sneakers. Der vil være mænd, som er for mættet af det og vil gå en mere enkelt og klassisk vej. Her vil sneakers som Adidas Gazelle, Adidas Superstar eller Nike Killshot være oplagte."
Colorblocking
Virgil Nicholas: "Forvent colorblocking i stor stil i år, hvilket ikke er dumt, når man gerne vil lade skoen være blikfanget ved et helt outfit; dog kan man forvente, at særligt neon og reflekser bliver svært at undgå. Især koralfarver er det helt store hit, hvilket Adidas’ helt udmærkede 'Nite Jogger' er et fint eksempel på."
Futuristiske sneakers
Annonse
Mads Emil Grove Møller: ”Den futuristiske tendens fylder meget. Nike har f.eks. lige afsløret deres nye Air Max 720, som har en stor luftpude. Vi kommer til at se meget af, at mærkerne virkelig eksperimenterer, og det kan næsten ikke blive for skørt. Skoene har store, chunky såle, og der bliver leget med tidlige 2000-silhuetter og masser af neon- og pangfarver."
”Hos Adidas har man netop lanceret deres Lexicon Future, som også har et chunky og futuristisk udtryk samtidig med, at du kan se inspirationen fra Adidas-arkivet. Det er en ret fed sko, synes jeg."
Trekking
Virgil Nicholas: "Vi har talt om hiking før, og den trend dør bestemt ikke foreløbig, hvilket influencer, stylist, dj, Virgil Abloh-hangaround og nu også tøj- og skokreatør Heron Preston tapper ind i med sin første sko. Man vil se mange iøjnefaldende snørebånd og eyelets på kondiskoene i år, hvilket jo i virkeligheden griber ganske fint ind i 'funktion', som er et uundgåeligt ord i det kommende år."
"Trail-skoen XT-4 fra Salomons S/Lab-division har sat sig godt og grundigt på fødderne af mange, hvorfor jeg tror, Salomon bliver en af de store helte i år. Det er et mærke med en stor arv i funktion, men i høj grad også et af dem, hvis silhouetter griber ind i mange af de ting, de modige og moderigtige frontløbere tænder på, så lur mig, om ikke vi kan forvente mere af dem, end vi allerede har fået hidtil."
Runners
Virgil Nicholas: "Sneakermæssigt fylder runners - altså atletiske sneakersilhouetter stadig meget og får mere og mere indpas i det gængse dagsbillede fra skolegårde til kontorgange. Nogle mere minimalistiske end andre. Sidste år vandt Nike’s 'React Element 87'-model sneakerfolkets hjerter."
Annonse
"I det nye år vil man se flere minimale runners i lette konstruktioner og i skarp kontrast til dem “modne” udgaver som Dunhills Radial Runner til voluminøse runners hos Versace."
90'er løbesko
Virgil Nicholas: "Du vil se flere af de mest aktuelle og klassiske performance-brands tage særligt deres arv i løbens verden op, genfortolket i designsamarbejder, opdaterede farvekombinationer eller materialer. Se eksempelvis Asics x Kiko Kostadinov's GEL-Delva 1, Nike’s P-6000 eller P-3000 som henholdsvis også tapper ind i det her dad sneaker samt fortsat chunky look, som vi har set det før."
Mads Emil Grove Møller: "Jeg glæder mig også til, at Nike P-6000 bliver genudgivet, fordi den minder mig om dengang i starten af 00'erne. Ellers er jeg begejstret for Asics og særligt deres Gel Kayano 5-modeller, som kommer nu i en hel sort eller hvid udgave."
"Det er en klassisk løbesko, som folk, dengang den kom ud oprindeligt, ville mene, du var sindssyg, hvis du brugte skoen til andet end løb. Men nu har den fået et liv i lifestyle-segmentet også."
Virgil Nicholas: "Der vil også komme mindre og for de mest gængse forbrugere ukendte navne ind på markedet i forsøget på at vinde ejendele med ægte funktionshistorik og retronostalgi som f.eks. Mizuno med Wave Rider 1."
Collabs
Virgil Nicholas: "Designsamarbejder har heller ikke ophørt med at se dagens lys endnu. Omend man kan diskutere, hvor udvandet konceptet er eller ej, skal vi forvente at se endnu flere af den slags. Måske flere mærker begynder at kigge indad og udelukkende tage fra deres egen arv, men det seneste jeg så var Pumas arbejde sammen med Hot Wheels og hele tre brands gå sammen om et samarbejde (japanske Mastermind og ærke-amerikanske Vans sammen med New York-legenden Ronnie Fieg og Kith), så alt kan tydeligvis ske."
Mads Emil Grove Møller: "Hvis jeg skal udvælge en sko, som jeg glæder mig allermest til i 2019, må det være samarbejdet mellem Sacai og Nike. De har en sko på vej, der blev teaset for sidste år ved modeugen i Paris, og som er et take på de klassiske Nike-sko Waffle Daybreak og LDV. De har modificeret skoen, så det ser ud som om, at den kommer i flere lag, og der er eksempelvis dobbelt-swoosh i siderne. Jeg synes, det er en megafed sneaker."
Far-skoen
Mads Emil Grove Møller: "Jeg synes, at man kan fornemme, at Balenciagas Tripple S og hele denne ugly-sneakers-bølge begynder at miste sit greb og langsomt forsvinder. Til gengæld vil far-skoen som New Balance 990, der fejlagtigt er blevet kaldt for en ugly-sneaker, stadig være meget populær."
Militærstøvler
Frederik Lentz Andersen: ”Det sidste års tid er de helt klassiske sorte Dr. Martens med de signatur-gule syninger begyndt at komme mere med igen, og det gælder både deres snørestøvler og Chelsea-boots. Jeg kan huske, at i mine teenageår var det meget vigtigt, at støvlerne havde otte og ikke seks huller. Det gode ved Dr. Martens er, at det er en klassiker, de har et subkulturelt tilhørsforhold og har derfor stadig noget kant, men samtidig er de enormt gode for fødderne, fordi de er bløde og behagelige.”
”Dr. Martens er en god mellemvej mellem noget, der er ultra klassisk og sneakers."
Klassiske herresko
Frederik Lentz Andersen: ”Går du mere i en klassisk retning, skal du vælge mærkerne Church’s, Tricker’s eller Alden, og de sko som har en meget bred og chunky sål. Det giver et mere militant udtryk og gør dem ekstra maskuline. Det er dyre mærker, men også virkelig god kvalitet. Jeg har selv sko fra både Church’s og Tricker’s, som er over 15 år gamle, og jeg har aldrig skiftet sål på dem.”
"Derudover er jeg tilhænger af Clarks' Wallabees. Da jeg var lærervikar for 25 år siden, gik jeg også i sådan et par, og der sagde alle børnene, at de lignede franskbrød. De er også firkantede og ligner et formbrød, så det er ikke helt skævt. Men Wallabees er super-cool, enormt behagelige at gå i med deres rågummisål, det er ligesom at gå på puder. De har også et lidt mokkasin-udtryk, hvilket gør dem mere afslappede at se på end en klassisk sko fra Church's eller Tricker's."