Workwear er sommerens store tendens

Sommerens største tendens: Hop i arbejdstøjet, hvis du vil være cool

Det slidstærke tøj er overalt

Workwear er sommerens store tendens
Offentliggjort

Herremoden har altid holdt af klassikere som jeans, bomberjakker og lange frakker og elsket at hente disse anekdotefyldte genstande tilbage og puste nyt liv i dem. Men hvis der en ting, som har præget 10’erne, så er det kærligheden for tidligere tiders arbejdstøj.

Hvad end det er noget som cowboys, militærfolk eller håndværksfaglige arbejdere trak i, når de skulle udføre et stykke arbejde.

”Efter der kom en masse nye kunstige materialer på markedet, har vi søgt tilbage mod det trygge bommuld og denim, som vi ved kan slides på. Arbejdstøj har den perfekte kombination af noget ikonisk, funktionelt og trygt,” siger trendekspert Allan Kruse.

At herretøjsbranchen har fået en større kærlighed for funktionsdygtigt tøj, eller i hvert fald noget, som flirter med arbejdstøjet, har betydet, at interessen for herremode er steget kraftigt de seneste år.

”Efter at tøjet er blevet mere funktionelt, er det blevet mere legitimt for mænd at købe modetøj, da de nu kan forklare nye indkøb med, at det er udstyr med funktioner, der kan holde i mange år,” fortæller Allan Kruse.

Funktionsbølgen har været undervejs i et par år nu, men denne sommer lader tøjet til at opnå en uset høj popularitet.

Det populære svenske modebrand Acne Studios har til efteråret lavet en kollektion, som indeholder klassiske militærskjorter, lange frakker i khaki og armygrøn, bomberjakker og cargobukser. Og svenskerne er blot en af foregangsmændene.

Under den netop overståede modeuge i Milano viste mærker som Prada, Bottega Veneta og Missoni kollektioner, hvor størstedelen af tøjet var inspireret af arbejdstøj, militæret eller anden form for aktivt udendørsliv.

I Paris var tonen den samme, og streetstylefotograferne havde nemt ved at fange de mange moderigtige mennesker klædt i militærinspireret jakker, blå arbejdsjakker eller cargobukser.

Ifølge Allan Kruse er denne funktionelle bølge startet i Asien, hvor især Japan har været fascineret af det klassiske arbejdstøj gennem de seneste10 år. Denne interesse har skabt stærke brands som Beams, Nanamica og Visvim, der sæson efter sæson laver modetøj efter de klassiske silhuetter i slidstærke materialer.

”Hvis man rejste til Toyko i midten af 00’erne ville ingen røre luksustøjet, som hærgede vesten. Her fokuserede man på klassisk arbejdstøj, hvis design var lavet til praktisk og hårdt arbejde. Og selvom fx Visvims tøj er i den dyre ende, køber japanerne det med glæde, fordi de ved det holder i lang tid,” siger Allan Kruse.

Også i Danmark har vi oplevet en stigende interesse for det enkle og funktionelle tøj, som dog altid har ligget den skandinaviske designtradition tæt, men nu har nået ud til et bredere publikum.

En butik som Norse Store forhandler flere af ovennævnte japanske mærker, og deres eget mærke, Norse Projects, markedsfører sig i høj grad på et godt håndværkskab i sine produkter.

Samme fascination af funktion og håndværk finder man hos 30 årige Martin Vestphael, der har åbnet den københavnske herretøjsbutik Wardrobe 19, hvor størstedelen af produkterne er valgt ud fra et tidløst fokus på håndværk og klassisk herretøj, hvis oprindelse skal findes helt tilbage til 1930’erne. Tidligere på året etableret han også sit eget tøjmærke, Uncle Bright, som primært er inspireret af klassisk arbejdstøj.

”For mig er kombinationen af den gode kvalitet og det faktum, at tøjet oprindeligt er lavet af en årsag det mest interessante. Det er fascinerende at designe tøj, som holder i lang tid og er lavet til at blive brugt, og som så ovenikøbet giver mening for de fleste mænd at købe,” siger Martin Vestphael.

Da Martin Vestphael skulle designe sin første kollektion til sit nye mærke kiggede han mere i sine vintagebøger med arbejdstøj fra 1900-tallets første 60 år igennem for lede efter elementer, han kunne relancere i stedet for at kigge på, hvad der skete i det aktuelle gadebillede.

”Jeg har en stor forkærlighed for tøjs historiefortælling, og hvor det stammer fra. Jeg redesigner noget gammelt og hjælper det lidt på vej med en moderne silhuet og pasform i stedet for at designe noget nyt, jeg bygger op fra bunden. Man får meget foræret af de gamle arbejdsbeklædningsgenstande.”

I sin nye sommerkollektion har Martin Vestphael lavet en jakke, som er inspireret af den jakke, som metal- og stålarbejdere bar i 1930’erne, når de svejsede. Her kunne gløderne hoppe ned i lommerne, og derfor placerede man dem længere bag på ryggen, end vi kender det fra en almindelig jakke fra i dag. Og på trods af det umoderne design har Martin Vestphael holdt fast i lommernes oprindelige placering på sin egen jakke

”Det er sådanne historier, som gør det sjovere at gå med en jakke,” siger Martin Vestphael.

Wardrobe 19s kunder er også glade for arbejdstøjet. Det er dog de færreste, der udelukkende går i arbejdstøj, de fleste er fx på jagt efter en jakke, de kan tage over en pæn skjorte på jobbet.

Martin Vestphael har også kunnet mærke en stigende interesse i tøjets materialer og kvaliteter og oplever ofte kunder, som spørger ind til vævninger og produktionen.

”Jeg tror, at arbejdstøjstendensen er blevet mere kommerciel, fordi folk er blevet mere bevidste om det, de køber. Kunderne har selv en mening om produkterne og bruger tid på at researche sig frem til det helt rigtige produkt. De har helt klart fået et andet fokus på kvalitet og detaljer, hvilket gør, at de søger mod noget som føles holdbart og slidstærkt.”

Det er ikke, fordi Martin Vestphael ikke er til moderne materialer og produktionsteknikker, det ikoniske herretøj har bare noget helt særligt over sig.

”Arbejdstøjet har noget spil i materialet og et individuelt udtryk over sig, som man ikke oplever i moderne kollektioners nye kunstige materialer.”

10 fede køb, der alle er inspireret af oprindeligt arbejdstøj:

Vetra Veste workwear til 1.155 kr.

Uncle Bright Butch til 1.400 kr.

Acne Studios Pat Twill til 2.095 kr.

Bleu De Paname Naval Shirt til 1.108 kr.

Beams PlusWork Jacket til ca. 1.340 kr.

Folk Cotton Shirt til 893 kr.

Won Hundred Fourteen til 900 kr. (1.500 kr.)

Carhartt WIP Klondike Short til 600 kr.

Visvim Kahuna Shirt til 3.300 kr.

Wood Wood Denim Flint Shirt til 1.200 kr.

LÆS OGSÅ: Tre af Danmarks dygtigste iværksættere: Sådan skaber du et succesfuldt tøjmærke

LÆS OGSÅ: Wood Wood i nyt arbejde med amerikansk sportsbrand

LÆS OGSÅ: Velklædt sommer: 95 sneakers, skjorter, shorts og meget mere til garderoben