De siger meget om, hvem vi er, og vi har alle sammen brug for dem hver eneste dag. Bukser er en helt afgørende for vores stil. Men skal de være brede, stramme, farverige eller mere afdæmpede?
Til at guide igennem foråret og sommerens største bukse-tendenser har euroman.dk allieret sig med fire mænd, der med hver sit ståsted i modebranchen ved rigtig meget om mode.
Annonse
Her følger en gennemgang af 12 forskellige tendenser, der dominerer bukseudvalget dette forår, og hertil 19 anbefalinger til det næste buksekøb.
Brede bukser
Efter mange år med bukser, der næsten ikke kunne være smalle og stramme nok, løsner moden nu op som en naturlig modreaktion.
”Det skal ikke være bukser med hængerøv - bare brede bukseben. Når highstreetkæder som H&M og COS har kastet sig over de brede bukser, skal det nok nå bredt ud. Dog tror jeg ikke på, at buksetendensen får den længste levetid,” siger Mads Emil Grove Møller.
Ifølge Euromans moderedaktør, Frederik Lentz Andersen, vil det dog tage noget tid, før der er mange mænd, der har kastet sig over de bredere bukseben.
”Det tager altid lang tid for mænd at forandre sig. Og især buksebenene kan være svære at ændre på. Det kræver tilvænning at gå fra smalle bukser til mere lige eller decideret brede bukser.”
En af de mere avantgarde, men også en af de største, modetendenser i år er kombinationen af en jakkesætsbuks og et par sweatpants. De normalt meget formelle bukser har fået elastik i livet og i flere tilfælde snøre til at holde bukserne på plads.
Sportstøjet blander sig for alvor i den klassiske herregarderobe.
”Det er en buks, som kan bruges derhjemme, på kontoret og til finere brug med en blazer udover. Skal udtrykket være mere hverdagsagtigt, kan man jo kombinere med en sweatshirt. Sådanne bukser er blandt det bedst sælgende hos os for tiden,” siger Martin Vestphael.
”Der er helt klart sket en ændring i forbrugernes forhold til bukser. Vi møder mange, der bruger lang til på at jage den helt rigtige buks. Tidligere købte de bare sorte jeans, som var de en basis T-shirt,” siger Martin Vestphael.
Hos Wardrobe 19 vil kunderne have bukser, som har den helt rigtige pasform og kvalitet. De mest populære er dem, der stumper lidt og er smalle i foden, men har lidt mere plads i låret.
Martin Vestphael fortæller, at de i butikken sælger flest bukser i høj kvalitet og gerne med lidt spil og vævninger i stoffet.
”Kunderne er gået væk fra den helt glatte sorte kvalitet. Salt ’n’ peper uldblandingen og tweet er de mest populære for tiden.”
Jeansne følger også jakkesætsbukserne forøgede bredde, og flere designere prøver at gøre op med de helt stramme jeans, der nærmest ikke er til at få på foden.
”I forlængelse af at skjorteflipperne er blevet større og jakkerne løsere, er jeansne blevet bredere og mere lige,” siger Nikolaj Nielsen.
Selvom mange designere vil have os til at gå i bredere bukser, er vi mænd svære at få til at ændre vaner.
”Den klassiske, smalle cowboybuks er udødelig. De er blevet basis i garderoben, og alle mænd bør eje dem. Når jeg render rundt i et par sorte jeans, føler jeg mig allermest tilpas,” siger Martin Vestphael.
Han bliver bakket op af Won Hundred-ejeren, Nikolaj Nielsen, der desuden er stor fan af denim.
”Denim er aldrig væk, men dets popularitet kommer stadig i perioder. Og lige nu er kurven stigende, og jeg tror, at vi kommer til at se masser af denim i gadebilledet i år.”
Skal man gå den sikre, men stadig moderigtige vej, skal man ifølge Mads Emil Grove Møller erhverve sig et par klassiske herrebukser med presfold og stumpede bukseben.
”Man behøver ikke at have blazer på for at bære dem. De kan gøres mere afslappede ved at bære en T-shirt eller sweatshirt til.”
”Endnu et bevis, på at sportstøj blander sig på de bonede gulve, er tendensen med at sætte en lynlås i bukseenden. Lynlåsen en måde at gøre det formelle mere sporty og afslappet,” siger Frederik Lentz Andersen.
Det er ikke en trend, som indtil videre er blevet bredt accepteret, og har primært gjort sit indtog i meget inkarnerede modekredse. Men det ser ud til at ændre sig nu, hvor kommercielle virksomheder som COS og Zara også har kastet sig over dem.
Vi har igennem flere sæsoner set en stigende popularitet i pyjamasskjorten som hverdagsbeklædning, og vi har oplevet, at mange af de fremmeste modeskabere har kastet sig over den. Det har nu også fået pyjamasbukserne ud af sengen.
”Pyjamasbukserne hører sommermånederne til, hvor vi gerne vil understrege, at vi er helt nede i gear,” siger Frederik Lentz Andersen.
Han mener, at de behagelige buksernes popularitet skal ses som en modreaktion på et årti med smalle silhuetter og ekstremt tilpassede jakkesæt.
”De er ikke for alle, men et befriende modspil i det danske bybilledets stilmæssige ensretning.”
Er man modig og tør skille sig lidt ud, kan man gøre sig klar til sommeren og kaste sig over et par bukser med farver og print.
”Ud fra det, som designerene har vist frem til modeshows, vil der til sommer og fremover komme mange broderinger, sjove syninger og prints,” siger Mads Emil Grove Møller.
At 70’erne stadig er den store inspirationskilde for mange i modebranchen, kan ses på den store brug af kamelfarven. Den brune farve var allerede meget udbredt sidste efterår og vinter, men tendensen fortsætter også i dette sommerhalvår, understreger Nikolaj Nielsen, og forklarer, hvordan branchen er blevet enig om at kaste sig over 70’erne.
”Tendenserne starter fra nogle af de store modehuse eller meget hypede internationale designere. Typisk ser vi dem først i pigemoden, som oftest er hurtigere til at opsnappe trends, og så bliver herremoden påvirket heraf. Men det meste går i ring, og når det er længe siden, at en periode eller stilart har været inspirationskilde, så hiver vi den frem igen. Og 70’erne virker som en oplagt modtræk til det mere stramme look,” siger Nikolaj Nielsen.
En af tidens største samfundstendenser er vores søgen tilbage efter det naturlige. Derfor har vi lukket naturfarver og -materialer ind i vores hjem, og spiser mad uden tilsætningsstoffer. Tilsvarende viser naturen sig også i designerens arbejde og vores tøjvalg.
Gennem de sidste par år har naturfarver som grøn, brun og grå domineret modebilledet, og sådan fortsætter det i foråret, hvor især den grønne farve vinder frem.
”Et par grønne eller lysebrune chinos, bør rulles op for neden og bæres sammen med et par hvide lædersneakers og sejlersko, hvis man er den maritime type,” siger Frederik Lentz Andersen.
”Sportstøj og streetwear fylder stadig rigtig meget. Der er intet modehus med respekt for sig selv, der ikke har tøj med sporty referencer som fx sneakers, bomberjakker og sweatpants i sine kollektioner,” siger Mads Emil Grove Møller.
Han skyder, at det sports-inspireret tøj i dag fylder omkring 50 procent hos de fleste designeres kollektioner.
Udover sneakers og bomberjakker har sweatpants virkelig gjort sit indtog på modescenen og blevet et af de mest populære benklæder. Så udbredt, at man faktisk har diskuteret, hvorvidt de bløde bukser er i gang med at udkonkurrere jeans.
Moden går som sædvanligt i forskellige retninger, og bliver designet tøj til enhver smag. Men der er én tendens, som modeeksperterne er enige om, at man bør undgå dette forår:
”De hullede jeans er et overstået kapitel,” siger Mads Emil Grove Møller, som bliver bakket op af Martin Vestphael, der godt kan mærke at tendens er ved at være ovre.
”Hullerne på knæene solgte godt for et par år siden, men det er slut nu.”