MAN SKAL STÅ tidligt op for at ihukomme en dansk virksomhed, der de seneste år har lidt et større omdømmeknæk end skogiganten Ecco.
Efter februar 2022 forlod det danske erhvervsliv det krigsførende Rusland i noget, der ligner samlet flok. Kun enkelte blev tilbage: Carlsberg og Rockwool blandt andre, og så altså også Ecco, hvis mere end 200 butikker i Rusland generer skattekroner i den russiske krigsøkonomi.
Af samme årsag har Ecco i det danske erhvervs- og kulturliv siden da været noget, man rynkede på næsen ad. Kongehuset har sløjfet Ecco fra listen over kongelige hofleverandører. Salling, Magasin og Bestseller er stoppet med at sælge Ecco-sko. Designskolens langvarige samarbejde med Ecco er afblæst.
Så meget desto mere opsigtsvækkende var det, da man sidste uge kunne konstatere, at en spritny sko- og støvlekollektion fra Sunflower – der repræsenterer et af de bredest anerkendte udtryk for god smag herhjemme – balancerer på såler fra netop Eccos undermærke Ecco.Kollektive.
Vi har ringet til Alan Blond, produktudvikler og medejer af Sunflower, for at spørge, hvad det egentlig er, der foregår.
Jeres nye sko- og støvlekollektion er blevet til i samarbejde med Eccos undermærke Ecco.Kollektive. Har det i den forbindelse været en del af jeres overvejelser, at Ecco stadig tjener penge i Rusland og dermed betaler skat til den russiske krigsøkonomi?
”Det har det selvfølgelig. Sidste november startede vi en proces med noget, der hedder Ecco Leather i Holland. Vi vidste selvfølgelig, at Ecco opererer i Rusland, og vi kender til den kritik, de har fået, men dengang var projektet ikke defineret nærmere. Designprocessen forløb sådan, at vi først og fremmest så virkelig innovative udviklinger fra en af verdens førende garverier inden for læder. Og derfor gik vi videre med at designe vores sko i samarbejde med Ecco Leather, der ligger i Holland. Det her er ikke som sådan et Sunflower-Ecco-collab.”
Men det er da sådan, det bliver promoveret på jeres Instagram?
”Når de kommer online, vil du se, at der bare står, at det er Sunflower-sko og -støvler. Vi har nævnt Ecco.Kollektive på Instagram, for det er god kutyme, når der er nogen, der har været med på en produktrejse.”
Er du bevidst om, at det er en stor PR-sejr for Ecco, der på den front har haft nogle ret kedelige år, at blive set side om side med jer?
”Det ved jeg ikke. De har jo lavet collabs med Peter Do, Kiko Kostadinov og mange andre. Vi er bevidste om, at Ecco får mere ud af det, end vi gør, fordi vi selv synes, vi har en æstetik og et design, der ligger et lidt andet sted end Eccos. Men når vi laver samarbejdet med Ecco, er det jo, fordi vi førhen har prøvet at lave sko i Italien og Portugal, hvor det bare aldrig helt er kommet op at køre 100 procent. Så fandt vi sammen med Ecco, der kunne bidrage med knowhow og design. Men de tanker, I har gjort jer, dem har vi også gjort os.”
Så hvad var det, der vægtede tungere end hensynet til Ukraine?
”Det er vigtigt at nævne projektets størrelse. Det er ultralimiteret til 120 sko, der sælges på vores eget website. Ecco sælger ikke det her. Det kommer ikke ud gennem Eccos kanaler. Det er et Sunflower-produkt.”
Så der kommer ikke til at stå Ecco noget sted på de her sko og støvler?
”Det er jo klart, at der står Ecco på sålen. Det er deres såler, og det kan vi ikke fjerne. Vi bruger deres teknologi, så det giver kun mening.”
Er I selv imod Ruslands invasion af Ukraine?
”Det er en af grundene til, at jeg tager den her samtale med dig: for at sige, at selvfølgelig er vi det.”
Men kan du forstå, hvis der er forbrugere, der tænker, at I vægter profit og samarbejdsmuligheder over den ukrainske frihedskamp?
”Jeg kan forstå alle forbrugere, der tænker deres egne tanker. Men at kæde vores samarbejde med Ecco sammen med, at vi støtter Rusland, der skal man lidt ud i leddene, synes jeg. Men jeg forstår det udmærket. Hvis folk ikke vil købe skoene på grund af det her, er det jo helt i orden. Og hvis nogen boykotter Sunflower generelt på baggrund af det her samarbejde, er det 100 procent også noget, de er deres gode ret til.”
Hvordan har forbrugerne så reageret på det?
”Vi har så mange henvendelser fra forbrugere, kunder og venner og så videre, og det eneste spørgsmål, vi nogensinde har fået om det her med Eccos engagement i Rusland, det kommer fra dig.”
Så indtrykket er egentlig, at folk er hamrende ligeglade?
”Det håber jeg sgu ikke, faktisk.”
Du håber, at folk er lidt sure på jer?
”Jeg håber, at de tager stilling. Og når de har gjort det, er det op til dem selv, hvad de vægter højest. Vi vægter højest, at det her er en Sunflower-støvle. Vi ved godt, at Ecco opererer i Rusland. Og det letteste, vi kunne have gjort, var at sige, at dem holder vi os fra. Men vi har truffet en anden beslutning.”
Hvorfor er det egentlig, at I ligefrem selv promoverer på jeres Instagram, at Ecco er med inde over?
”Vi har da efterfølgende talt om, om vi nu også skulle have tagget dem. Nu må vi stå ved det og ikke gå ind og fjerne det. Det ville virke, som om vi selv syntes, vi havde lavet en kæmpe fejl. Og der vil jeg sige: Det synes jeg ikke, vi har. Ecco.Kollektive er en innovativ gren af Ecco, som flugter godt med vores måde at tænke i bæredygtig produktion af læder. Det anerkender vi som produktpersoner. Vi lader så vores community tage en beslutning, om de synes, det er fedt eller ej.”
Så det er forbrugerens kald, hvor I skal lægge jer i fremtiden, hvad nye samarbejder angår?
”Nej, jeg synes, der er nogle samarbejder og nogle lande, hvor det er sort-hvidt. Så er der noget som det her, hvor det er lidt en gråzone. Jeg forstår, at nogle vil sige: Hvorfor holder I jer ikke bare helt fra dem? Nogle gange bliver vi måske lidt for grebet af produkterne, vi laver. Vi er designere og produktmænd. Og så vægter det bare højest nogle gange.”
Men der kommer ingen Sunflower-flagskibsbutik i Moskva lige foreløbigt?
”Ha ha. Nej. Vi holder os fra Rusland, men vi anerkender, at Ecco er involveret i det her. Vi er bare på ingen måder støtter af Rusland. Ecco må selv stå på mål for, hvad de gør. Vi støtter alle sanktioner mod Rusland.”
Se, hvad vi ellers skriver om: Sko, Rusland og Krig