Med sit fokus på pasformer, kvalitet og klassiske dyder har Sunflower imponeret i den absolutte top af dansk mode. Nu skal resten af verden indtages, fortæller brandets grundlægger, Ulrik Pedersen.
”Vi er et godt, gedigent herrebrand, som finder tilbage til fortidens dyder. Det lyder måske som en kliché, men det er sandt nok. De seneste par år er der sket et skred i branchen. Alting går så hurtigt. Tingene skal hurtigt ind og hurtigt ud og se flotte ud på Instagram, men i farten har ingen taget højde for, hvordan tøjet er at have på. Trends, der er in i dag, kan være det modsatte i morgen. Det, mener vi, er en kedelig tendens, og derfor tror vi ganske enkelt på at gå en anden vej."
Hvad gør jeres brand unikt?
Annonse
”Det prøver vi slet ikke at være, og det er i virkeligheden nok dét, som gør Sunflower unikt. Her er en simpel, men lækker skjorte et vinderprodukt. Vi behøver ikke så meget andet end klassiske styles, men det stiller også krav til kvaliteten, for ellers falder hele vores koncept sammen. Det er derfor, at kvalitet er det absolutte nøgleord i alle vores kollektioner.”
Det mener modebranchen
Frederik Lentz Andersen, moderedaktør på Euroman
”De er konventionelle, det er klassisk herremode, men de udfordrer ved at være rock’n’roll. Det er
herreskrædderkunst niveauer over det, vi normalt ser. Jeg tror, at Sunflower kan blive Danmarks svar på Acne.”
Cecilie Thorsmark, CEO hos Copenhagen Fashion Week
”Sunflower formår at skabe klassisk herremode med et moderne edge. De fokuserer ikke så hårdt på trends, men mere på snit, materialer og tidløse designs. Det, synes jeg, gør brandet særligt relevant i dette ellers noget flygtige modesystem.”
Jakob Støy, indehaver af butikken Stoy
”Sunflower er en gamechanger i branchen. De har formået at forene købmandsskab med fashion, og desuden er deres denim noget af det skarpeste, jeg nogensinde har set i en debutkollektion.”
Hvad er jeres ambitioner?
”Vi har præsenteret vores anden kollektion, og herfra begynder vi at brede os ud. Først til England og USA, derefter til Italien, Tyskland og andre steder. Nu skal hele verden dækkes af. Det er gået hurtigt, men jeg har også haft det rigtige hold med fra start. Når man kun arbejder med de bedste, så kan det kun ende godt. Vores ambition er, i al beskedenhed, at være de bedste.”
Hvorfor hedder I Sunflower?
”Det er desværre ikke sådan, at vi pludselig fik en kreativ åbenbaring i en inspirerende situation. Vi fandt frem til navnet i en helt klassisk brainstorm med MOON (Martin Gjesings produktionsbureau, red.), hvor navnet pludselig kom ind fra siden. Vi faldt nærmest ned af stolen, fordi det lød så rigtigt i forhold til vores visioner om at skabe noget, som får folk til at reflektere over, hvem vi er, og hvad vi står for.”
Hvem er den typiske Sunflower-mand?
Annonse
”I modsætning til mange andre designere, så går jeg ikke og håber på at få rene Sunflower-mænd, tværtimod. Jeg laver tøj til mænd, som tager stilling til tøjet og køber det, fordi det klæder dem – ikke fordi de har set det på Instagram. Der er så mange, der shopper ud fra navnet i nakken, uden overhovedet at overveje, om pasformen er rigtig. Jeg vil langt hellere have kunden, der har perspektiv i sine tøjkøb og ved, hvad han vil have. Så betyder det ikke noget, at han køber sine jeans et andet sted – så længe han også har taget stilling til dem.” ■
Holdet bag Sunflower
Ulrik Pedersen
Stiftede i 2007 herretøjsbrandet NN07 med Victor Lindh, men efter at have drevet brandet gennem en årrække trak han sig ud for at gå i en ny retning. Grundlagde Sunflower, som han også ejer, i 2018.
Martin Gjesing
Tidligere kreativ chef i Acne og indehaver af titlen som Danmarks bedst klædte i Euroman 2018. Har med sit produktionsbureau, MOON, kreeret kampagner for anerkendte modebrands, heriblandt Sunflower, hvor han også indgår i den kreative ledelse.
Bengt Thornefors
Svensk designer, som samarbejder med Sunflower. Med sin fortid hos både skandinaviske Acne og parisiske Saint Laurent har han visionerne for, hvordan det nye, danske herrebrand skal nå toppen.