Foto:

Ur-industrien i Sverige er i interessant udvikling

Siden årtusindeskiftet har 30 nye svenske ur-mærker set dagens lys. Fra håndlavede ure i den pebrede ende til billige lufthavnsure, der ikke tager sig selv for alvorligt. Sidste år åbnede desuden en forhandler i Stockholm, der kun sælger skandinaviske ur-mærker. Hvad foregår der hinsidan?

Offentliggjort

DET ER IKKE nogen hemmelighed, at Sverige er dygtige, når det kommer til at lave velklingende popmusik. At de også er gode til at lave armbåndsure er mindre kendt. 

Ifølge det schweiziske branchemagasin Europa Star er der siden år 2000 dukket 30 nye svenske ur-mærker op. Det omfatter internationale bestsellere som Daniel Wellington og Triwa, men også mindre kendte og mere eksklusive brands som Halda, en producent af lommeure fra 1800-tallet, som blev genoplivet i 2009, samt GoS med håndsmedet Damaskus-stål, graverede urværker og designs, der er inspireret af alt fra vikinger til nordlys. 

Sverige har ikke som fx Schweiz en etableret ur-industri med hundredvis af producenter, der fremstiller urværker, ur-kasser og komponenter – den slags har man importeret sig ud af – men man må give svenskerne, at de har formået at ryste posen. 

Daniel Wellington har siden 2011 produceret mere end seks millioner ure, og selvom brandet i dag kun sælger en brøkdel af, hvad man engang gjorde, og selvom de færreste entusiaster kan begejstres over mærkets velfriserede shoppingcenter-ure, så har det svenske brand alligevel gjort sig bemærket ved at revolutionere markedsføringen af deres produkter.