Siden årtusindeskiftet har 30 nye svenske ur-mærker set dagens lys. Fra håndlavede ure i den pebrede ende til billige lufthavnsure, der ikke tager sig selv for alvorligt. Sidste år åbnede desuden en forhandler i Stockholm, der kun sælger skandinaviske ur-mærker. Hvad foregår der hinsidan?
DET ER IKKE nogen hemmelighed, at Sverige er dygtige, når det kommer til at lave velklingende popmusik. At de også er gode til at lave armbåndsure er mindre kendt.
Ifølge det schweiziske branchemagasin Europa Star er der siden år 2000 dukket 30 nye svenske ur-mærker op. Det omfatter internationale bestsellere som Daniel Wellington og Triwa, men også mindre kendte og mere eksklusive brands som Halda, en producent af lommeure fra 1800-tallet, som blev genoplivet i 2009, samt GoS med håndsmedet Damaskus-stål, graverede urværker og designs, der er inspireret af alt fra vikinger til nordlys.
Sverige har ikke som fx Schweiz en etableret ur-industri med hundredvis af producenter, der fremstiller urværker, ur-kasser og komponenter – den slags har man importeret sig ud af – men man må give svenskerne, at de har formået at ryste posen.
Annonse
Daniel Wellington har siden 2011 produceret mere end seks millioner ure, og selvom brandet i dag kun sælger en brøkdel af, hvad man engang gjorde, og selvom de færreste entusiaster kan begejstres over mærkets velfriserede shoppingcenter-ure, så har det svenske brand alligevel gjort sig bemærket ved at revolutionere markedsføringen af deres produkter.
Daniel Wellington, der tilbage i 2016 omsatte for 230 millioner dollar, bliver stadig fremhævet som et skoleeksempel på en succesfuld digital strategi, der ved hjælp af en underskov af influencere fik snebolden til at rulle med bruger-generet indhold på Instagram.
På samme måde har Triwa, der står for Transforming the Industry of Watches, siden 2007 udfordret branchen ved at lancere billige ure, hvor fokus ikke har været på status, men på mærkesager, fx ure lavet med plastik fra verdenshavene eller med såkaldt ’Humanium Metal’, det vil sige ure lavet af destruerede, ulovlige skydevåben for at fremhæve problemer med våbenrelateret vold.
Uret Skadi fra det svenske mærke GoS er opkaldt efter en vikinge-
gudinde og byder blandt andet på en lysende isblå perlemor-skive.
EN AF DEM, der om nogen har sat de svenske ure på verdenskortet, er iværksætteren og ingeniøren Mikael Sandström, som var med til at stifte mærket Sjöö Sandström i 1986. I 2002 lancerede han Epoch Stockholm, som blandt andre Sveriges kronprinsesse Victoria jævnligt bliver set med, og i 2009 genoplivede han det historiske ur-mærke Halda, der helt tilbage i 1887 byggede den første selvstændige ur-fabrik i Nordeuropa.
Man skulle tro, at Mikael Sandström dermed havde nok at lave, men i december 2023 åbnede han også specialbutikken Watches of Scandinavia i det centrale Stockholm. Butikken forhandler 16 brands fra hele Norden i forskellige prislejer, deriblandt Halda, Epoch Stockholm, JS Watch, Sjöö Sandström, Ole Mathiesen samt et collab mellem Leijona og Voutilainen.
”Det er enormt spændende. Nu hvor alle de schweiziske mærker åbner mono-brand butikker, vælger vi alternativet, hvor vi arbejder sammen,” lyder det fra Sandström, som mener, at Skandinavien har meget at byde på inden for entreprenørskab og finmekanisk håndværk.
Annonse
SER MAN PÅ SVERIGE alene, skorter det bestemt heller ikke på brillante urmagere: Fra opfinderen Christoffer Polhem, der i 1600-tallet reparerede det astronomiske ur i domkirken i Uppsala, til urmageren Victor Kullberg, som i 1800-tallet arbejdede under Urban Jürgensen i København, inden han flyttede til London, hvor han lavede skibskronometre til den britiske flåde.
Ifølge Mikael Sandström er konkurrencen i ur-verdenen så hård, at skandinaviske mærker skal gøre en ekstra indsats for at kunne overleve. Og det gør de ved at være innovative.
”Det er jo det, som kendetegner svenske ure. Der er mange forskellige udtryk, men grundlæggende er de kendetegnet ved innovative løsninger og en subtil skandinavisk æstetik, der gør dem elegante,” siger han og fremhæver Chronolink fra hans eget mærke Sjöö Sandström som et eksempel på et ur, der markerede et vendepunkt for svenske ure.
Chronolink blev lanceret i 1996 som et hybridur, der kombinerede et mekanisk urværk med et digitalt modul fremstillet af Bofors med verdenstid og stopur. Det var en forløber for nutidens smartwatches og er udstillet på et af de større ur-museer i Schweiz.
Internettets udbredelse er også en stor del af forklaringen på opblomstringen af mange nye svenske ur-mærker. Sandström peger på forskellige fora og online-fællesskaber, der har stimuleret interessen blandt entusiasterne og samtidig inspireret iværksættere til at starte deres egne brands.
”Jeg tror også, at Daniel Wellingtons succes har inspireret folk. Og så tror jeg ligeledes, at holdet, der startede Sjöö Sandström, som producerede det første svenske seriefremstillede armbåndsur i 1980’erne, har inspireret nogle.”
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.