Tag til Gilleleje, hvis du vil finde en af landets bedste outdoortøjbutikker

Den nordsjællandske by er andet og mere end duften af fisk og bølgepomfritter på havnen.

Tag til Gilleleje, hvis du vil finde en af landets bedste outdoortøjbutikker
Offentliggjort

New York, London, Milano, Paris ... og Gilleleje. Der er ingen grund til at rejse til verdens metropoler for at finde gode butikker, når vi bare kan kigge i vores egen baghave og glædes over en butik som Solemarket. Den ligger centralt placeret i fiskerbyen Gilleleje på toppen af Sjælland. Udvalget er velkurateret og en storby værdigt, og den slags er værd at lovprise i store vendinger, når alle taler om butiksdød og Udkantsdanmark.

Bag Solemarket står Sarah Lange, som i 2019 åbnede butikken med sin søster. I dag er Sarah eneejer, men ambitionen er den samme som i starten: at skabe et univers for urban outdoor i den by, hvor hun selv bor og lever til daglig.

”Gilleleje er en spændende by med mange besøgende om sommeren, men også efteråret og vinteren kan være gode, da vores produktsammensætning består af gode, klassiske varer, der egner sig godt som gaver,” fortæller Sarah Lange og nævner også, at et mix mellem turister og lokale får Solemarkets forretning til at løbe rundt:

”Vi kan ikke undvære turisterne, men vi har også rigtig god opbakning fra lokale, som bruger naturen og omgivelserne meget.”

På hylderne hos Solemarket finder du tøj fra brands som Barbour, Filson, Gramicci og SmartWool samt et stort udbud af produkter såsom termoflasker fra Stanley, kogegrej fra Jetboil og foldeknive fra SOG.

Kernekunden i butikken i Gilleleje er, fortæller Sarah Lange, et nysgerrigt menneske, der drømmer om flere mikroeventyr i hverdagen. Eventyr, som kan skabes for få midler og give store oplevelser. Hun går derfor efter at finde godt udstyr og funktionelt outdoor-gear, der også er pænt og brugbart i hverdagen.

”Vi håndplukker produkter fra en lang række brands, som vi finder interessante i forhold til kvalitet, produktion og design. Jeg sætter stor pris på de produkter, som ikke har ændret design eller funktioner i mange år. Det er fedt at investere i gode, klassiske produkter, som kan følge dig og måske gå i arv. Og jeg håber, at fremtidens måde at forbruge på handler om at investere i ting, der ikke er defineret af mode eller trends,” siger Sarah Lange.