Thomas og Anton sælger sjældne gummisko for op mod 400.000 kroner om måneden

De to sneakerentutiaster mødte hinanden til et såkaldt sneakerbanquet, hvor de fandt ud af, at de var hinandens konkurrenter på markedet for Nike Air Max 97. Men så slog de sig sammen og skabte en succesfuld virksomhed.

Thomas Bonde og Anton Skanning sælger sjældne gummisko for op mod 400.000 kroner om måneden
Offentliggjort

I Thomas Bondes indgang ligger der mindst 30 par sko. Det ved han, fordi han selv har 30 par, og hans bofælle også ejer et par stykker. De er forskellige farver, materialer, former og ligger også til forskellige priser. Skoen er på mange måder blevet et grundprincip i vores hverdag. Man forlader ikke sit hjem uden sko.

Der er også enormt mange forskellige præferencer for sko. Det kan ses i Thomas Bondes virksomhed, Unlimited Cph, som han driver med Anton Skanning. De lever af at opkøbe sjældne sko i Danmark og udlandet for at sælge dem videre til en højere pris. Det er en legitim forretning, som er stadigt voksende i hele verden. ’Resellers’ kaldes det.

Grunden til, at det er en fungerende forretningsmodel, er, at mange har svært ved at finde ud af, hvor man køber en bestemt sjælden sko. Dermed kan Thomas Bonde og Anton Skanning gøre det nemmere ved selv at købe dem i udlandet, og så sælge dem i Danmark.

I lejligheden er en lang gang, og hele vægstykket mellem det første og næste værelse, der strækker sig et par meter, er dækket til med sko, så man næsten skal træde over dem. Tidligere stod det værre til, for Thomas Bonde ejer ikke engang halvdelen af den mængde sko, som han gjorde førhen, fortæller han.

Sneaker2.jpg

I lejligheden er en lang gang, og hele vægstykket mellem det første og næste værelse, der strækker sig et par meter, er dækket til med sko, så man næsten skal træde over dem. Tidligere stod det værre til, for Thomas Bonde ejer ikke engang halvdelen af den mængde sko, som han gjorde førhen, fortæller han.

”Passionen startede egentlig med, at jeg selv begyndte at samle lidt på sko. Men det var egentlig ret sent, hvis man sammenligner med unge nu. I dag ser man jo prækonfirmander, der går rundt med sko til flere tusinde kroner. Jeg kunne først gøre det, da jeg selv tjente penge. Jeg forsøgte at holde øje med alle de nye udgivelser, og havde lige pludselig 100 par stående. Kun til mig selv.”

Hvad der så småt udviklede sig til en større samling, blev pludselig til en forretningsmulighed. Det gik op for Thomas Bonde, at mens han selv brugte en masse penge på sko, var der samtidig mulighed for at tjene på dem.

”En dag opdagede jeg, at hvis jeg i stedet for at købe ét par af de nye udgivelser købte to, ville salgsprisen for det andet indbringe mig prisen for begge. Så var det jo gratis sko. Så blev to par til tre par, og jeg begyndte at søge på alle mulige forskellige sider, italiensk ebay, tysk ebay, og hos udenlandske sportsbutikker, hvor jeg kunne opkøbe specielt populære sko. Ofte var de populære herhjemme, men ikke i udlandet. Især den, der hedder Nike Air Max 97.”

Sneaker3.jpg

For at være effektiv på sneakermarkedet er det en nødvendighed, at man er opmærksom på, hvilket trends der florerer i Danmark kontra udlandet. På den måde kan man lave en god handel, hvis en bestemt sko er flere penge værd herhjemme, end andre steder. Det opdagede Thomas Bonde, og det var startskuddet til hans virksomhed.

”Indtil 2017 kunne man nærmest ikke få 97’eren andre steder end hos mig i Danmark. Jeg lå bare og skubbede dem afsted. Flere hundrede par. Så tog det fart. Jeg begyndte at kontakte løbeskosforretninger i udlandet og hørte dem, om de havde nogle gamle par Air Max 97. I udlandet var den stadig anset som en løbesko, mens den herhjemme havde fået modestatus. Det betød, at det var en meget lukrativ forretning for mig at sælge dem i Danmark. Nogle af butikkerne havde flere hundrede par liggende, som de bare gerne ville af med, så jeg opkøbte dem i store partier og solgte dem i Danmark. Man kunne få op til tre gange prisen igen på nogle modeller.”

sneakers4nv1.jpg

Op ad Thomas Bonde soveværelse vægge står halvdelen af det lager, som ham og Anton Skanning har i deres virksomhed. Det er omkring 500 skoæsker fyldt med ubrugte, dyre og sjældne sneakers. Der er masser af Yeezy Boost i alle udgaver og farver, Off-White x Nike og forskellige sjældne farvekombinationer af New Balance og Nike TN. Thomas Bonde har en farve af skoene, mens Anton Skanning har en anden farve af samme model hjemme hos sig selv. På den måde overlapper de ikke hinanden, og kan sende mere afsted uden at skulle eftertjekke alting.

”Hvis du vil have noget, så kan jeg altid tjekke, om jeg kan få det hjem,” griner han.

”Vi sælger omkring 100 par om måneden lige nu. Det er ikke vildt mange, men vi sælger dem jo for mellem 1000 kroner til 30.000 kroner. Så det er alligevel også nogle penge. Men så har vi også nogle forskellige andre i Europa, som laver det samme som os, hvor vi sælger lidt til hinanden billigere, fordi de køber eksempelvis 20 par ad gangen. Og så køber vi cirka det samme ind hver måned. Hver gang vi sælger noget, så køber vi noget nyt,” fortæller han, og fortsætter:

”Vores omsætning lige nu er på de der 250.000 kroner til 400.000 kroner om måneden, men vi regner med at komme op på en halv million i salg fra hjemmesiden i år. Vi geninvesterer alle vores penge, fordi vi ikke har så mange penge. Vi har lånt en smule i banken, men alt andet er noget vi tjener på salget af sko. For at få flere penge, må vi sælge flere sko. Og for at sælge sko, skal vi have sko. Så det er kredsløb. Men hey, hvis der sidder nogen derude, der vil investere nogle penge i et par friske fyre, så skal de bare ringe.”

Sneaker5.jpg

Et sekundært marked

Thomas Bonde er lige under to meter høj. Men han skal bruge en skammel, hvis han vil nå de øverste skoæsker på hans soveværelse. I salgspris er der for over en million kroner i sko.

Men det er ikke altid uden risiko at handle på det sekundære marked, som man kalder det, når kunderne handler virksomheders produkter mellem hinanden. Mange kommer galt afsted i forsøget på at tjene nogle hurtige penge, fortæller Thomas Bonde.

”Der er en del udfordringer i den her type marked. Grunden til vi sælger mange sko, er fordi, at vi tilbyder en service uden mange af de risici, man møder ved andre handler på markedet. Ofte handler folk i en af de mange forskellige grupper på facebook, eller på sider som Trendsales, Den Blå Avis og eBay. Men når du køber skoen, så skal du ofte sende pengene, før sælgeren overhovedet sender produktet eller sender et par falske sko. Du har ingen garanti for, at sælgeren vil sende skoen. Det sker også, at de ikke gør det. Måske ikke ofte, men ofte nok til, at der er opslag fra nogen, der er blevet snydt, næsten hver dag,” fortæller Thomas Bonde, som er i færd med at hive flere kasser med sko ned.

”Der er ret stor risiko for enten at blive snydt eller skuffet, når man handler på det sekundære marked. Jeg har hørt mange historier om folk, der er blevet overfaldet, da de har skulle mødes med en eventuel køber på en togstation en mørk aften. Så dukkeren ung dreng op med sine ’Yeezys’ han vil sælge, og der står 10 gutter og venter på ham, som har tænkt sig at røve ham fra skoene. Dét, vi kan garantere, er, at du slipper for risikoen ved at modtage falske sko eller slet ikke at modtage nogen overhovedet. Og i modsætning til at handle i udlandet, kan du modtage dem fra os allerede dagen efter.”

Sneaker6.jpg

Det ringer på døren, og den anden halvdel af Unlimited Cph, Anton Skanning, træder ind i Thomas Bondes stue. De sætter sig begge i en mørk sofa og begynder straks at pingponge omkring, hvilke sko, der sælger, og hvilke sko de skal købe. Tålmodighed er noget af det vigtigste at bryste sig med i deres branche, for sko kan ligge i samme prisleje i et år, før de stiger. Anton Skanning trækker et par Nike Air Max 1/97 Sean Wotherspoon frem. ”Den her er lige steget i pris med flere tusinde. Uden nogen særlig grund. Det skete vildt hurtigt,” fortæller han.

”Det er et ret kunstigt marked, på en måde. Hvis producenterne beslutter sig for, at de vil lave nok sko til, at alle kan købe dem, så ville det ødelægge det sekundære marked. Så forsvinder vores forretning. Men de holder det også i live selv, for der er en masse vigtig PR i det. Det skaber en masse hype omkring deres brands, at de bliver set som eksklusive. På Instagram er der uanede hashtags med ’Off-White x Nike’ eller ’Yeezy’, som er rigtig god pr for Nike og Adidas. Det skubber alle deres andre salg. For eksempel hedder ’Yeezy’-skoen nemlig ’Yeezy Boost’, hvilket har øget salget for alle deres andre ’boost’ modeller,” fortsætter Thomas Bonde, inden det igen ringer på døren, som den gør mange gange i løbet af dagen.

Mange af Unlimited Cphs varer bliver købt gennem udlandet, og de køber stort set alle sko enkeltvis, par for par. Derfor kan de snildt modtage 100 pakker på en måned mellem dem begge. Lige nu er Thomas Bondes hoveddør erstattet af en midlertidig konstellation, der betyder, at han skal spæne ned fra topetagen og åbne op, hver gang. Forhåbentlig bliver det ikke ved med at være sådan, siger han.

”Vi har en drøm om at åbne en fysisk butik en dag. Det ville være en milepæl. Vi kunne også godt tænke os at sælge til resten af Europa på et tidspunkt. Men nu er vores fokus Danmark.”

Han løber ned af trappen og kommer tilbage med en skoæske. I den ligger et par Adidas Yeezy Boost 700. En sko, der snildt kan sælges for op mod 4000 kroner. Skoen er eksklusiv i forvejen, men der er opstået en ny tendens hos dem, der videresælger dem, som gør dem endnu sværere at få fat på, fortæller han.

”Førhen, når der blev udgivet en limited edition sko, kunne man i Danmark ofte bare gå hen i butikken dagen efter og købe dem. Der var ikke den her sneakerkultur, som der har været i eksempelvis USA i flere årtier. Men nu, hvis skoen bare er det mindste limited, så ligger folk i kø flere dage før. For de har fundet ud af, at der er mange i udlandet, der gerne vil købe de her sko. Især fra Kina. Vi vil gerne holde det lokalt. Mange af de unge forhandlere, de sender deres sko ud af landet, til Kina, England og USA. Det er et eller andet sted med til at sætte priserne i vejret, for det betyder, at der er færre sko til folk herhjemme. Man tænker ikke, at Kina er stedet, hvor man ville sende varerne hen. Men der er en kæmpe efterspørgsel fra de nyrige kinesere,” fortæller Thomas Bonde og fortsætter:

”Det sætter selvfølgelig priserne op herhjemme, når en stor del af parrene ryger til udlandet. Men folk begynder at købe par fra udlandet tilbage til Danmark på et tidspunkt. Hvis vi kun fokuserede på den økonomiske gevinst, ville det nok være en bedre forretning at sælge skoene til Kina og andre lande, hvor de vil betale mere. Men formålet med Unlimited Cph er lige så meget at værne om sneakerkulturen og forsøge på at være et dansk alternativ til de internationale sneakersider.”