Vejrhøj Watches

Tinder-match har ført til ur-design og en halv million kroner på Kickstarter

En date og en aftale om at bygge en snemand sammen har for Janus Aarup og Heidi Mønnike ført til stor succes med at designe ure under mærket Vejrhøj.

Vejrhøj Watches
Offentliggjort

Det sværeste ved Tinder er at finde den perfekte icebreaker, der hverken er for kikset eller for kedelig, når man skal starte samtalen med et nyt match. For 31-årige Janus Aarup var det dog indlysende at spørge Heidi Mønnike, om hun ville med ud og bygge en snemand, da de matchede med hinanden på dating-app’en i starten af 2015. Som det eneste i sin profiltekst havde hun nemlig indsat en snemands-emoji.

Det var egentlig ikke for at finde en kæreste, at Janus Aarup dengang havde oprettet en profil Tinder. Men et par måneder efter matchet med Heidi Mønnike blev de to kærester. Og i dag, mere end to år senere, har de i fællesskab skabt en ur-kollektion for Janus Aarups urfirma Vejrhøj, der i skrivende stund har samlet knapt 450.000 kroner på crowdfunding-siden Kickstarter.

“Da vi startede med at være kærester, var firmaet i sin spæde begyndelse. Jeg var i gang med at lancere min første urkollektion, som Bo Bonfils (dansk kunstner og tidligere Georg Jensen-designer, red.) havde været med inde over. Men dengang havde jeg ikke den samme æstetiske sans, som Heidi har, og derfor hjalp hun med at udarbejde produktfoldere, en hjemmeside, sociale medier og sådan noget,” fortæller Janus Aarup.

Janus Aarup og Heidi Mønnike designer ure sammen, men har valgt at holde arbejde og kreativitet adskilt. "Vi laver den sjove del af virksomheden sammen," siger Janus Aarup. Foto: Privatfoto

Da arbejdet med den anden kollektion gik i gang, var det indlysende for parret for alvor at slå deres talenter sammen. Med en baggrund i International Business på Copenhagen Business School havde Janus Aarup talent for virksomhedsudvikling, og gennem sit studie i Design & Kommunikation på IT-Universitetet havde Heidi Mønnike øje for design og detaljer.

Janus Aarup har dog også altid selv haft en interesse for ure og dansk håndværk og skrev endda en kandidatafhandling om, hvordan dansk design opstod i sin tid. I samarbejde med sin kæreste og hendes æstetiske sans begyndte de i 2016 at udvikle Vejrhøjs anden kollektion ‘Elements’, der består af fem ure i forskellige kombinationer af træ og stål, som alle har en urskive på 40 millimeter samt en læderrem og er målrettet mænd såvel som kvinder.

“Der findes så mange urmærker på markedet, og der er virkelig stor konkurrence. Men jeg syntes, at der manglede nogle ure på markedet, hvor man kombinerer træ, som er en af de store rødder inden for dansk design, med enkelt urdesign. De træure, jeg havde set indtil da, var mere skater-orienterede eller flashy. Jeg ville gerne skabe noget enkelt og stilrent, som stadig havde noget kant,” siger Janus Aarup.

Et kvalitetsstempel fra branchen

Vejrhøj startede som firma hjemme i Janus Aarups lejlighed, der var fyldt med designtegninger og ure. Siden er det gået stærkt, og forretningen er for længst vokset ud af hjemmet.

I foråret åbnede Vejrhøj i Japan på den japanske Kickstarter-pendant Makuake, hvilket indbragte dem 600.000 kroner i forudbestillinger.

Jeg ville skabe noget enkelt og stilrent," fortæller Janus Aarup om Vejrhøjs nye kollektion. Foto: Vejrhøj

På Kickstarter-indsamlingen, som slutter om få dage, har firmaet indtil videre solgt for 450.000 kroner af sine ure. Målet var 150.000.

Succes med salg er dog ikke altid lig med respekt fra den omgivende branche - men dét har Janus Aarup også formålet at opnå med Vejrhøj, da firmaet i august i år vandt designprisen ‘Brand New Nordic’ for det bedste nye urmærke i Danmark.

“Det er et godt kvalitetsstempel fra den etablerede branche at få den pris. Det var et rigtig stort skulderklap, som har givet mig endnu mere gåpåmod.”

“Vi laver den sjove del af forretningen sammen”

Trods succesen har Janus Aarup og hans kæreste dog taget valget om ikke at arbejde sammen. Heidi Mønnike er fortsat med til at give feedback på de designs, Janus Aarup viser frem, men har ved siden af et fuldtidsjob som digital designer for et bureau på Christianshavn.

“Vi har gjort det sådan, at vi laver den sjove del af forretningen sammen med alt det kreative, og det tror jeg har været et rigtig godt valg. Vi havde sikkert godt kunnet arbejde sammen, men vi snakker i forvejen meget med hinanden om vores jobs, når vi er derhjemme. Hvis vi samtidig også skulle drive en virksomhed sammen, så ville der ikke være noget parforhold tilbage,” siger Janus Aarup.

Parret vil dog fremover fortsat fortsætte med at designe ur-kollektioner for Vejrhøj - og så er der også et andet projekt, de fortsat mangler at fuldføre.

“På vores første date var der næsten ikke noget sne, så vi endte med at sidde og drikke kaffe på Café Retro i stedet. De danske vintre har også været ret sløje siden, så vi har stadig den dér snemand til gode.”

LÆS OGSÅ: Forfatteren bag ny Rolex-bog: Her er de 10 fedeste Rolex-ure

LÆS OGSÅ: Paul Newmans eget Rolex Daytona er lige blevet det dyreste ur nogensinde solgt på en auktion

LÆS OGSÅ: TAG Heuers direktør: "Vi kan kun takke Apple for at hjælpe os med at sætte så mange ure som muligt på folks håndled"