Trendens anatomi: “De køber ind i de smarte butikker, men er ikke originale”

Trends kommer og går, men hvor starter de, og hvem lægger dem i graven? Vi giver dig svaret her.

Trendens anatomi: “De køber ind i de smarte butikker, men er ikke originale”
Offentliggjort

Modetrends er en lunefuld størrelse. I de tidlige 10’ere hærgede hipsterbølgen med skovmandsskjorter og tophuer, efter vi alle havde været plastret til med logoprint for en stund. Der gik dog ikke længe, før streetwear-bølgen fik et godt tag i folks klædeskabe og tegnebog, hvilket medførte et boom i antallet af dyre hoodies og sneakers på gaden.

I dag er det dog hverken hættetrøjer eller tophuer, der er dominerende i gadebilledet. Trenden ’gorpcore’, der har fokus på praktisk beklædning som fleece, skaljakker og tekniske sneakers som den hyperpopulære Salomon XT-6, har længe floreret i de højere modekredse, men har over det seneste år også bidt sig fast i den bredere befolkning, hvor flere og flere butikker er begyndt at købe tøj ind, der normalt har været forbeholdt vandrerens garderobe.

Frank Ocean i jakke fra Mammut og hue fra Arc'teryx til Louis Vuittons modeshow i Paris 2019.

Men ligesom med alle andre trends vil ’gorpcore’ også blive erstattet af en af de mange modebølger, der slår ind mod klædernes land år efter år for at gøre krav på titlen som ’det næste nye’.