Trendens anatomi: “De køber ind i de smarte butikker, men er ikke originale”

Trends kommer og går, men hvor starter de, og hvem lægger dem i graven? Vi giver dig svaret her.

Trendens anatomi: “De køber ind i de smarte butikker, men er ikke originale”
Offentliggjort

Modetrends er en lunefuld størrelse. I de tidlige 10’ere hærgede hipsterbølgen med skovmandsskjorter og tophuer, efter vi alle havde været plastret til med logoprint for en stund. Der gik dog ikke længe, før streetwear-bølgen fik et godt tag i folks klædeskabe og tegnebog, hvilket medførte et boom i antallet af dyre hoodies og sneakers på gaden.

I dag er det dog hverken hættetrøjer eller tophuer, der er dominerende i gadebilledet. Trenden ’gorpcore’, der har fokus på praktisk beklædning som fleece, skaljakker og tekniske sneakers som den hyperpopulære Salomon XT-6, har længe floreret i de højere modekredse, men har over det seneste år også bidt sig fast i den bredere befolkning, hvor flere og flere butikker er begyndt at købe tøj ind, der normalt har været forbeholdt vandrerens garderobe.

GettyImages-1095457468.jpg