Ét år efter annonceringen: Endelig er vinterkollektionen mellem Jil Sander og Arc’teryx ude
Så er der godt nyt til gorpcore-folket. Samarbejdet mellem den tyske minimalist Jil Sander og de canadiske outdoor-specialister Arc’teryx er afsløret og kan nu endelig købes. Vi skal helt tilbage til december 2020, hvor det blev annonceret, at de to ville lave en sportswear-capsule sammen. Dengang talte man om en lancering i oktober 2021, som ikke blev tilfældet alligevel.
I sidste uge florerede rygterne så om en udgivelse her i november, og det viste sig til gengæld at holde stik. Ventetiden er ovre, og for første gang kan vi se, hvordan vinterkollektionen rent faktisk ser ud. Det har nemlig også været hemmeligt i hele processen. Og det er ligeså enkelt, coolt og praktisk, som man kunne forestille sig.
Annonse
Kollektionen indeholder tre par jakker, én til mænd, én til kvinder og en enkelt unisex. Dertil et par matchende overtræksbukser.
Tøjet går allerede som varmt brød, så du skal være hurtig, hvis du vil have fat i noget af det. Det kan fås på både jilsander.com og arcteryx.com.
Dekonstrueret denim: (di)vision og Won Hundred har slået pjalterne sammen om en ny kollektion af restmaterialer
Det er jo ganske oppe i tiden at tænke bæredygtighed og genbrug, og et af de brands, som længe har flaget for at videreudvikle på gamle materialer og tekstiler, er danske (di)vision.
De er nu gået sammen med københavnske Won Hundred om en kollektion, der er opbygget af restdemin.
"Den måde, vi har arbejdet med restmaterialer på til denne kollektion, handler i sidste ende om kompromiser. I stedet for at lave noget fra bunden har vi lavet det bedste ud af det, vi havde,” siger Simon Wick, der er grundlægger af (di)vision i en pressemeddelelse.
Annonse
Kollektionen består af otte styles, som alle er unisex, og som blandt andet inkluderer en dekonstrueret bomber-jacket, som må siges at være en af (di)visions signaturstyles. Derudover rummer kollektionen bl.a. jeans, en vest og denimskjorter.
Efter en noget amputeret vinter sidste år, hvor skisportssteder måtte se langt efter turister, er der denne vinter lagt i ovnen til fart på pisterne og gang i afterskien.
Det har man også vedtaget hos italienske Prada, der netop har slået dørene op til en imponerende pop-up i Illum i København. Prada On Ice er navnet, og det er skistemning, beklædning og accessories fra allerhøjeste hylde.
Der er fuld knald på det gennemførte, italienske show-off-look. Stramt snit, et kip med hatten til stramme tights og pufjakker fra 1980’ernes solbeskinnede pister, og udelt fokus på at se godt ud i sneen i Cortina, Courchevel, Verbier og hvor toppen af verden ellers tager til, når lysten til alpinsport melder sig.
Prisen er selvfølgelig som din fart på bakkerne: Uforskammet høj, men sådan skal det være, når det skal være så ekstravagant som Prada.
Annonse
Prada On Ice har åbent resten af vinteren. I anledning af åbningen af Prada On Ice i Illum inviterede det italienske powerhouse til reception.
Dr. Martens og Stüssy er gået sammen om nye støvler
Det amerikanske mærke Stüssy og det tyske mærke Dr. Martens er gået sammen om at lave den helt perfekte støvle til alt slags vejr. Stüssy har med inspiration fra Dr. Martens’ originale arbejdsstøvler fra 60’erne lavet en robust fornyelse af signaturstøvlen ’6-eye boot’.
Og med kombinationen mellem Stüssy’s æstetik og Dr. Martens robusthed, er den her kollektion mere end oplagt for alle skoelskere, som også godt kan lide, at ens sko holder og stadig være med på den nyeste mode.
Dr. Martens' og Stüssy’s kollektion lanceres i dag over hele verden og kan fås på mærkernes egne hjemmesider. Her og her.
Nyt collab med inspiration fra det traditionelle arbejdstøj
I dag lanceres en ny kollektion mellem svenske Nitty Gritty og italienske Barena Venezia. Samarbejdet mellem de to brands er inspireret af det italienske firmas arkiv, hvor traditionelt klassisk arbejdstøj med løsere pasform har fået et twist. Deres nye kollektion indeholder fem forskellige tøjdele, heriblandt en frakke, en vest, en trøje, en skjorte og et par bukser. Alt fra deres nye kollektion er baseret på tidligere kollektioner.
Da de annoncerede samarbejdet, havde Nitty Gritty besøgt den svenske ø Tynningö, øen blev valgt for at vise Nitty Gritty’s skandinaviske rødder og Barena Venezia’s oprindelse i Venedig
Hele kollektionen udkommer i butikker og online i dag og kan fx købes her.