Ugens modeoverblik: Ny kasket har Mads Pedersens VM-triumf i 2019 som motiv
En Mads Pedersen-kasket, dystopiske modeshows og et collab mellem Birkenstock og Jil Sander er blandt andet, hvad ugens modeoverblik omhandler denne gang.
Det danske kasketfirma Dacapo har som mantra at hylde historiske øjeblikke. De øjeblikke, der formede os kulturelt, politisk og socialt. Måske har du set deres kasketter med Brian Laudrup, Peter Schmeichel eller Nicklas Bendtner?
Nu er Dacapo klar med næste kasket i rækken, og valget er endt på Mads Pedersen og øjeblikket, hvor han som første danske mand nogensinde spurtede sig til at vinde VM i landevejscykling i 2019. Et forløsende øjeblik i dansk sportshistorie.
Annonse
Motivet pryder tre forskellige kasketter, der koster 350 kroner stykket. To dad-caps i henholdvis mørkeblå og beige og én baseball-cap i sort. At lave baseball-caps er i øvrigt en ny ting for Dacapo.
Mads Pedersen-kasketten lanceres her på søndag, og Tour de France begynder som bekendt denne weekend, så timingen kunne ikke være bedre. Du kan købe den her.
Birkenstock og Jil Sander går sammen om sandaler
Et nyt og spændende samarbejde indledes mellem Birkenstock og Jil Sander. Der er tale om en unisex kollektion for 'livet i naturen', hvor Jil Sanders kreative direktører, Lucie og Luke Meier, har stået for designet.
Kollektionen indeholder fire forskelige modeller; tre radikale redesigns af de klassiske Birkenstock-stilarter Arizona, Milano og Berlin og en helt ny designudvikling. Lucie og Luke Meier har gjort Arizona, Milano og Berlin mere afrundede og bredere.
"Vi har gået med Birkenstocks, så længe vi kan huske. De er behagelige at have på, men også rare. De har været med os nogle bemærkelsesværdige steder, lige fra camping i den vilde Canadiske natur til siddende ved ildstedet i de Schweiziske Alper. Dertil er kvaliteten og integriteten af Birkenstock det, der overbeviste os om at arbejde sammen med dem," lyder en udtalelse fra Lucie og Luke Meier, kreative direktører i Jil Sander.
Annonse
Sandalerne vil først udelukkende være tilgængelige på jilsander.com, 1774.com og mytheresa.com fra 28. juni og en uge frem og derefter hos udvalgte forhandlere samt hos Jil Sander-butikker verden over.
Streetwear møder sengetøj
Og nu hvor vi er ved nye samarbejder, så står Le Fix og Geismars for ugens mest overraskende collab. Mens Le Fix gør sig i streetweartøj, har Geismars helt siden 1866 været leveringsdygtige i dyner, puder og håndklæder.
Sammen præsenterer de nu en limited sommerkollektion med shorts, håndklæder og en T-shirt, hvor Le Fix' ikoniske maskot Kaj indgår.
At Le Fix har valgt Geismars, er alligevel ikke så tilfældigt og overraskende, mener kreativ direktør, Benny Busk.
”I tråd med vores ambitioner for Le Fix, var at række ud til Geismars et naturligt skridt mod en mere kvalitetsorienteret strategi. De repræsenterer den ekspertise, vi ledte efter, og jeg elskede ideen om at sætte vores maskot Kaj på et klassisk mærke som Geismars," siger han i en pressemeddelelse.
Du kan købe produkterne fra sommerkollektionen her.
Annonse
Sunflower fejrede sin sæson 07-kollektion i Ørstedsparken
Det er tre år siden, at Ulrik Pedersen, Martin Gjesing og Bengt Thornefors gik sammen og søsatte Sunflower. Et mærke, som med sin høje herreskrædderkunst og Rock’n’Roll-vibe har formået at skabe en stor hype omkring sig.
Sunflower er nu nået til sin syvende kollektion, som blev fremvist og fejret i Østedsparken i rigtig guerrilla-stil fredag i sidste uge. Man ankom med et lydanlæg, der spillede elektronisk musik, spiste frokost og delte øl i solen, inden en hær af Sunflower-modeller dukkede op og lavede et improviseret modeshow. Bagefter hjalp hele besætningen og modellerne med at rydde op igen.
Se Han Kjøbenhavns og Louis Vuittons dystopiske modeshows
For fjerde år i træk var danske Han Kjøbenhavn en del af modeugen i Milano i Italien, da man præsenterede sin S/S 2022-kollektion sidste søndag. Hele modeugen foregik digitalt igen, så Han Kjøbenhavn bidrog med en kortfilm på 7,5 minut.
En kortfilm i et meget dystopisk science-fiction-univers, hvilket tøjet med de voluminøse silhuetter og hårde kontraster også afspejlede. 'Staying on the Moon’, som både kortfilmen og kollektionen hedder, er således en hyldest til det uperfekte og det ukendte.
Tilsvarende præsenterede Louis Vuitton torsdag sin S/S 2022-kollektion i en kortfilm, der også havde en dystopisk historie. Virgil Abloh har opkaldt filmen 'Amen Break' efter en sang af soulgruppen The Winstons og skildrer en dystopisk fremtid, der er isoleret, uhyggelig og fuld af mysterium.
Se den næsten 17 minutter lange film herunder og ikke mindst tøjet, der kommer til at præge næste sommer.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.