Uniqlo-stifer: "Både danskere og japanere har en tendens til at hade det overdrevne"
Dansk og japansk kultur har mange ting til fælles, og mændene i begge lande klæder sig afdæmpet og praktisk. Det har Tadashi Yanai set en god forretning i. Euroman har besøgt Uniqlo i Tokyo og talt med firmaets stifter.
Foto: Rasmus Weng Karlsen Tadashi Yanai.
Biblioteket i Uniqlo’s hovedkvarter er en krydsning af tre verdener: Et moderne opholdsrum i metal, glas og træ. Et gammeldags bibliotek med indbundne værker og rullende reolstiger. Og en smuk japansk have med velklippede planter og træer.
Det er veldesignet, praktisk og menneskevenligt og på den måde en afspejling af det japanske tøjmærkes produkter, som i det seneste halve år for alvor har slået an hos danske mænd efter åbningen af Uniqlo’s butik på Strøget i København. Også takket være menneskevenlige priser. Her i biblioteket finder man flere bøger om dansk design og kunst på reolerne, og ifølge stifteren og den øverste chef for Uniqlo, Tadashi Yanai, ligger der en sjælelig forbrødring mellem skandinavisk og japansk kultur, som kan forklare mærkets succes ikke bare i Danmark, men også i Sverige.
”Både danskere og japanere har en tendens til at hade det overdrevne, det ekstravagante. Vi er begge udpræget afdæmpede og beskedne i den måde, vi indretter vores liv på. Vi er dybest set meget respektfulde – også når vi møder hinanden. Vi deler mange værdier, og vi værdsætter begge vores kongelige familier. Det giver os en fælles historisk kontekst,” siger Yanai til Euroman.
Han er selv indehaver af Japans største samling af værker af den danske maler Vilhelm Hammershøi.