Her er fem af de vigtigste tendenser i ur-verdenen lige nu
Ultratynde ure, farverige skiver, små størrelser og masser af vintage. På årets Watches and Wonders i Genève præsenterede op mod 100 af de mest toneangivende ur-brands nye stilretninger og nyskabelser. Vi har udvalgt fem af de vigtigste tendenser.
For et par år siden var kasse-størrelser på 40-42 millimeter normen i ur-branchen. I de senere år er mange af urene blevet mindre.
Af tre grunde: Den diskrete luksus er vendt tilbage, urene er i stigende grad unisex, og sidst, men ikke mindst, er der en stærk trang til at søge mod gamle dage. I år har fx selv Hublot, der ellers er kendt for sine overdimensionerede sportsure, modeller i små størrelser.
Annonse
”Dameure er blevet større, og herreure er blevet mindre. 38 millimeter er det rette sted,” siger Hublots CEO, Ricardo Guadalupe, om Big Bang Integrated Time Only, som også benytter sig af en af de store materialetrends, vi kunne se på Watches and Wonders: titaniumkasser og integrerede armbånd.
Sidstnævnte gør urene både robuste og lette og er efterhånden blevet mainstream.
Ny verdensrekord
Når man taler om månefaser på mekaniske ure i højeste kvalitet, ligger rekorden indtil videre på 2,1 millioner år.
Men den rekord er IWC nu ved at slå: Månefasen på deres Portugieser Eternal Calendar skal korrigeres en dag efter 45 millioner år. Det lyder helt vildt, og det er det også.
En anden potentiel verdensrekord kommer fra Vacheron Constantin med verdens mest komplicerede ur, The Berkley Grand Complication.
Annonse
Dette unikke lommeur kan prale af 63 forskellige komplikationer, herunder kinesisk sprog, evighedskalender, alarm og minutrepetition.
I år kommer der også flere avancerede tourbillon-ure, herunder Jaeger-LeCoultre Duometre Heliotourbillon, Grand Seiko Kodo Constant-force Tourbillon og Hermès Arceau Duc Attelé.
70’erne er tilbage
Vintage er et evigt tilbagevendende tema i ur-verdenen, og Cartier har et rigt katalog, der spænder over mange årtier.
Et af de mest elegante modeller er et moderne Cartier Privé Tortue inspireret af en kollektion, der kom i 1920’erne. Med en buet platinramme og kronograf med en knap på kronen samt en urskive med et skinnemønster og to subdials er det et af denne sæsons mest hypede.
Det samme kan man sige om Zeniths Defy Revival A3648, der er en opdateret version af et 37-millimeter ur, som var populært for snart 50 år siden.
”70’erne var et fantastisk årti for design; både når det gælder ure, møbler, biler,” siger Romain Marietta, Zeniths chef for produktudvikling.
Annonse
Kollegaen Laurence Bodenmann er enig:
”70’erne er populære lige nu, fordi samlere gerne vil have design fra den æra.”
Også det britiske mærke Bremont præsenterede på Watches and Wonders deres nye Terra Nova-kollektion, som er tydeligt inspireret af 70’erne, med en såkaldt ’c-bue’.
Bremonts designchef (og CEO) er italienske Davide Cerrato. Han var for et par år siden ansvarlig for Tudors vintage-inspirerede comeback. I år har Cerratos efterfølger i Tudor opdateret kollektionen med Black Bay 58 GMT og det helt guldfarvede Black Bay 58 med en olivengrøn, let guldglitrende urskive. Alle med et T-fit-spænde, så du nemt kan justere armbåndets størrelse.
Farvepaletten udvides
Raymond Weil har tilføjet ikke færre end 11 nye modeller i størrelserne 39,5 og 35 millimeter til sin Millesime-kollektion.
Det 60’er-inspirerede ur med jernbanemønster på urskiven fås nu også som kronograf, og ur-skiverne kommer i både racing-grøn og blå. Dermed hopper Raymond Weil nu også ombord på den igangværende trend med urskiver i alskens tænkelige farver.
Forskellige grønne nuancer er stadig dominerende, men på årets Watches and Wonders kunne man også opleve lyseblå pasteller flere steder, blandt andet hos Rolex, IWC, Chopard og Patek Philippe.
Messens mest farverige brand var dog uden tvivl Nomos, som præsenterede klassikeren Tangente 38 i ikke færre end 31 forskellige farvekombinationer.
Prisvenlige opkomlinge
Schweiziske mærker som Raymond Weil, Oris, Tissot, Frederique Constant og Baume & Mercier samt en række nye mikrobrands er bevis på, at udvalget i prislejet 10.000 til 35.000 kroner fortsat bliver ved med at være interessant.
Prislejet omfatter også mange uafhængige mærker med en nærmest revolutionær attitude såsom neo-vintage-inspirerede produktserier fra Furlan Marri og Vulcain.
Når det drejer sig om bling-ure til pop- og sportsstjernerne, er tronen normalt besat af Jacob & Co, et mærke, der blandt andet bæres af Rihanna, Jay Z og Ronaldo.
Men de kan altså også godt finde ud af at producere pænt meget dyrere ure. I Genève kunne man fx se Jacob & Co’s Billionaire Watch III, hvorpå der er strøet safirer i alle regnbuens farver ud over. Pris: Over 40 millioner kroner.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.