Vi har en forudsigelse, og den er ikke god: Puma-sko får et stort år
Er du klar til comebacket? For det er vi ikke.
Foto: Getty Images
Y2k, den meget irriterende forkortelse for ’Year 2000’, som dækker over kitschede ting fra 00’erne, virker ikke rigtig til at ville slippe sit tag i os, trods den virkelig burde.
Selvfølgelig har der været nogle glædelige gensyn midt i alt rodet, men den generelle tendens overskygges af den ene misere efter den anden, som har hjemsøgt folkeæstetikken i rigelig tid efterhånden.
Nej, dårlig smag kan åbenbart ikke få lov til at sove bare for en stund. Konstant skal vi lige hen at prikke til bjørnen for at se, hvad der sker. Og surprise: Den vågner hver gang og får altid en stor luns af os.
Denne gang er det et ellers rigtig godt gemt levn, som synes at være steget op til overfladen igen: Puma-sneakers. Her er der ikke tale om de klassiske af slagsen, ’Palermo’, ’Suede Classic’, men derimod dem, der tager stilmæssigt udgangspunkt i Pumas mere ’futuristiske’ modeller, som hærgede i de glade 00’ere.
Det er ingen hemmelighed, at når et brand beslutter sig for at relancere kultmodeller fra arkiverne, følger der altid en nøje planlagt marketingplan.
Nu skal vi ikke påstå, at vi kender indgående til den, planen altså, men vi kan i hvert fald konstatere, at den indtil videre involverer Pumas ’Mostro OG’-model, som allerede har nået en vis flyvehøjde, siden den blev relanceret i midten af januar (senest har det sydkoreanske brand San San Gear kastet sig over ’Mostro OG’, som de har fortolket i tre forskellige farvekombinationer, ligesom den har vundet indpas på hylderne hos nogle af de bedste multibrand-butikker verden over).
En af årsagerne til det er en anden og helt essentiel del af markedsføringen, nemlig A$AP Rocky.
Tilbage i maj 2023 indgik Puma en aftale med Formel 1 om at blive deres officielle leverandør af tøj, og som giver Puma retten til at lave F1-brandet tøj, sko og accessories. Og i den forbindelse har Puma altså valgt at bruge nogle – og nok også en del – af deres rigtig mange penge på at få et af nutidens helt store stilikoner ombord som kreativ direktør på samarbejdet: A$AP Rocky.
Til lanceringen af den første kollektion mellem Puma og F1, der blev afholdt i Las Vegas i november, troppede han selv op i den neongrønne udgave af ’Mostro OG’ (fuld cirkel), og her, kære læser, er det vigtigt at holde tungen lige i munden og minde dig selv om, at nok ser A$AP Rocky med Rihanna(!) på sin arm særdeles cool ud iført de her bastarder, men det betyder bare ikke, at vi andre også gør det. At klæde sig godt på handler i særdeleshed også om at kende sine egne begrænsninger. Undskyld for at være sådan en partykiller.
Men hvad kan vi så forvente at næste træk er? Vores bud er, at vi vil se Pumas flade racersko, der med garanti er gode til at trykke på pedaler med, men ellers ingen æstetisk berettigelse har, blive forsøgt løftet op på de høje modenagler og få nogle momenter på sociale medier. Og det er her, at vi skal huske os selv på, at ikke alt behøver et gensyn.
Se, hvad vi ellers skriver om: Puma og Sko