Pludselig vil alle gå med Cartier, og det er der en helt særlig grund til
Cartier er i dag verdens næstbedst sælgende ur-mærke – kun overgået af Rolex – hvilket er en bedrift for et brand, der også laver meget andet end ure. Samtidig er vintage-Cartier-ure blandt de mest eftertragtede i verden. Hvad er det, der foregår?
Foto: PR
DET GIVER PÅ mange måder ingen mening. Ur-verdenen er befolket af nørder, der kan mansplaine hinanden ud i det uendelige, når samtalen falder på kaliber ’dit og dat’ fra deres foretrukne mærke. De gør dog én undtagelse: Cartier.
Det parisiske mærke får carte blanche af ur-tosserne, også selvom Cartier sjældent gør et nummer ud af urværket. Det er ikke dér, festen ligger i Paris. Måske forklarer det også, hvorfor Cartier-ure fra 70’erne og 80’erne sælges til høje priser på det sekundære marked, også selvom de ofte ’kun’ er udstyret med et kvartsværk.
Måske skyldes det fransk finesse, x-faktor eller den imponerende perlerække af kendisser og kulturpersonligheder – fra bokselegenden Muhammad Ali til popkunstneren Andy Warhol – der har båret et Cartier i tidens løb.
Uanset hvordan man vender og drejer det, oplever Cartier en renæssance i disse år. Det gælder ikke kun målt på omsætning, hvor Cartier kun overgås af Rolex, men også på vintage-markedet, der som regel er en ret god indikator på et ur-mærkes fitness level.