Siden samarbejdet mellem Ikea og Virgil Abloh blev offentliggjort i juni sidste år, har mode- og indretningsentusiaster ventet i spænding for at se, hvad den nyudnævnte chefdesigner for Louis Vuitton kunne finde på.
Den nye kollektion kommer til salg en gang i 2020, angiveligt til klassiske Ikea-priser, men allerede nu, har partnerne løftet sløret for nogle af prototyperne. Målet, siger Virgil Abloh, er at skabe en kollektion som millennial-generation kan betale sig fra. Netop den generation, som han også har henvendt sig til med mærket Off-White – dog til knap så SU-venlige priser.
”Ikea og Off-White vil forsøge at hjælpe millennials, der skal ud og skabe en tilværelse for første gang, og hvis liv kun lige er begyndt,” har Ikea tidligere annonceret.
Annonse
Abloh er kendt for at ironisere over modeverdenen med klipklappere, hvor der står ’ruskind’, selv om materialet åbenlyst for alle er gummi. Men modsat en del andre designere i samme bølge, tager han stadig moden ekstremt seriøst.
Det handler ikke kun om at gøre det kiksede trendy, men også om at få os til at tænke. Når han nu designer et stort tæppe formet og printet som en kvittering fra Ikea, er det så moderne eller et postmodernistisk trick, der udstiller vores egen konstante købelyst?
Ud over den opskalerede Ikea-kvittering har han også i den kommende kollektion under navnet MARKERAD skabt en grøn måtte med påskriften ’Wet Grass’, et pixelleret tæppe med ordene ’Still Loading’, en stol med indbygget dørstopper og et transparent kabinet, der har til formål at vise, hvad du har i rodeskuffen. Og så kommer han med stor sandsynlighed også med sin egen version af den klassiske blå Ikea-pose.
”Det handler om at hæve sig over de anonyme hverdagsagtige ikoner, som vi bruger uden at bemærke det. Når vi sætter en dørstopper på et af benene af en almindelig stol, så skaber vi noget uventet – en afbrydelse,” har han tidligere fortalt om samarbejdet.
Han lyder nærmest som arkitekten Bjarke Ingels, der inkorporerer cykelstier i enorme byggeprojekter i Kina og en enorm skibakke på toppen af kraftvarmeværket Amager Ressourcecenter. Det handler om at få et nyt syn på de ting, der omgiver os, som han siger, og behandle det som kunst.