For første gang i umindelige tider er Årets Bil i Danmark en køreglad og halvdyr sag. Christian Grau har kørt BMW i5 for at se, om det er den nye 5-serie, der er blevet kedelig, eller om det er de danske motorjournalister, der har genfundet livsglæden.
I 1969, da danske motorjournalister for første gang skulle kåre Årets Bil, faldt valget på Ford Capri. En sporty coupé med to døre, op til seks cylindre og ikke plads til ret meget andet end et stort smil.
Om de fik skældud, melder historien intet om, men med meget få undtagelser har Årets Bil i Danmark siden da været en praktisk og økonomisk bil, som mange havde råd til.
Sådan er det ikke i år. For efter 26 år med fornuft, selvbeherskelse og middelmådighed har motorjournaliststanden udråbt den elektriske 5-serie, BMW i5, til at være Årets Bil i 2024. Det er i hvert fald på papiret den mest køreglade vinder siden Alfa Romeo 156 i 1997.
Annonse
At den også ser godt ud, kan vi takke danske Anders Thøgersen for. Det var nemlig hans designforslag, der vandt chefdesigner Adrian Van Hooydonks gunst, da de forskellige BMW-designere skulle fremlægge deres skitser til en ny 5-serie. Det er der kommet en elegant og konservativ, men også fremadskuende, sedan ud af. Der er klassiske detaljer som det obligatoriske knæk i bunden af den bageste siderude.
Der er antydningen af et L i formgivningen af baglygterne. Der er det førervendte cockpit, og så er der naturligvis den nyreformede kølergrill, som til glæde for mange ikke er alt for stor. Hertil kommer nye lækre detaljer som fx idéen om at føre linjerne fra køleren op over motorhjelmen, og i det hele taget er det et gennemtænkt, stramt og harmonisk design, der stjæler din opmærksomhed uden at råbe ret højt.
INDVENDIGT ER DEN som en lille 7-serie med en stor tværgående skærm, ambient lys og forskellige køretemaer, som forandrer belysningen, farvesætningen og lydbilledet. Den har ikke 7-seriens overdådige ministersæde og komfortdetaljer, men den har alt andet, og den skal af natur også være mere business og sport end decideret limousine. Det lever den godt op til, og i det hele taget både ligner og føles i5 som en rigtig 5-serie.
Modellen går tilbage til 1972, og i5 repræsenterer ottende generation, men samtidig er det den første 5-serie, der kommer som ren elbil. Det kan man designe sig ud af uden, at det ses på arkitekturen, men kan den elektriske femserie også løfte arven, når det gælder køreegenskaberne?
På den front har 5-serien altid doseret sin køreglæde, så den føles mere moden og magelig end en 3-serie. Det gælder bestemt også for i5, der uden tvivl er den mest komfortable 5-serie til dato. Kabinestøj er der stort set intet af, og selvom undervognen er afstemt til at give feedback, så absorberer den underlaget og giver en smooth køreoplevelse.
Netop undervognen har formentlig været en udfordring for ingeniørerne, da den nu skal tumle 2,2 ton uden at virke helt død. Det lykkes bedre, end det gør for mange andre elbiler, som typisk bare går med komforten og lader undervognen æde alt uden større modspil.
Annonse
Samme balance gælder vægtningen af styretøjet, som giver fin modstand uden at virke tung. På motorvejen kører den som en drøm, i byen fungerer den upåklageligt, og på landevejen blander den sin langturskomfort med de noter af respons, der skal til for at give en inspirerende tur, når man ikke bare vil køre passivt og nyde komforten.
5-SERIEN HAR ALLE DAGE været en rejsevogn, og skal man køre langt i en elbil, er både rækkevidden på op til 572 kilometer og ladekapaciteten på 205 kW i den tålelige ende af skalaen. Alternativt kommer 5-serien også med brændstofmotor, men når nu fremtiden er elektrisk, giver det ikke meget mening at fravælge den elektriske drivlinje.
Så får du også en 5-serie med 340 hk, køreglad komfort, fuld digital kabine og velfungerende assistentsystemer til 590.000 kroner. Det er mange penge, men det er ikke meget for en 5-serie.
Vi ville lyve, hvis vi nægtede, at batterivægten tager et nøk af den direkthed og balance, der karakteriserer en BMW, men præcis som i lille-søster i4 får du stadig meget BMW-følelse i i5. Samtidig passer prioriteringen af komfort godt til 5-serien, men af sentimentale årsager kommer vi til at savne de seks cylindre på række, der har løftet så mange 5-serier over konkurrenterne i den velopdragne businessklasse. Det ændrer dog ikke på, at i5 ikke bare er årets bil, men også årets smil.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.