Endelig er Årets Bil ikke en middelmådig slæde

Endelig er Årets Bil ikke en middelmådig slæde

For første gang i umindelige tider er Årets Bil i Danmark en køreglad og halvdyr sag. Christian Grau har kørt BMW i5 for at se, om det er den nye 5-serie, der er blevet kedelig, eller om det er de danske motorjournalister, der har genfundet livsglæden.

Offentliggjort

I 1969, da danske motorjournalister for første gang skulle kåre Årets Bil, faldt valget på Ford Capri. En sporty coupé med to døre, op til seks cylindre og ikke plads til ret meget andet end et stort smil.

Om de fik skældud, melder historien intet om, men med meget få undtagelser har Årets Bil i Danmark siden da været en praktisk og økonomisk bil, som mange havde råd til.

Sådan er det ikke i år. For efter 26 år med fornuft, selvbeherskelse og middelmådighed har motorjournaliststanden udråbt den elektriske 5-serie, BMW i5, til at være Årets Bil i 2024. Det er i hvert fald på papiret den mest køreglade vinder siden Alfa Romeo 156 i 1997.

At den også ser godt ud, kan vi takke danske Anders Thøgersen for. Det var nemlig hans designforslag, der vandt chefdesigner Adrian Van Hooydonks gunst, da de forskellige BMW-designere skulle fremlægge deres skitser til en ny 5-serie. Det er der kommet en elegant og konservativ, men også fremadskuende, sedan ud af. Der er klassiske detaljer som det obligatoriske knæk i bunden af den bageste siderude.