Fem stjerner: Vi har savnet en klassisk elegant og rummelig stationcar som denne
I mange år har den klassiske stationcar været fortrængt af SUV’erne, men en ny trend i markedet varsler en elektrisk tilbagevenden til den traditionelle familiebil. Christian Grau tog en tur til Tenerife for at køre en af de mest imødesete stationcars i mange år, Audi A6 Avant e-tron.
ENGANG RUMMEDE NÆSTEN enhver danskers drøm om familielivet en sej, rummelig stationcar. Ind med barnevogn, musikinstrumenter, surfgrej, eller hvad man nu ellers ejer, og så afsted med alle mand ombord.
Måske blev det for meget, for kolikramt at se på eller en kliché, for da først SUV’erne og senere crossover-klassen ramte markedet omkring årtusindeskiftet, røg stationcaren i skammekrogen. Og da elektrificeringen satte ind, røg den nærmest helt ud, fordi batteripakken var lettere at gemme væk i en SUV.
Nu er stationcaren tilbage, og det er en regulær lille trend i markedet, da det efterhånden er SUV’erne, der er blevet lidt vel overrepræsenterede på forstædernes villaveje.
Annonse
Først kom VW ID.7. Sportstourer, kort efter fulgte BMW i5 Touring, og nu kommer gode gamle Audi A6 Avant. Denne gang som elbil, men præcis lige så veldesignet, nålestribet og business-lækker som i gamle dage.
A6 e-tron er strømlinet, sporty og efterstræbelsesværdig og ligner i det ydre en drøm af en firmabil.
KONCEPTBILEN SÅ DAGENS LYS på Shanghai-messen i 2021, og siden da har man håbet, at den produktionsklare bil ville beholde mest muligt af den hurtige og dynamiske elegance, som konceptet lovede.
Klip til i dag, hvor bilen er lanceret og for mit vedkommende prøvekørt på Tenerife. En lancering, jeg decideret har glædet mig til, for har der ikke været lidt stille om de klassiske Audi-dyder i de senere år?
Ved første øjekast kan jeg i så fald konstatere to gode ting. A6 e-tron er tro mod konceptet, og så er det en rigtig Audi at se på. Strømlinet, sporty og efterstræbelsesværdig. Det ligner en drøm af en firmabil – på én gang klassisk Audi og samtidig fanebærer for en ny designlinje, hvor forlygterne er blevet ultrasmalle, og hvor køleren altid bærer karosserifarven og er flankeret af, hvad der ligner en glad mund i mørke materialer, så man kan gemme bilens radar og andre detaljer i den mørke plast.
Bagpå er de fire ringe trukket op over lygtebåndet, og ser du bilen i mørke, er der lys i dem. Det er måske lige til kanten, hvad bling angår, og det gør ironisk nok bilen sværere at identificere, når det ikke er mørkt. Men omvendt virker det også designmæssigt gennemtænkt, når elementerne spiller sammen på den måde.
Den store skærm med alle instrumenter, navigation og infotainment er virkelig ikke grunden til, at A6 e-tron får en høj karakter.
INDVENDIGT PLEJER Audi at være i kongefamilien, når det gælder design og finish, men der er måske gået lidt meget sort skærm, touch-knapper og pianolak i den de senere år.
Annonse
Den tendens fortsætter i A6 e-tron, hvor en ny stor, svunget skærm dækker det meste af instrumentbordet. Er det ikke nok, kan man tilkøbe en meget elegant skærm, der er integreret som et panel over handskerummet til glæde for passageren på forsædet.
Derudover kan man vælge bilen med virtuelle sidespejle, hvorved man får en lille monitor-skærm i hver side – altså fire skærme i alt. Meget 2025’sk og som sådan fint.
Hvad der derimod overrasker, er, at den store skærm – den obligatoriske med alle instrumenter, navigation og infotainment – ligner noget, der er hentet fra en fem år gammel koreansk bil. Smag og behag, men i min optik er den decideret grim med sin diffuse form og sit manglende samspil med resten af den ellers lækre kabine. Det nu udgåede design med dobbeltskærm og grafiske forme, var derimod harmonisk, men nu taber den til både BMW i5 og Mercedes EQE på den konto.
Man kan i det hele taget begræde, at en producent, som i den grad har mestret det taktile og finishmæssige, er gået væk fra at benytte knapper i instrumenteringen. Nok om det – bortset fra skærmdesignet føles kabinen stadig dejligt Audi’sk og lækker. Bagsædepladsen er også godkendt, og bagagerummet har plads til 500 liter habengut. Er det ikke nok, kan bilen trække 2.100 kilo på krogen, og så må vi ikke glemme at hylde den lave læssehøjde, der er en glemt fordel ved stationcaren.
AUDI AG
NYHEDEN KOSTER fra 555.000 kroner som Sportback og 15.000 kroner ekstra som stationcar eller Avant, som Audi kalder det. Jeg lagde for i en baghjulstrukket Performance-version med 367 hestekræfter og satte kurs mod vulkanen Teide, men jeg skulle ikke køre mange meter for at konstatere bilens høje kørekomfort.
Lydløst glider jeg gennem turistforstæderne, mens styretøj og undervogn smidigt og velafstemt giver løfter om klassisk tysk køreglæde med tilpas feedback og kontakt. Da vejen begynder at sno sig, melder bilens høje vægt sit tilstedevær, og jeg smækker Audien i Dynamic for at stramme undervognen op.
Det hjælper straks og giver lyst til at udfordre bilen lidt på de snoede veje. Det gør den fint, men forvent ikke en sporty baghjulstræksoplevelse. Dér er A6 i vanlig Audi-stil mere neutralt sat op, men det balancerer den, og den kører i det hele taget godt.
Annonse
Bagagerummet har plads til 500 liter habengut. Er det ikke nok, trækker den nye Audi 2.100 kilo på krogen.
DAGEN EFTER TAGER JEG samme tur i en S6 med 551 hestekræfter og firehjulstræk. Den gør det markant mere sporty, står bedre fast og balancerer bedre. Omvendt koster den også over en million kroner, og som familiebil er du fint tjent med de billigere udgaver.
Alle varianter udmærker sig med flotte rækkevidder takket være det ekstremt aerodynamiske design. 0,21 hedder CW-værdien på Sportbacken, og det er rekord for Audi, der ellers har haft fokus på aerodynamik helt tilbage til introduktionen af Audi 100 i 1988.
618 til 746 kilometer lyder rækkevidden for stationcaren afhængigt af, hvilken variant du vælger. Opladningen imponerer også med mellem 220 og 270 kW. Oversat til dansk betyder det, at du optimalt kan lægge 301 kilometer til rækkevidden på en 10 minutters pause.
Dermed er vi der, hvor der skal sættes vinkel på tommelfingerens retning op eller ned. En øvelse, der ville være noget nemmere, hvis det ikke havde været for den allerede udskældte skærm i kabinen. Så ville topkarakteren være kommet i betragtning, for pyh hvor har vi i grunden savnet sådan en klassisk elegant og rummelig stationcar.
Udefra ligner A6 i hvert fald svaret på alle de drømme med sit flotte eksteriør, sine fine køreegenskaber og sine sublime egenskaber som elbil. Startprisen på 570.000 kroner for en Avant med 286 hestekræfter er heller ikke gal for en Audi A6. Jeg anbefaler at spendere 35.000 kroner ekstra og få performance med 367 hestekræfter, 746 kilometer rækkevidde og hurtigladning på 270 kW.
Så lander A6 Avant e-tron i et solidt femtal og med en løjerlig trang til at få hund og børn, så vi igen kan komme ud og køre stationcar.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.